Så har våren anlänt till skåne, och det var dags för lagerbyte i fläkten
Har läst tråden av
Gert2 där han tyvärrr stupade på mållinjen.
Gert berättade att det är 6202 i lagren, så 2 st av dessa införskaffades. Vi har en kullagergrossist i Eslöv, men de hade bara noname i denna dimension, så det fick det bli.
Dag 1;
Spärrade värmepumpen i Ecoelens meny och lossade sladden. Sitter med snabbkontakt så det är enkelt.
Igår, lyfte locket. Fläktmodulen med fläktkåpa, galler och fläkt sitter med 2 skruvar på vardera sidan och 3 st undertill. Fläktstaget en stor bult undertill i gummibussning. Själva fläktmotorn sitter med fyra mindre bultar som även går genom fläktkåpans stag samt staget rakt ner.
Ett av fläktkåpans stag lossades och fläkten kunde plockas ur. En pall framför värmepumpen underlättar då sladden inte har extra längd att tala om.
Fläkten en Hidria R11E-45EPP-6M2-5128 (kan vara 3 på slutet) 780/660 rpm IP44.
Fram och bakstycke av fläktmotorn är gjutna aluminiumbitar. Mitten är stålcylinder, och allt hålls ihop av att mittenbiten har knackats in över urgröpningar i aluminiumbitarna. Bara att trycka in en relativt smal skruvmejsel och bocka ut. Finns även uttag som förefaller vara avsedda för att bräcka isär delarna med en skruvmejsel.
Öppnad hittar jag ett SKF EXPLORER 6202-2Z. Försöker hålla i lagret med polygrip och slå ut axeln, men det ger inget resultat mer än märken i axeln. Avdragare behövs, vilket jag inte har, så det blir till att montera samman allt igen.
Dag 2;
Besökte biltema och införskaffade deras minsta 3-armade avdragare, sedan på det igen. Öppnar även andra gaveln på motorn och då kan stålcylindern och fläktbladen avlägsnas. Jag kan inte termerna men motorn är vad man kan kalla inventerad. Axeln är fast förankrad och det är utsidan som roterar. Strömkabeln kommer in genom axeln. Konstaterar att kabeln måste lossas för att lagret ska kunna bytas på den sidan. Fästet som håller axeln sitter med 3mm insex vars hål är fyllt med silikon. Missade skruven och konstaterade att det gick väldigt trögt att dra av den.
Lagret på insidan glappar en hel del, och man känner ojämnheter när det snurras. Det är således detta lagret som låtit.
När det är dags för lagren konstaterar jag att krokarna på avdragaren är alldeles för grova. Lagret utsida ligger väldigt nära lindningarna. Beslutar mig för att dela lagret genom att plocka bort tätningen och den detalj som håller kulorna på jämnt avstånd. Sedan kan kulorna skjutas till ena sidan och lagret delas. Krokarna går nu nästan in. Fram med polygripen igen. Innerringen kan vridas, men den vill inte i sidled för de få mm som saknas. Bankar med hammare igen på axeln. Nu flyttar sig själva motordelen, lindningarna (stator då det är fast rotor?).
Genom att flytta statorn kan jag komma åt lagren och dra av dem. Dock är jag lite snabb på ena sidan och när armarna sträcks så ändras vinkeln och en arm pressar mot lindningarna. En tråd i lindningen går av. Tack och lov endast en så den kan lödas utan att det blir fel.
Att flytta axeln fram och tillbaka har dock satt sina spår på ändarna. De har fått en antydan till päronform, men en nålfil har hjälpt mig att få de nya lagren på plats.
Imorgon blir det slutmontering och förhoppningsvis bara ett tyst väsande fläktljud istället för lagerbrum
Fortsättning
Dag 3;
Idag allt monterat. Inga missöden, och tyyyyystnad.
Kan väl knappast påstå att fläktmotorn är tillverkad med service i åtanke, men de har samtidigt inte gjort det alltför svårt. Inga nitar eller lim.
För lagren betalade jag 20:- styck. Tidsåtgång många timmar. Med tillräckligt liten avdragare redan när jag startade hade det sannolikt gått mycket smidigare.
Det utslitna SKF-lagret har slitage på ena sidan av lagerbanan. Axialkrafter av att fläkten hela tiden trycker bakåt.