0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hmm .. för att klargöra en sak ... Oraklet behöver inte konsultera varken sig mig eller någon annan när det gäller Värme . Han kan nämligen det här med ,, Hur vet jag det ? jo för jag har besökt hans arbetsplatser . jag har fått hjälp med installationsarbeten som jag inte kunnat ta själv och det är oklandriga resultat som levererats . Hade han bott här i Sthlm hade jag gärna anställt honom ,, Nu kan jag endast nyttja hans tjänster sporadiskt tyvärr , så vad gäller hans kompetens som Röris Rickard får du svårt att hitta någon duktigare i sitt yrkesutförande , Större rör ,,, Det finns bara ett och det är rätt rör ,(detta finns omskrivet i tidigare inlägg) Ett 32 pex utan att veta hur det ser ut 0,25 LPS 35 cu utan att veta hur det ser ut 0,40 lps så risk finns alltså att väljer man får välja alupex 40 i början av montaget beroende på hur det ser ut .. men som UTB VVSare behöver inte din brorson denna kunskap skrivet av mig eller någon annan , den kan han redan Allt är inte Kronor och ören ,, pay off tider mm Det finns något som jag tycker är viktigt . Funktion .. Då bygger man in dem tillbehör som Möjliggör den teoretiska besparing som programmen räknar fram .. Av det får man komfort och driftsäkerhet . Det är värt hur mycket som helst . Så att beskriva Tanken som en "merkostnad" när den är det som möjliggör besparingen . Den 100% nödvändig , Då är prioriteringen felaktig om man väljer bort den ,
Mmm, det är ju det här som är så märkligt, i ditt program är det 650 l/h och i säljarens datablad nästan 4 gånger högre...Vad är egentligen anledningen till gränsen 100 Pa, är det enbart mottrycket, eller tar rören skada av högre flöde?Om det bara är mottrycket så kommer det ju inte att bli ett problem i detta system med så pass korta rörlängder fram till fördelarna, och efter fördelarna är det ju som mest 15 kPa mottryck.Hur många Pa/m blir det med 1500 liters flöde?
Ang säljarens datablad. Är det ett kulvertrör så kanske det visar flödet med 2 rör i samma kullvert/isolering. Det brukar väll ligga om två i kulvert? Därav just 4 ggr högre flöde?Med 1500 l/h så får jag 502 Pa/m i mottryck i ett 32x3 PEX.
Det är inget tjafs.. så länge han upprätthåller inomhusklimatet kommer han inte känna av problemen , ska han och vill han elda mycket för sin trivsel är tanklösningen den rätta vägen för honom , då får han nytta fullt ut av dem nödvändiga tillbehör BBR säger ska ingå slår jag in i programmet piteå 230 m2 byggt efter 80 (gamlaHPC) skulle det bli en 8kw g3 96 kwh i spets 4869kwh på värmepumpen -22° efter det köper man den lilla spetsen,, eller så slänger man in en klabbe i vedkamin