0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ewald... tror du att du skulle klara av det här dynamiska programmet? www.energiberakning.se/DynamiskaData/Sol_Kyla.aspx
100w/m2 är en vedertagen praxis i branschen för beräkning av komfortkyla. Det gäller för en utetemp av Max 26gr och en innertemperatur på 22.Det betyder att man får acceptera en förhöjd innertemperatur om utetempen blir högre än 26gr.Jag var nyss i Florida på semester och snackade lite med en kylkille där, och dom beräknar en kyleffekt motsvarande ca 300w/m2
Tar ni då hänsyn till att folk presterar 30-50% sämre i 27 °C inomhustemperatur än 22 °C, det blir djävulskt mycket dyrare att ha dålig personal än att kunna kyla av arbetsplatserna ordentligt.Tänk på det när du projekterar.....Ett advokatkontor med 30 anställda a 1200kr timmen gör att byrån förlorar intäkter med mellan 10800-18000kr PER TIMME eller 86400-14400kr PER DAG.Du kan räkna hur mycket du vill för att spara pengar, men folket slutar jobba när det blir för varmt, tar du med det i dina beräkningar som du lämnar till kunden?Dom flesta kontorsproblemen är ventilationen och att det är för varmt på sommaren, som kontorsfolket tror beror på dålig ventilation. Sällan klagar dom på mattläggningen, belysningen eller på att dörren kärvar.
Komfortkya i bostäder är väl hos oss ytterst ovanligt, jag tror inte jag har upplevt det i Sverige. Om det inte gäller eftermonterade AC typ VP.