0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Nej, utetemp har inget med radiatorerna att göra, de värmer ju alltid ett rum som är 21 grader...DUT styr hur många W/m2 ditt hus behöver, och du dimensionerar radiatorerna för att kunna ge den uteffekten med så låg temperatur som möjligt på vattnet in/ut ur radiatorerna.Ju lägre temp radiatorerna behöver, desto högre COP och längre livslängd får värmepumpen.
Vilken guide?
Jag får det till 9.3 kW eller 76 W/m2.Var skiljer sig våra beräkningar?
Provar bifoga en PDF.Då vi inte vet effektbehover så satte jag det till 80W/m2.Det ger 10.3 kW, jag valde en 1255-12 som alternativ värmepump så att du garanterat klarar dig med 100% effekttäckning även om du skulle ha ett högre energibehov.
Om du "överdimensionerar" så resulterar det i att du ställer ned kurvan i reglerdatorn, vilket medöfr att värmepumpen levererar lite svalare vatten än i din kalkyl.Det ökar verkningsgraden och förlänger livslängden.Det är ingen nackdel att överdimensionera, tvärt om.Men det kostar förstås en slant att köpa onödigt stor pump och radiatorer.Utöver allt annat skall man ha i åtanke att man brukar räkna med ca 50 W/m2 som max uteffekt på golvvärme, så har du verkligen 100 W/m2 som effektbehov vid DUT skulle då inte kunna värma rummen med golvvärme (utan att bränna dig under fötterna), men det kan du väl?Har gjort en ny kalkyl, men granit som bergart, och en 1245-10 kW värmepump istället.bifogas som PDF
Min erfarenhet är att hus byggda i norr är relativt välisolerade även om de är gamla.mer än 70 W/m2 är mycket ovanligt. (din toalett borde klara sig på max 62,5 W/m2 för att hållas 17 grader varmt trots att det har två yttterväggar)Det skulle i så fall vara om man har gamla gistna tvåglasfönster som läcker värme.
Har precis börjat använda Nibes nya program.OM jag istället räknar med det gamla programmet så får jag med samma parametrar fram 268 meters borrdjup.200 meter bli i alla fall lite, oavsett hur man räknar.samtidigt så tror jag att 80W/m2 är mer än du skulle förbruka.Normalt har ni väl 1 meter snö på taket i Jokkmokk, och det isolerar ju också rätt bra...Hittar du någon som kan borra 250 meter i ett hål så är det i alla fall det minsta jag rekommenderar.Eller två hål på 150 meter.Sen är det självklart bättre ju mer man borrar, men jag har oerhört svårt att se skälet till en så djup borra till ett enplans hus på 124 m2, om det nu var den ytan?