0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Jag har också kontaktat min leverantör för att få senaste programvaran, så det är på gång. Nu det sista med 6-8° varmt blir det givetvis många start/stopp, men den går på ettans växel. Men då slog det mig en annan tanke; varför använder inte värmen samma tank som varmvattnet och blandar med kallvattnet för att pytsa ut lagom temperatur gör att nå börvärde? Då skulle den ju inte behöva tillverka varmvatten /värme förrän den kommer ner till det högsta av börvärde för värme eller minimitemp för varmvatten? Det är väl gradminuterna som gör att den startar ungefär en gång var 60:e-90:e minut som min? Jag är ju nybörjare på värmepumpar och kanske tänker fel?
Är helt med på hur de fungerar idag med slutet system till värmesystemet, men det känns ändå som det borde gå att utveckla, när man ser att varmvattnet är runt 50° och värmetempen är nere på 27° och pumpen måste starta. Men det kanske skulle bli samma scenario att varmvattnet istället kyls lika fort och pumpen ändå måste starta lika ofta. Jaja, bara en reflektion från en newbie.