0 medlemmar och 6 gäster tittar på detta ämne.
Jodå det kan det visst bli. När solen skiner. Då är det bra med termostat(-er). Och arbetstank som ackumulerar värme tills den behövs när solen gått ner.
Om du kollar i min logg så ser du att hetgasen verkar följa framledningen. Om man kollar på pca base och det står en 7a där så är det värme körningen när den växlar till 15 så är det vv körningen som vp avslutade med.
Finns det ens driftpressostat på Nibe? Vid så högt delta borde hetgasen, underkylningen och kondenseringen vara långt från optimal
Arbetstankens största fördel är de längre gångtiderna som eventuellt kan påverka livslängden positivt.Den har dessutom strålande funktion för att garantera rätt flöden i både interna och externa kretsen, hur det påverkar COP verkar vara svårt att fastställa, men än så länge ser jag inga bevis på att det skall kunna ge mer än ca 300 kWh energibesparing/år om man inte har extremt stort behov av tanken för att garantera flödena.
Då är Nibe vida bättre än Danfoss maskiner då. 20 grader varmare är det oftast bara elektronisk exp som fixar att göra.
Naturligtvis kan vissa av oss ha mycket stor nytta av volymtank, ta mitt hus som exempel. Hela systemet har gissningsvis en vattenvolym kanske 60 liter (konvektorer) och utan volymförstorare (som VP installatören inte föreslog utan jag skaffade efter någon veckas drift) fick jag "normalt" start och stopp flera gånger i timmen. Med volymförstoraren (en g:a VVB på 150 liter, pris 3 timmars arbete) har jag hyfsade gångtider på i sämsta fall ca 18-20 starter i dygnet. Dessutom slapp jag knäppningar på köpet.