0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
200 meter brukar vara max som rekommenderas av värmepumpstillverkarna, flödesmotståndet blir för stort och flödet för lågt om man borrar mycket djupare, det är dessutom svårt att borra djupare än så för de som borrar, det tar längre och längre tid ju djupare de kommer i normalfallet.Det som händer om man inte borrar tillräckligt djupt är att inkommande KB blir minusgrader, och man kan i värsta fall drabbas av isbildning på olika nivåer i marken/berget, i sällsynta fall händer det att det fryser upptill och nedtill i borran, och att vattnet mittemellan komprimeras så mycket att kollektorn trycks ihop och deformeras.Detta händer oftast när man har långt till berg, och det finns ett vattenförande lager grus i marken, det kan då frysa långst upp i borran, och sedan en bit ned i foderröret, vattnet som strömmar i mitten (horisontellt) håller borran tinad mellan de två frusna zonerna men med tiden så blir ispluggarna större och kollektorn komprimeras.Varje grad kallare vatten in i värmepumpen ger ca 3% lägre besparing.
Du skulle kunna köra helt på el i en vecka och sedan stämma av mot dygnsmedeltemperaturen, men då vore det bra om man kunde separera hushållsel från värme.Vet man energibehovet vid t.ex. 0 grader ute dygnsmedel så kan man rätt bra räkan fram effektbehovet vid DUT.I vårt Älvsbyhus från 74 har vi ca 8 kW effektbehov vid -32 grader, kanske lite lägre.Under 50 W/m2 i alla fall.Dels beror det på att huset är skapligt tätt, men även på att det saknas mekanisk ventilation.Isloeringen är 13 cm gullfiber i väggar, och 200 mm i golv och tak.I ekonomidelen är det bara 70 mm i väggarna, men säkert 60 cm spån på taket + lite gullfiber (jag var energisk hobbysnickrare tidigare, så jag har säkert burit upp 50 säckar extra kutterspån dit upp)Min KÄNSLA är att de flesta hus i norrbotten klarar sig med runt 50 W/m2, men det är oehört svårt att göra en bedömning av ett hus som man inte sett, och som är utbyggt i omgångar av olika människor. Du skulle ju kunna borra 200 meter, och om det visar sig bli flera minusgrader på inkommande KB går det ju alltid komplettera.Du kan inte lägga jordvärme?
Ett rum ger ingen vägledning för mig, tyvärr.Men för dig kanske.Viktigast är ju att du känner dig trygg med de val du gör, och att du baserar dem på kunskap.
Ja, vårat hus stod tomt i nästan två år innan vi köpte det, 20 grader i hela huset, även vvb var igång, allt var direktverkande el.Kåken drog rätt precis 20 000 kWh. (utan hushållsel).Då var huset 102 m2 boyta och ca 50 m2 garage/förråd, men som sagt 20 grader överallt.Mycket kallare hus än ett 74:a älvsbyhus har knappast byggts i norrbotten, så ditt hus, även om det ligger i jokkmokk borde inte kräva så mycket mer än så kan jag tycka.Det är dock omöjligt för mig att säga något säkert.Klart är att du klarar dig med en 12 kW inverter, sen hur djupt du borrar får bli upp till dig att avgöra.220 meter klarar nog de flesta borrare här uppe, det kunde kanske vara en OK kompromiss mellan lite för lång kollektor, men ändå inte behöva betala för ett extra hål.
Med en 12 kW inverter blir det inget eltillskott.
Ja, det gör ingen större skillnad på uteffekten, mer på verkningsgraden, värmepumpen drar mer el, men ger lika hög effekt, typ.COP kan minska med några procent, men du kommer att kunna värma huset utan problem.