0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ursäkta om jag verkar envis, men jag försöker förstå detaljerna i resonemanget...Med nya EcoZenith har du förmodligen helt rätt (förutom att det då sannolikt blir helt onödigt med en beredare efter pumpen) eftersom den värmer även övre tanken direkt, inte indirekt. Men med EcoEl blir det väl på ett annat sätt? Utan elpatron kan aldrig VPn värma övre tanken så att den blir varmare än nedre, eller hur? I det läget kommer vv som värms i nedre tanken kylas en aning när det passerar övre tanken (eftersom den är kallare än nedre) och sen ska den externa vvb:n värma tillbaka det tappet plus vad som ytterligare behövs. Eller..?Men elpatronen påverkar ju inte det vatten som VPn jobbar med, såvida det inte är så kallt att det behövs elspets. Eltillskottet adderas ju de facto efter det att vv passerat den tank som VPn värmer? Om man värmer övre tanken med elpatron så den är varmare än nedre, då kommer ingen värme transporteras från nedre tanken till övre, eller hur? Då är invändningen att övre tanken kommer värma den nedre så att onödigt varmt vatten skickas ut till VPn? Men det vatten som går ut till VPn tas ju inte högst upp i nedre tanken utan en bit ner, ungefär där tempgivaren sitter, så det finns alltså en temperaturbuffert mellan övre och nedre tanken som ska hindra elpatronen från att störa VPn. Jag köper resonemanget om bekvämlighet och komfort osv, men nånstans haltar resonemanget om elförbrukning och extern vvb. Grundprincipen borde ju fortfarande vara att det går åt mindre el att värma vv med en VP än med en elpatron, eller hur?
Det stora problemet med elpatron i övre pannan (med default inställningar i styren) är att elpatron kickar igång mer eller mindre direkt man tappar varmvatten, man har alltså (sommartid) en hel tank med 55 grader varmt vatten som skulle räcka till i princip alla behov, men elpatron tillåts ändå spetsa redan tidigt, för att ge maximal mängd tappvarmvatten med acceptabel temperatur.Det borde helt enkelt inte behövas sommartid när hela nedre delen av tanken OCKSÅ är varm.
Vintertid när värmebehovet är lite så kan vissa ägare köra med onödigt hög temperatur i nedre delen av tanken för att få tillräckligt med varmvatten, och COP försämras med ca 3% för varje grad varmare vatten man gör.Säg att man ligger 5 grader högre än nödvändigt, det ger 15% sämre COP.
Ja, och om man höjer minvärdet (som ni tipsat om) för att få mer tappvarmvatten så blir COP sämre.
En CTC startar som jag förstår det med 35 grader på returen (tar ju vatten från tanken som aldrig får bli kallare än 35 grader) borde ge en rätt hög framledningstemp.
Du tänker baklänges. VPmin anger lägsta VPut, inte VPin, alltså lägsta temp som VPn ska leverera. Börvärdet (som mäts i övre delen av tanken) ligger då på 40, men VPin som tas i botten av tanken (radiatorretur) kan mycket väl vara ligga under 30. VPn startar när tempen i övre delen är 35, och vilken temp du då har i botten beror ju på delta över radiatorkretsen.