0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag eldar med flis på vintrarna. Sommartid får vi värme från solpaneler. Nu undrar jag:Tror ni att luft/vatten-värmepump eller frånluftsvärmepump är lättast att installera som komplement till min anläggning (ventilationskanal för mekanisk frånluft är lättillgänglig i taket ovanför elpannan och eventuell utedel kan placeras på andra sidan väggen till elpannan)?
Vilken av ovanstående typer av värmepump har bästa driftekonomi och inköpskostnad?
Hur ansluter man den bäst på befintlig elpanna (på samma rör som kulverten är ansluten?)?
Vid luft/vatten-värmepump: hur löser man frysrisken på vintern när vi eldar flis? (Tappar ur vattnet eller låter flisen hålla vp frostfri eller något annat?)
En del tillverkare anger på sina hemsidor att deras värmepumpar kan ge ca 60 gradigt vatten. Stämmer det eller är det en glädjekalkyl (de jag pratat med verkar bara få 40-45 grader)?
Om du är händig kan du koppla in t ex en Nibe2030 direkt mot din Borö-tank.
En fråga till dig: Vad har du för elförbrukning idag och hur mycket flis eldar du och till vilken kostnad?
Jag har tidigare eldat med flis i en uråldrig brännare med fyrhållning som du har. Helt värdelöst,gick strömmen så fick man antingen en bakbrand eller så när strömmen kom tillbaka så startade stokern men då ingen övervakning fanns så fyllde den pannan med flis då glöden hade slocknat.
att helt gå över till Luft/vatten är säkrare, billigare, lindringare och ger troligen bättre komfort.