hej.
om du kollar tidigare bifogad fil till youtube så har jag redan en lampa som passar i bef armaturer.
priset för komplett armatur ligger ca 1 000 kr billigare än befintliga låg/hög trycks natrium /qvicksilver.
samma ljus ur en 48 w diod som befintliga armaturer.
vill man behålla armaturen o endast byta lampa till diod så är lampan ca 200 kr dyrare i diod teknik.
men då håller dioden i ca 50 000 timmar minst 10 års drift i gatuljus. ingen service o underhåll. red säkrings avg på grund av mindre förbrukning men framförallt ingen uppstart energi som kräver ca 5 ggr mer energi än vad lampan kräver då den är varm.
så det jag menar är diod armaturen drar försummbar energimängd så det finnes ingen anledning att dra ner på effekten med dimmring mm låt dom lysa fullt. spar ändå 77% energi o massor av nät avgifter.
även ställverks kostnader & kabel area vid ny instalation.
räknar man bara energi besparing o nätavg kostnader så betalar investeringen sig oftast på mindre än 1 år.
tar man då även underhållskostnader då går det väldigt fort.
i regel avsättes det ca 500 kr år till lampbyten för varge stolpe !!! byta 1 st lampa ligger runt 1 600 kr för ordinarie gatuljus.
nu är det hela europas lager av gammal teknik i sverige som måste ut innan 20010 då den blir förbjuden !!
så nu betalas konsulter o grossister med extra bonusar om dom lyckas rita in dessa gamla lampor i ritningen.
de rör sig om enorma mängder pengar som investeras ca 2 miljarder /år i endast gatuljus.
i min komun har dom valt att leasa dessa vidriga lampor för att slippa offentlig upphandling!!

frågan är om hur länge dom får dispans med att få köpa glödlampor ?
detta göres för våra skattepengar utan att gemene man har en aaaaning.
satsa dessa pengar på vården eller skolorna i stället.
krister