0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Normalt har man betydligt mycket större energibehov till värme än man har till vv därför är det ide med att köra låg temp till rad och ladda vv separat och den laddar endast vv 1 gång per dygn om man inte tappar nått vv alltså. Ctc 400 jobbar ungefär likadant med växelventil fast den har allt i samma tank så systemen blir inte helt separerade och det ger lite bi effekter fast å andra sidan förvärmer den ju vv i nedre delen till bra cop. Om kompressorn lägger av tror jag elpatron fixar allt som vanligt men lägger styren av tror jag den har nått nödläge som man kan köra och då får man välja mellan 35 eller 50 grader vv och radiator temp tror den ställer växelventilen i mellan läge men är osäker hur det funkar. Om min vp skulle larma av nån anledning så slutar den göra vv så då märker vi att nått är fel annars skulle det ju kunna gå halva vintern innan man upptäcker det men det är valbart i styren.
Stämmer säkert rätt bra Smurfen. Jag gillar speciellt modultänket och GUI’t i min pump. Det viktiga som du måste förstå är att alla inte har den COP hets som vissa här har. Allt måste sättas i relation till vad det är man pratar om, pratar du om byggnad, kompressor, styrning, helhets-ekonomi produktförtroende mm. Du måste alltid se till helheten om det ska bli en bra lösning. I en tävling där endast en kan vinna blir det fort en snedvinkling om man inte ser helheten. (Det är inte alltid den som pinkar längst som är bäst.) Om vi tar dit system tex du har en vp + vedpanna med kringutrustning, du har mycket resurser i pannrummet..Om du nu skulle ha ett hus på 100m2 och var tvungen att använda alla resurser där för att hålla dit hus varmt vid DUT då är dit minsta problem copet på din värmepump. Jag hoppas att du förstår vart jag vill komma, en tävling kan bara den bästa vinna..... Men är det relevant för slutresultatet.Allt handlar om resursutnyttjande och se till helheten.Därigenom underlättar det om man begriper vad detta innebär: Energi kan varken kan skapas eller förstöras, Den kan bara omvandlas från en form till en annan.Livet blir bra mycket enklare då och man slipper framförallt COP hetsen där det inte behövs.
Jag trodde vi pratade om helhetslösningen när du pratade om optimalt, inte om en enskild detaljprocess. Allra bäst för cop är naturligtvis att optimera för cop, helt oberoende av allt annat, och sen ha extern vvb för vv och ytterligare en extern vvb som värmer vatten för shuntning till radiatorerna. Då kan du få högsta cop på värmepumpen men naturligtvis inte lägsta elförbrukning totalt sett.Varför tror du att temperaturen sjunker snabbt i övre tanken när man duschar sommartid? Jag kikade på mina data över hur mycket och när elpatronen är igång under perioden maj-augusti. Förbrukningen ligger då omkring 5-15 kWh/månad för elpatronen, vilket ger ca 0,3 kWh per dag. Patronen är ställd på 4,5 kW. Det betyder att den är igång totalt 0,3/4,5*60= 4 minuter per dag. Jag kan lova dig att vi duschar mer än fyra minuter totalt sett och till det ska läggas exv handdisk av kastruller osv. Så jag hävdar fortfarande att det är optimalt för oss, totalt sett, när man väger in både vv och värme och komfort och ekonomi. En extern vvb är ju inte gratis, eller hur? Så investeringskostnaden för en extern vvb måste tjänas in på lägre elförbrukning totalt sett om man ska räkna på helhetslösningen.
5-15 kW/månad utslaget på den totala energiförbrukningen på värmepumpen kanske gör att COP sjunker från 3.0 till 2.7 ? - - - Att ens nämna elberedare för värmekretsen är lite för låg nivå för att det här skall kännas riktigt bekvämt tycker jag.
Jag vill bara att vi håller isär saker och ting. Pratar du om total "cop" på hela husets elanvändning före och efter VP-installation, eller talar du om själva värmepumpens cop? Om du blandar in elpatronen så är det inte längre VPns drift du räknar på utan nånting mer, och det var därför jag tog exemplet med minimering av VPns cop genom att värma radiatorkretsen med nåt annat. Om du pratar om hela systemet så måste jämförelsen rimligen vara med "före VP", inte i förhållande till hur mycket el du stoppar in i VPn och nånting annat i förhållande till vad i såna fall? Menar du att du med en extern VVB räknar in hela dess förbrukning vid beräkning av VPns cop? För mig låter det inte som om det är så Smurfen räknar, och det är kanske där vi pratar förbi varandra? För om du blandar in annat i diskussionerna så handlar det ju om indirekt uppvärmning via belysning eller matlagning, osv. Då blir det extremt komplicerat. I det läget blir ju eventuella värmeförluster ur EcoEls tank ett rent värmetillskott till huset eftersom vi har tanken mitt i huset, så då har vi inga förluster den vägen, totalt sett.Så vad är det vi diskuterar? Minsta möjliga elförbrukning, eller cop isolerat på VPn?
Jag räknar med vp elpatron samt elberedare dvs totala cop på värme samt vv. Jag har inte räknat med hushåls el eller liknande och inte heller med vad grejerna kostar att köpa.
OM man optimerar värmepumpen för värmedrift med maximal COP och stänger av elpatron i övre tanken så bör det inte vara dyrare att köra med en elberedare efter värmepumpen.
I princip är det alltså så att varenda kWh elpatron som tillförs CTC:s arbetstank stör värmepumpen i det arbete den BORDE utföra utan hjälp av elpatron.Även då hade det varit bättre/effektivare om eltillskottet adderats (som på andra värmepumpar) efter att värmepumpen fått göra sitt, alltså inte i samma tank som värmepumpen är satt att värma, det är helt enkelt inte en optimal konstruktion.