Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/luft
(Moderatorer:
Bertil
,
pi.r
) »
Ämne:
Komplettera med LLVP
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
2
[
3
]
4
...
8
Next
Alla
Gå ned
Författare
Ämne: Komplettera med LLVP (läst 18601 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Josth
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 10472
Karma +4/-2
Kön:
Josth
SV: Komplettera med LLVP
«
Svar #30 skrivet:
02 oktober 2016, 11:02:43 »
Citera
Normalt räcker 1,5 mm2 för en värmepump som ska avsäkras med 10 A trög om det inte är ute på landsbygden och/eller väldigt långa ledningar. Ska den däremot avsäkras med 13 A (gränsfall) eller 16 A behövs 2,5 mm2. Ska man veta helt säkert behöver det göras en exakt eldimensionering med beräkning.
Loggat
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.
BigGitt
Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Sjöbo 27500
Antal inlägg: 1839
Karma +17/-26
Kön:
Skåne, Sjöbo
BigGitt
«
Svar #31 skrivet:
02 oktober 2016, 17:00:36 »
Citera
Du får säkra av med 10A en 2.5 a.
Skillnaden blir att vid typ 15-20m kabel där redan spänningsfall råder, blir förlusten minimal. Det kostar inte många kronor att välja 2.5mm i stället för 1.5.
Loggat
Jag är värdelös på att köra bil!
Glöm inte att jag är amatör.
erikssonr
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 53
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
erikssonr
«
Svar #32 skrivet:
03 oktober 2016, 11:26:09 »
Citera
väldigt grovt räknat så kommer kabeln vara mellan 16-17 meter, då har jag räknat in lite extra vid centralen. Det kanske är vettigt o dra en 2.5mm2 direkt då?
och som jag förstått det så får man lägga EKK i kabelkanal? Då det blir en utanpåliggande kabel så vill jag gärna försök dölja den lite.
10A räcker eller?
Jag är lite inne på en PSA och den som Classe säljer finns i både 10 och 16A, sen vet jag inte om AEG är bra men verktyg kan dom iaf göra
Loggat
Josth
Dignitär inom värmepump
Karma +4/-2
Kön:
Josth
«
Svar #33 skrivet:
03 oktober 2016, 14:23:09 »
Citera
10 A räcker säkert för storlek 9 på värmepumpen, men rekommenderad säkring ska stå i installationsanvisningarna. För att i framtiden ha möjligheten att byta till en kraftigare värmepump är det naturligtvis också bra med 2,5mm2. Går bra att lägga i kabelkanal, men även EXLQ (EKLK) med spikklammer APK/TKK ser helt ok ut.
Loggat
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.
erikssonr
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
erikssonr
«
Svar #34 skrivet:
03 oktober 2016, 14:52:29 »
Citera
OK! Aha, jag har inte öppnat kartongerna än och alltså inte heller läst nån installationsanvisning men den går säkert o hitta på Samsungs hemsida.
Så om jag ändå drar 2.5mm2 kabel så kan jag lika gärna säkra upp med 16A?
Ja det är också ett alternativ, man blir ju ändå hemmablind tillslut
Loggat
Josth
Dignitär inom värmepump
Karma +4/-2
Kön:
Josth
«
Svar #35 skrivet:
03 oktober 2016, 15:48:42 »
Citera
Hittade bara en bruksanvisning på norska på Samsungs hemsida. Där står det "Maksimum sikringsampere(MFA) 15A" och "1~/50Hz/220-240V". Vanliga vägguttag och stickproppar kan visserligen numera vara godkända för 16A men det är i mesta laget för dessa typer av kontakter. Ett litet fel/glapp kan snabbt ge varmgång vid en kontinuerlig belastning uppåt 16A. Man bör hålla sig till 10A i detta fall. Om man i framtiden vill kunna byta till 16A och t.ex. göra en fast anslutning går det ju att nu välja en separat jordfelsbrytare plus en separat dvärgbrytare även om det tar 3 modulplatser (istället för 2 med en PSA). Då behövs det bara en ny dvärgbrytare för ca 50-lappen plus en snabbt gjord arbetsinsats om man vill byta.
Loggat
erikssonr
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
erikssonr
«
Svar #36 skrivet:
04 oktober 2016, 08:56:14 »
Citera
Om den kopplas in fast då, kan jag då säkra upp med 16A direkt? Är det OK att koppla via kopplingsdosa? Egentligen blir nog det snyggare också i mitt fall
«
Senast ändrad: 04 oktober 2016, 08:58:59 av erikssonr
»
Loggat
Josth
Dignitär inom värmepump
Karma +4/-2
Kön:
Josth
«
Svar #37 skrivet:
04 oktober 2016, 09:40:10 »
Citera
Fast inkoppling innebär bl.a. att det måste finnas en säkerhetsbrytare med minst 3mm kontaktavstånd före luftvärmepumpen. Att bara koppla in direkt i en kopplingsdosa är inte tillåtet. I den norska installationsanvisningen verkar det som att strömmatningen ska ske till utedelen? Kanske bäst att vänta med elektrikern till efter pumpen monterats och provköra med lämplig förlängningssladd. I standardinstallation är det vanligtvis bara stickpropp till ett nära uttag som ingår.
