Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Frun förbaskad nu kopplas VV-beredaren in igen CTC Suger brax vid VV tillv  (läst 43887 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
... men det betyder att den måste köra med betydligt högre uttemp när den ska värma vvb, dvs lägre cop, så jag har svårt att se vad man egentligen vinner på det. VPn kör ena gången till låg temp och nästa gång till hög temp. Det är väl ungefär så EcoEl+EcoAir jobbar, och ännu mer nu med EcoZenith?

Vad händer om VPn stannar? Är konstruktionen sån att de inbyggda elpatronerna klarar att hålla både värme och vv mitt i vintern?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
Normalt har man betydligt mycket större energibehov till värme än man har till vv därför är det ide med att köra låg temp till rad och ladda vv separat och den laddar endast vv 1 gång per dygn om man inte tappar nått vv alltså. Ctc 400 jobbar ungefär likadant med växelventil fast den har allt i samma tank så systemen blir inte helt separerade och det ger lite bi effekter fast å andra sidan förvärmer den ju vv i nedre delen till bra cop. Om kompressorn lägger av tror jag elpatron fixar allt som vanligt men lägger styren av tror jag den har nått nödläge som man kan köra och då får man välja mellan 35 eller 50 grader vv och radiator temp tror den ställer växelventilen i mellan läge men är osäker hur det funkar. Om min vp skulle larma av nån anledning så slutar den göra vv så då märker vi att nått är fel annars skulle det ju kunna gå halva vintern innan man upptäcker det men det är valbart i styren.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Om man tittar på sommarmånaderna, så verkar en hyfsad uppskattning för vår del vara, att 25% av energin går till varmvatten och 75% går till uppvärmning.
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Hur tänker du då? Mitt system gör av med betydligt mindre än 100 kWh/månad under sommaren. Om man avrundar uppåt och säger 100 så skulle det bli 1200 per år, och om vi avrundar uppåt till 1300-1400 så blir det ca 10% av total elförbrukning för vv och värme.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Javisst, vi gör av med runt 15000 kWh/år och då går det runt 1500 kWh till varmvatten, så 10% ska det givetvis vara.
Har tydligen blivit lite stabbig efter allt snack om varmvatten här.
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
Där har ni anledningen att de flesta vp numera kör med låg/rätt framledning mot rad och laddar vv via växelventil just för att andelen vv är ganska liten jämfört med värme delen. Om det vore tvärtom att man endast hade 10% av förbrukningen till värme och resten till värme vore det enkelt bara köra hög temp mot en tank och sen shunta till rad därifrån. Vi brukar ligga på lite drygt 100 kwh per månad på sommaren men vi är 4 st.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34940
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Att CTC:s lösning är sämre än de som kör med separerade system för värme och tappvarmvatten är bevisat.
Man kan optimera för mindre förluster, men så vitt jag vet finns det nog ingen som har högre COP på en CTC än på en rätt inställd värmepump med helt separata kretsar för värme och tappvarmvatten.
I alla fall inte om man vill jämföra med likvärdigt varmt vatten i samma mängder.
Sen är skillnaderna i kronor och ören över ett år inte så stora.

De flesta som sätter in en elberedare i serie med värmepumpen gör det främst för att de inte är nöjda med temp och mängd tappvarmvatten, och jag tror de är fullständigt medvetna om att det kanske kan kosta någon hundring mer/år än att försöka optimera inställningarna i värmepumpen och använda extra VV-knappen när de skall bada, men de värderar saker och ting lite olika.

Sommartid har Lunk helt rätt, då finns det ingen anledning alls att köra med elberedaren på, då kan man ställa upp tanktemperaturen i både övre och nedre delen av värmepumpens tank så man får tillräckligt varmt tappvarmvatten, avsevärt billigare än om man skall spetsa med en elberedare efteråt.

