Tack för infon HBerggren!
Nu när jag ändå bytt främre lagret, och sen konstaterat att det andra var ett SKF som inte behövde bytas nu, så tänkte jag ändå dela med mig av min erfarenhet. Det tog ganska många timmar, då jag aldrig gjort något liknande förr. Men om jag skulle göra om det så skulle det nog bara ta några få. På det hela har jag haft väldigt kul! Det är najs att laga något istf att ersätta. Bra för miljön och bra för en själv!
Jag frågade en firma som gör service på värmepumpar om de kunde laga fläkten, men det kunde de inte. Inte heller rekommenderade de mig att byta värmepumpen utan hela anläggningen (för typ 150-200 kkr). Sen fick jag en rekommendation att byta endast fläktmotorn (för 8.000 + moms) för att motor + fläkt är balanserad på fabrik. Men balanseringen försvinner ju inte om man monterar ihop den som originalet.
Nu kostade kalaset 250 kr för lagren, en avdragare för kullagren och en annan tre-armad avdragare 0-150 mm för bakstycket till motorn. Plus en o-ring-sats i gummi (det behövdes en (1) så nu har jag 418 kvar; borde räcka en livstid). Så det blev några vändor till Biltema. Med mobilen har jag hobby-mätt ljudnivån att ha sjunkit med 6-8 dB, vilket är väldigt bra. Den låter inte som ny, men helt ok. Förhoppningsvis håller den ihop ett tag.
Här finns ett delat album med många bilder:
https://photos.app.goo.gl/xzShDYnWvwY9VtRP7.
1) "Spärra" värmepumpen på Ecoel inomhus under "Avancerat". Öppna dörren nertill på Ecoel och dra ur kontakten nere till vänster, till Ecoair. Då kontakten ser ut att vara vändbar, skrev jag ut en liten Dymo-märkning "Ut" och satte på framsidan av kontakten.
2) Ta loss högra delen på Ecoair genom att lossa en skruv på undersidan.
3) Lossa taket till Ecoair.
4) Lossa skruvar till hela fläktkåpan med några skruvar på sidorna och undertill. Man behöver absolut inte ta bort gallret först! Jag försökte men det tog en lång stund och jag rev upp armarna på vassa kanter. När hela fläktkåpan är lös, kan man fälla fram den och lätt lossa gallret om man vill städa bakom det. Den vänstra sidan satt fast med dubbelhäftande tejp. Lite pyssligt att lossa utan att spräcka plasten.
5) Öppna lilla elskåpet på Ecoair och lossa kablarna 8-11 på plinten (obs, displayen ska vara slocknad annars är kontakten inte urdragen). Man för in en liten mejsel strax ovanför sladden och trycker in och ner, så lossar sladden. Den gula och grå sladden till kondensatorn kapade jag helt enkelt, för det är lätt att skarva med kopplingsklämmor från Jula (
https://www.jula.se/catalog/el-och-belysning/elinstallation/installationsmateriel/kopplingslister-och-kopplingsklammor/kopplingsklammor-001481/) och jag visste inte om det var viktigt om sladdarna gick till rätt pol.
6) Dra ur sladden från motorn in till fläktsidan.
7) Lossa fläkten med de fyra bultarna.
8 ) Nu ska man ta isär fläktmotorn genom att öppna ett hål vid den vita markeringen. Andra har lagt upp bra bilder. Det som är speciellt med urgröpningen vid vita fläcken är att det blir ett hål som man får ner mejseln i och kan bända upp. Men först, markera vitt på motsvarande sida av motorn om det inte har spillt över! På min motor fanns vita fläcken bara på ena sidan, och man vill få ihop motorn som den var ihopsatt pga balansvikterna (de grå små spikarna).
9) Nu är rotorn framme och jag valde att ta en liten plastpåse att packa in den i, och bara göra ett hål där främre kullagret tittade ut. Så slipper man att lindningarna fastnar och går av.
10) Ta ett 3.5 mm borr och borra i mitten av kullagret på var sida. Banka in kullager-avdragarens armar i hålen och vrid om med en skiftnyckel. Det syns tydliget bland mina bilder. Fäst armarna i avdragaren och skruva på mittenskruven tills kullagret är av. Man kan sätta en liten mutter på spetsen om man inte vill ha märken på rotorns axel.
11) Gör ordentligt rent i rotorns kåpa (där fläkten är fästad). Det ligger två stora brickor i botten som man också kan ta upp och göra rent (isopropanol+en swab är bra). I min rotor var det mycket metallspån från lagret.
12) Sätt på det nya främre kullagret. Det är lätt att banka på plats med en bit planka.
13) För att komma åt det bakre lagret kan man använda kullageravdragaren (som andra har föreslagit). Men först lossa insex-skruven under silikonpluppen. Men när man kommer till motorns bakre del, så valde jag att igen åka till Biltema för att köpa en tre-armad avdragare med krokar (0-150mm). Jag började med att banka med hammare, men risken är att man gör skador. Med avdragare var det inga problem.
14) När jag väl var framme vid det bakre kullagret hade typ hela helgen gått. Det var ett SKF-lager och kändes helt, så jag valde att inte byta. Som HBerggren skriver så behöver man ett rör med lagom diameter när man ska få på det nya lagret, och något sånt hade jag inte köpt. Så jag bytte aldrig det bakre lagret, men är nöjd med att jag kan göra det på några timmar om det behövs.
15) När jag monterade tillbaka delarna på motorn, så fick jag inte till så att sladden satt exakt i hålet. Men jag tror det duger. Hade jag gjort det igen hade jag varit mer noggrann när jag satte tillbaka bakstyckena.
16) Jag ångrar lite att jag inte satte silikon på de urgröpningar till motorn som jag bankade tillbaka (vid vita fläcken). Risken finns att det kommer in fukt och vatten nu. Men nu är allt monterat. Kanske gör jag det nästa helg.
Något som jag inte vet är om man ska ha någon olja eller fett på delarna? Jag valde att spreja lite (bra) fett i kullagren och ha lite tunn olja på utsidan och i botten på rotorn på brickorna. Kanske hellre borde varit isopropanolat på utsidan av kullagren?
Jag noterade att hela Ecoair är ganska dåligt ljuddämpad. Det finns en hel del man kan göra tänker jag, men jag vet inte om det är lönt. Man kunde tänka sig att ha en tunn gummiduk mellan delarna och gummipackningar under skruvarna som håller fast fläktmotorn kanske? För att slippa metall mot metall. Men det kanske blir svajigt istället.