0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Har själv gått från vedeldat till bvp. Har man litet effektbehov blir själva pumpen en stor(den största) kostnad i förhållande till borrhålet om man köper nytt. Mitt borrhål+pump+rör o delar gick på under 50 tusen tack vare att jag köpte en beg bvp. Hade jag inte haft berg i vägen hade det kostat under 20 tusen med jordvärme.
Ja, en vp-installation för liten effekt behöver inte bli så dyr.Under 100000 bör du komma även med BV. Du skrev först att det var ett passivhus som skulle byggas men det verkar vara ett vanligt pakethus? Risken är att ditt energibehov visar sig bli för stort och du i efterhand måste komplettera med en vp iaf. Då har du tappat hela vinsten och mer därtill av att inte välja vp från början. Kan även tillägga att det är en myt att det blir försenad vår pga markvärme, det är en dimensioneringsfråga.Elda gillar många, men vi är många här som gått från eldning till vp pga det i längden blir för betungande, även om veden skulle levereras direkt utanför dörren färdighuggen varje dag.
Intressanta simuleringar, skall titta på de sen men bara en reflektion först.När du räknar på kostnaden bör du ta hänsyn till driftkostnaden. Ett dyrare system har kanske bättre verkningsgrad så driftkostnaden blir mindre. Räntorna är låga och kommer nog vara det en bra tid framöver så 50 000kr motsvarar en väldigt liten driftkostnad. Vill du bara ha en billig lösning så är frånluftvärmepump vanligt. Om du vill elda en hel del, varför inte bara elda och strunta i ventilationsåtervinning. sätt tilluftventiler och låt brasan ta luft innefrån så har du löst ventilationen billigt också.Själv bytte jag vedpannan trots en nästan obefintlig driftkostnad. Problemet är att jag gärna åker till fjälls vintertid och då måste använda elpatron och det blir genast dyrt. Skall installera en vanlig vedkamin. Skön värme och mysfaktor snabbt när man vill ha det och fungerar trots strömavbrott.Får jag säga min mening är ett passivhus inget passivhus om det behöver värmetillskott men det är bara min tolkning av ordet passiv.
Kanonintressanta beräkningar!Men ser du inte vad varmt o gott det är hela tiden där nere på 7-8m djup.... Har två invändningar, 1. Du säger att ni vill elda. Vis av vad man läst här inne så är det en vilja som brukar avta med åren, har ni bott med mkt eldning tidigare någon längre period? Det tar mkt tid och med kaminvarianten går det ju knappt heller att lägga in ett större lass och åka o handla några timmar..2. Detta med FTX verkar vara det som kostar mest, + vattenmantlad kamin.Är du helt säker på att du måste ha FTX? Har du bott i hus utan, tex med FLVP eller självdrag.Om du vill elda är ju det bästa att dra luften utifrån och då går det ju bra tom med självdrag.Skippar du vattenmantling och ordnar med värmeflyttare istället om det blir för varmt i rummet med kaminen, så blir inte en mindre bvp i tillägg en budgetspräckare. Du får nog tom råd med vattenburen värme överallt och slipper ångra el-gv.Och då kan du lämna huset flera dagar o ändå komma tillbaka till ett varmt hus.
50 000 mer i lån innebär 800 SEK om året i ränta (1.6 %), det är mer än 2 m^3 ved (kapad, kluven och torkad, ger ~1600 kWh värme fördelat på luft och ackumulatortank).
Vad kostar pannan i sotning etc per år? Vad kostar vedförvaringsutrymmet per m2? Det blir ju trots allt en del av husets yta som går åt till det också.. För att få ut 1600kWh värme från bergvärmen behöver du bara köpa ca 400kWh el.