0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
En normal bergvärme anläggning bör ha jämnare gångtider eftersom effekten är mera jämn jämfört med en luft vatten vp.
drygt 1 timmes gångtid per dygn på sommaren på vintern är det mindre ibland runt hälften. Hänger inte riktigt med på vad gångtiderna på den delen av året som inte solen ger nått har med saken att göra
Menade naturligtvis endast vv drift.- - - Hur mycket tror du det skiljer i gång tid endast vv produktion endast under den tiden solfångarna ger nått mellan en bergvärme vp och en lv vp.
Om man kopplar solen så att den endast värmer vv i en soltank så skulle tex en Ctc dra nytta av den även till värme eftersom nedre tanken skulle värmas via vv slingan.
Helt rätt bvp brukar ge bättre besparing
Ofta kombinerar man radiatorer och golvvärme, och då behövs som regel två olika värmekurvor, en för radiatorerna och en för golvvärmen, kurva två kan då styra en shunt som din för att ge rätt temp fram till golvvärmefördelarna.Huruvida din shuntgrupp har en säkerhetsfunktion vet jag inte.Jag är INTE expert på shuntgrupper eller shuntar.
Det gäller kanske även dig? Du skriver ofta långa genomtänkta inlägg men de innehåller också ofta "jag tror", "jag tycker", "för mig", osv.
Mellan raderna tycker jag mig ana att lvvp inte är optimalt på vintern när jag behöver värme som bäst. Även om det sällan blir kallare än -5 till -10 kanske jag ska kolla upp bergvärmepumpar lite mer. Jordvärme är inget alternativ för mig.