0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Till er med M,Verkar som den vill ha oil boost cycle i intervall 1000-1800rpm (krav fr kompressortillverkare)Har den gått i detta intervall mer än 2 tim varvar den upp till 3600rpm i 5 min.Eftersom L har 1800 rpm som lägsta upplevs inte det "problemet" på denKanske förklaring på "bråkigare" reglering på M?
Spekulerar lite nu....Du verkar ju påläst så här menar du en deriverande funktion , hur snabbt man närmar sig målvärde?Då en D i en PID eller?Jag tänker att olika givare väger olika i olika ´situationer, tex inverkan av solljus och öppnade fönster, man behöver bestämma någon form av filtrering för att räkna fram målvärden. Frågan även hur trögt systemet är (byggnad, radiatorer, tankar), behövs också termostater?Skulle vilja att pumpen också reglerar mot bästa COP värde om nu varvtal spelar roll tex kompressor läckage vid låga varvtal?Mycket kan det bli
Ok, det var ytterligare ny info. Tidigare har jag fått info att 1800 rpm ska räcka. mmm, pumpen blir bara mindre intressant för varje dag som går. Men jag inväntar uppdatering innan jag går vidare.
Förmodligen är 90Hz (nära) maxfart och då ger dom som sämst COP vad jag förstår, enligt Danfoss så har de bäst COP i de lägre effektregionerna. Vet inte vad det är för Hz då.Dubbla livslängden jämfört med vad, gamla inverter? Eller on/off?
<Mlöf>Bara för informationens skull, har du vad dom olika växlarna ger för varvtal som standard?
Jag har aldrig känt något behov av D-verkan på en normal regulator, en PI-regulator skall klara att styra varvtalet och/eller framledningstempen perfekt, inga problem.D-verkan gör regleringen nervösare och används oftare i långsamma processer, som i ugnar t.ex., och jag utgår ifrån att det är en nackdel i fallet att styra en värmepumps varvtal. Det skulle göra att kompressor och expansionsventil hela tiden fick arbeta mer än nödvändigt.Temperaturregleringen på en värmepump som styr poå framledningen reagerar ju inom en minut på ändrad utsignal, det borde vara hur lätt som helst att reglera.
1 900-13502 1350-16503 1650-19504 1950-24505 2450-29006 2900-33007 3300-36008 3600-41009 4100- vet ej
Om man får den att gå på ettan