Loggat
erikssonr
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
erikssonr
«
Svar #38 skrivet:
04 oktober 2016, 09:48:58 »
Citera
Ok då vet jag! Så är bästa vägen ett uttag och 10A säkrat men med 2.5mm2 kabel för framtiden.
Richard nämnde tidigare i tråden att han trodde det var innedelen som kopplades in och jag tyckte monteringsfirman också sa det men Samsung själva borde ju ha koll tycker man. Mitt intryck av firman som ska göra installationen var att all el ska vara på plats innan dom kommer men det kanske är överkurs då?
Loggat
Josth
Dignitär inom värmepump
Karma +4/-2
Kön:
Josth
«
Svar #39 skrivet:
04 oktober 2016, 10:46:20 »
Citera
Det viktigaste är att ha ett annat tillgängligt jordat uttag med jordfelsbrytare (fast eller lös) och en passande förlängningskabel för tillfälligt bruk (t.ex. gummikabel för utomhusbruk). Polarpumpen rekommenderar att elektriker anlitas efteråt eftersom man först då är helt säker på var exakt värmepumpen har blivit placerad.
https://www.polarpumpen.se/luft-luft-varmepump/installation/standard-installation-efter-rot
.
Loggat
erikssonr
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
erikssonr
«
Svar #40 skrivet:
04 oktober 2016, 11:48:29 »
Citera
OK, jag ska kolla hur befintliga JFB:erna är kopplade mot grupperna.
Finns det någon bra lösning för att slippa ha ett uttag med stickpropp från VPn? Jag skulle vilja ha koppling så "dold" som möjligt
fast koppling till ett utomhusuttag (då såna har lock) är det OK?
Loggat
Chippe
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 125
Karma +0/-0
Chippe
«
Svar #41 skrivet:
04 oktober 2016, 12:44:40 »
Citera
Själv funderar jag på stickpropp för jag vill ha ett uttag för utomhusbruk vid utedelen, bakom och under kanske?
Grannarna har fast installation men med en stor strömbrytare som är större än vanliga uttag för utomhusbruk.
«
Senast ändrad: 04 oktober 2016, 12:46:36 av Chippe
»
Loggat
BigGitt
Dignitär inom värmepump
Karma +17/-26
Kön:
Skåne, Sjöbo
BigGitt
«
Svar #42 skrivet:
04 oktober 2016, 18:28:08 »
Citera
Jag skulle köra med 2.5 (10A), personskyddsautomat och ett uttag.
http://www.clasohlson.com/se/Personskyddsautomat/36-3094?LGWCODE=363094000;83823;6341&gclid=CjwKEAjwps2_BRC5jduHor-h8xESJADGT-Lt1WCrFIBT7qUxUllmzE1qeb10oShq5JtcQadfvMaZxxoCtwHw_wcB&gclsrc=aw.ds&userSelection=B2C&rememberCookie=false
Loggat
erikssonr
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
erikssonr
«
Svar #43 skrivet:
05 oktober 2016, 10:20:44 »
Citera
Låter bra.
Då ska jag inhandla PSA, 2.5mm2 kabel och ett uttag. För en som är nyfiken, är AEG ett vettigt märke?
Några kablar man ska akta sig för? Och det är väl vettigt o satsa på något uttag av mer kvalitet, typ Elko, Schneider?
Hur stort ingrepp är det o få en PSA på plats i centralen? Försöker bara förstår ungefär vilka pengar det handlar om att få det inkopplat, grovt höftat då och timpris är väl 500-600kr/h
Loggat
BigGitt
Dignitär inom värmepump
Karma +17/-26
Kön:
Skåne, Sjöbo
BigGitt
«
Svar #44 skrivet:
05 oktober 2016, 10:53:27 »
Citera
Man får in en PSA på 15 minuter. Tar lika mycket plats som 2 säkringar. Satsa på kvalitetsuttag! Då kan du sen köra med 16A om du skulle behöva. Jag hade innan det till ugnen och micron. Nu kör jag dessa på 2 styck 10A.
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
2
[
3
]
4
...
8
Next
Alla
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/luft
(Moderatorer:
Bertil
,
pi.r
) »
Ämne:
Komplettera med LLVP
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 911
dolda: 0
användare: 5
Användare online
:
Bobone
BiggerDigger
ErikB
NiJa
Mike
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info