0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Just det, att argumentera för mindre isolering med hänvisning till tropiska länder är en fantastisk argumentationsteknik som totalt saknar verklighetsanknytning i det vi diskuterar i detta forum.
Det finns olika metoder, de praktiskt rimliga antagandena och de teoretiskt orimliga utläggningarna. Är det så jag skall tolka tråden i praktiken men inte i den standardiserade teorin?
Under alla år jag har sålt kylmaskiner så har jag alltid dimensionerat med 100w per kvm och har aldrig råkat ut för att det är för lite, om man nu vill ha konstant temperatur och inte pendlande..
Svårt att räkna ut kw behov i m2 för kyla. Det som är väldigt viktigt är planlösningen, värmen sprids lätt i huset, tyvärr inte samma med kyla. Jag har inte så öppen planlösning, för att jag ska kyla ner huset i alla rum så snackar vi kylskåp där pumparna är. Inte så behagligt....då passar det bra att ha pumpen i tex hallen där man ej vistas.Jag har 7kw kyla på ca 100m2 (2x 3.5kw) Inga problem att kyla, men för att få svalt överallt så måste jag nog ha kring 17-18 grader i rummen där pumparna är (vardagsrum markplan, kontor övervåning).Nu snackar vi när det är riktigt varmt ute, varmare än +25
Man behöver ett lämpligt beräkningsprogram (som räknar instationärt) och tar tillräckligt hänsyn till alla faktorer som påverkar.
100 W/m² är för mycket ... i regel ...
Kan du inte berätta för mig hur du tänker? för att bara slänga ur sig en kommentar att det är för mycket känns väldigt konstigt. Den största lokal jag sålt maskiner till är på ca 1000kvm till den minsta på ca 2 kvm serverum och jag har alltid gått på samma och har aldrig fått ett samtal om att inte kylan räcker till....däremot så har jag förstärkt ett tiotal andra anläggningar som dimensionerats för lite....vilket blir dyrast tror du? Att gå upp ca 30w i effekt kostar inte ens 10% mer men fungerar så mycket bättre...
Ewald... tror du att du skulle klara av det här dynamiska programmet? www.energiberakning.se/DynamiskaData/Sol_Kyla.aspx
100 W/m² är i regel för mycket för ett bostadsrum. Det händer när man t.ex. har stora glasareor som saknar eller har för dåligt solskydd. Men då bör man åtgärda detta. Serverrum och motsvarande rum har generellt mycket höga interna laster som måste kylas bort. I serverrum, batterirum osv. har man i regel tempperaturkrav från apparaternas tillverkare. Det får t.ex. inte bli varmare än t.ex. 22 °C inne i rummet, annars tappar man t.ex. garantin på apparaterna.30 W/m² mer är ganska mycket ... och ja, det kan kosta mycket mer.T.ex. kan det hända att man bara kan kyla bort max. 60 W/m² med takkyla i bostadsrum. Om man nu inte klarar effekterna betyder det att man måste sätta in ytterligare Equipment för att klara effekterna och det kostar pengar.I stora byggnader (kontorsbyggnader, förvaltningbyggnader, konferensbyggnader osv.) kan det hända att man behöver mycket mer utrymme för kylmaskiner och tillbehör om man har höga effektbehov och det lär kosta en hel del, dels för utrustningen själv och dels för att man t.ex. måste bygga större för att få plats med allt.Därför är det mycket viktigt med rätt dimensionering!
Efter att ha sålt och monterat kylmaskiner i 13 år nu så känner jag inte igen mig i det du skriver om, det jag däremot känner igen är snacket jag ofta hör när man sitter i byggmöten med konsulter och arkitekter om saker man läst om storlekar och och effekter men aldrig upplevt i verkligheten eller ens sett utanför sina dimensioneringsprogram........ och ja du känns precis som en sån person. Jg kan nog plocka fram åtminstone 6-7 exempel där vi fått bygga ut komfortkylan i efterhand där man räknat på för små anläggningar från början och vid inverterstyrning som dom mesta är idag är ÖVERDIMENSIONERING aldrig en nackdel utan snarare en fördel då du får maskinerna att gå bättre på dellast och den extra kostnaden är högst försvarbar då du alltid är säker på att kylan räcker till.