0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Det där diagramet känns som det inte stämmer på min pump.. För jag hade bör över 70 vid -38. Men kanske det stämmer? Någon som kan intyga?
Om du tar bort knäckningarna på kurvan i din bild så stämmer den på pricken mot kurvorna i min bild! Så Thermia använder sig av samma kurvor fortfarande vilket vore konstigt annars. Så vid -38 borde du "bara" ha haft runt 50 graders FL-bör. När du såg 70 grader, det var inte en VV-laddning som gick då?Om nu inte Thermia har en rejäl bugg i sin programvara...vore kul om man kunde lura utegivaren att det var -40 igen och se vilken FL-bör som den då räknar fram.
Förmodligen inte så många som har en Thermia inverter som hänger här och dessutom bor där det blir kallt om vintrarna.Max framledning ska användas till för att skydda t.ex. parkettgolv eller golvvärmeslingor mot för hög temp. Inte för att rätta till en felaktig framledningstemperatur, mycket konstigt att Thermia rekommenderar det, men de som sitter på supporten är nog inte de som har störst koll.Du bör verkligen pressa din installatör så att ni får detta rätt.Vore verkligen kul om någon med en Thermia inverter kunde på något sätt lura sin utegivare så att den tror att det är -40 för att se om FL-Bör sticker iväg okontrollerat. Jag vill minnas att om man plockar bort utegivaren så går den i något skyddsläge där den antar att det är -20 ute.