Om jag hade en CTC och var missnöjd med mängd och temperatur på tappvarmvattnet skulle jag nog sätta in en liten elberedare efteråt, men den skulle stängas av när värmebehovet upphör på sommaren, och få stå avstängd tills nytt värmebehov uppstod på hösten.
Det tror jag är en lösning som ger bra årsmedel-COP, bra tappvarmvattenkomfort, och tillräcklig mängd tappvarmvatten.
Dessutom bör värmepumpen hålla lite längre om den får gå optimerad för värmeproduktion vintertid.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
Ställer du upp tempen för högt på sommaren kommer vattnet endast värmas av vp i nedre pannan övre delen kommer värmas enbart av elpatron. Har du elberedare efter kommer du kunna maxa tempen med vp i hela tanken och spetsa med elberedaren. Det bör vara bra att värma så högt som möjligt med kompressorn och förlusterna från en vanlig beredare är lägre än vad dom är från ecoel men totala ytan blir ju större så det bör bli lite mera förluster.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34940
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Jag skulle självklart stänga av elpatron i övre pannan.
En CTC som värmer hela tanken till 55 grader med kompressorn fungerar ju i princip på samma sätt som på vilken annan värmepump som helst.
Elberedaren efteråt torde vara onödig, om den inte krävs för att fylla ett badkar t.ex.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
Om vv räcker då så är det ju bra men man kan inte räkna med samma temp ur en slinga vid hastig tappning som ur en beredare.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34940
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Det lär i alla fall räcka gott till dusch och handtvätt.
Vill man nu absolut ha bra kräm så blir dessutom elberedaren billigare i drift om man ställer om värmepumpen för enbart VV utan elpatron.
Att spetsa med el i värmepumpen är aldrig optimalt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
Det är just det jag har försökt förklara  tummenupp
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Det lär i alla fall räcka gott till dusch och handtvätt.
Vill man nu absolut ha bra kräm så blir dessutom elberedaren billigare i drift om man ställer om värmepumpen för enbart VV utan elpatron.
Att spetsa med el i värmepumpen är aldrig optimalt.

Det kan absolut vara optimalt att spetsa med elpatron, beroende på hur ofta man behöver "bra kräm". Det blir skillnad om du tar ett bad varje dag, varje helg eller varannan helg. Dessutom kan man ju tänka sig att det varierar över året. En gång i veckan under vintern men aldrig under sommaren? Hur många bad blir det per år? Sen tillkommer frågan om komfort och bekvämlighet. Den som vill kunna bestämma i sekunden att "exakt NU ska jag tappa upp ett bad" och inte visste det en halvtimme innan har naturligtvis stor nytta av en hyfsat stor extern VVB. Den som istället tänker "efter middagen ska jag ta mig ett bad, det är ju en månad sen sist" kan ju lugnt starta ExtraVV och ha gott om vv tills dess.

Fast den som vill spara el ska naturligtvis inte bada överhuvudtaget, och inte heller duscha i onödan. Och inte ha onödigt varmt inne. Nitton grader räcker bra, och tofflor och koftor har lång hållbarhet.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34940
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Det är aldrig optimalt för värmepumpens COP att spets med elpatron i övre tanken.
Det hade i så fall varit bättre med en genomströmningsberedare som satt efter tanken.
Men då kräver den å andra sidan hög anslutningseffekt.
Och att tillåta spets i övre tanken gör att spetsen går igång i princip varje gång man tar lite mer vatten, både till dusch och bad.
Så, normalt skulle jag absolut stänga av elpatron i toppen sommartid.
Möjligen att jag i så fall, om jag tyckte det var mödan värt, och hade den planeringen, starta den igen och trycka igång extra VV om jag skulle bada.
Dock, hade jag de behoven skulle det troligen sitta en extra EL-VVB efter min värmepump.

Att tillåta elpatron i en CTC:s övre tank kommer aldrig att bli en optimal lösning eftersom temperaturen sjunker så pass snabbt i övre tanken att elpatron går igång, ÄVEN om det inte skulle behövas alls.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Jag trodde vi pratade om helhetslösningen när du pratade om optimalt, inte om en enskild detaljprocess. Allra bäst för cop är naturligtvis att optimera för cop, helt oberoende av allt annat, och sen ha extern vvb för vv och ytterligare en extern vvb som värmer vatten för shuntning till radiatorerna. Då kan du få högsta cop på värmepumpen men naturligtvis inte lägsta elförbrukning totalt sett.

Varför tror du att temperaturen sjunker snabbt i övre tanken när man duschar sommartid? Jag kikade på mina data över hur mycket och när elpatronen är igång under perioden maj-augusti. Förbrukningen ligger då omkring 5-15 kWh/månad för elpatronen, vilket ger ca 0,3 kWh per dag. Patronen är ställd på 4,5 kW. Det betyder att den är igång totalt 0,3/4,5*60= 4 minuter per dag. Jag kan lova dig att vi duschar mer än fyra minuter totalt sett och till det ska läggas exv handdisk av kastruller osv.

Så jag hävdar fortfarande att det är optimalt för oss, totalt sett, när man väger in både vv och värme och komfort och ekonomi. En extern vvb är ju inte gratis, eller hur? Så investeringskostnaden för en extern vvb måste tjänas in på lägre elförbrukning totalt sett om man ska räkna på helhetslösningen.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!