0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det hade varit enklare att förstå hur det fungerar om gradminuterna hade räknats utifrån returtemperaturen. Då hade vari logiskt att plus- och minusgradminuterna hade kunnat summerats över den driftcykel. Nibes gradminuterberäkning fungerar nog inte riktigt som vi tror.
Njae, antal starter brukar vara någorlunda lika när det inte skiljer mer i utetemperatur än hos dig. Stoppen blir kortare med gångtiderna blir längre, så antal starter blir lika många.Jag har skrivit och visat att det endast ryms 60 GM på körningen den 15:e. Är det korrekt att GM även då stod på 110?
@ RikardKan det vara så att du har satt värdet för tvångsstyrning snävare än standard (VBdiff 13 °K) och den alltså därför inte räknar upp till 0 innan den stannar?
Leta upp nån logfil från en 1245 lär finnas en del på forumet i den ser man exakt hur vp räknar gradmin både vid värme körning samt vid vv beredning och finns Bt25 med i logfilen är det den som används för beräkning.
Rickard, Om man har ett äldre hus där utgående rör från tex. oljepanna är 1" och radiatorerna ( oftast stora sektions rad.) är kopplade med 1/2" och 3/8" så behövs det ingen tank eller bypass, tillräckligt stor vattenvolym och klarar flöden från ca. 0,13 - 0,45l/sek.
Hittade en men är osäker på vad som är VBut. Tror det är BT2. BT3 bör vara VBin. BT14 måste vara kompressorn. BT1 = utetemp. Övriga har jag inte riktigt koll på.
Teoretiskt resonerat ... nej!Det finns 2 faktorer som måste vara konstanta för rätt drift.avspeglingsyta och konstantflöde Sen om man har turen att distributionen klarar det nya flödet och det nya temperaturspann som värmepumpen vill ha är det bra, och då blir det ingen tank vare sig det är en on-off eller inverter . Men som vanligt, för att kunna konstatera det måste man på plats räkna på yterna ,, allt annat är en Saida gissning cocacola
Ja, de klarar flödena, men balansen blir ju annorlunda i systemet om man ändrar tryck/flöde så mycket, det finns risk att vissa radiatorer/rum blir kalla t.ex - när invertern och cirkpumpen går på minvarv.Detta är ju allt helt teoretiskt resonerat, men om man vill kunna garantera funktion så är bypass eller tank ett generellt sett gångbart råd, sen kan man ju alltid prova utan, och funkar det bra så finns ju inget problem.Gratis är gott.
Har tittat på logfilen och det är inga konstigheter med beräkningarna. Jag håller med Lexus, kurvorna går inte ihop med -110 som gradminutinställning. Jag skrev tidigare att Thermias reglersystem inte verkar räkna plusgradminuter men det gör det säkert. Illustrationen som visar principen för regleringen har så lite med verkligheten att göra att jag blev vilseledd av den. Men hade den ritats korrekt skulle den förmodligen förvirra de flesta.