0 medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.
Separat krets men samma pump, ska du fylla en vvb med 50gr vatten och har 20gr delta så har du en tilloppstemp på 70gr i slutet av körningen och en kondensering på kanske 85grader.... långt över vad både värmepumpstillverkare och kompressortillverkare tillåter.Vart hamnar hetgastempen med ett delta på 20gr?
Driftpressostaten löser väl på samma tryck oavsett deltaT?Vad som händer med hetgasen funderar jag på också, om den rusar upp i himlen kan jag förstå att folk klagar, men gör den det?
Till R2Jag har golvärme i ett rum via Uponor Fluvia WL-X +Push. Den har separat termostatstyrning som stryper tillflödet när det är för varmt i rummet. Den egna cirkulationspumpen fortsätter att gå men den cirkulerar bara vattnet i golvvärmeslangen tills rumstampen är under börvärdet. Arbetstank eller inte har ingen påverkan som jag ser det.
Okej. Glömde egentligen min fråga Blir det inte för varmt i rummen då om den fortsätter att köra ut accumelerad varmvatten från tank då fast värmepumpen har "sagt" att ingen mer VB fram behövs?
Finns det ens driftpressostat på Nibe? Vid så högt delta borde hetgasen, underkylningen och kondenseringen vara långt från optimal
Värmepumpens kurva bestämmer ju hur varm framledningen behöver vara i förhållande till utetemperaturen för att kunna hålla en viss innetemperatur. dvs den temperaturen på framledningen (Börvärdet) är ett värde som värmepumpen jobbar runt +- ca 2-3 grader.en av fördelarna med tank är att när värmepumpen har uppnått börvärdet och då också laddat tanken full så fortsätter tanken att skicka ut värmt vatten i radiatorkretsen och låter på så sätt värmepumpen vila längre.när tanken har kallnat så startar värmepumpen och cykeln börjar om, och tack vare den extra volymen i tanken så går värmepumpen också längre när den väl startar.
Jodå det kan det visst bli. När solen skiner.