0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag skulle gärna vilja ta del av kalkylen.
Jag kan inte förklara funktionen med annat än kortslutning, jag vet inte vad du istället vill kalla det?Värmeåterföring?Jag gillar att kalla en städerska för en städerska, inte hygientekniker.Samma sak med en tank eller bypass som kortsluter, men jag kan hålla med om att det kanske uppfattas som mer negativt än det i praktiken är.Som Roland skriver så vore det dock en fördel om man kunde styra flödet i interna kretsen så att korslutning aldrig uppstod, det skulle ytterligare öka arbetstankens potential till besparing.När det gäller eventuella fördelar med arbetstank och med hänsyn taget till varmvattenproduktion så kan jag inte säga säkert om du har rätt eller fel, men du skulle kunna ha rätt, i vart fall delvis.Skillnaden mellan arbetstank och utan arbetstank är dock inte så enkel att räkna fram som du gjort, min bedömning är att du räknar lite väl positivt, men jag kan inte med egna kalkyler bevisa det, det är upp till bedömarna att avgöra detta.Min tanke är att även det stillastående vattnet kyls av medan varmvatten produceras, det kyls dessutom av mer än vattnet i arbetstanken gör (även om radiatorerna avger mindre energi under tiden) så när kompressorn åter startar så kommer vbr att vara lägre i fallet utan tank.Som vanligt finns dock en fördel med arbetstanken så länge flödet inte kortsluts, eller värmeåterföring uppstår.Arbetstank är bra, och ibland nödvändigt, men det är inte alltid nödvändigt eller ekonomiskt lönsamt.Jag har oerhört svårt att förstå hur vattnet i tanken någonsin kan vara kallare än returtempen från radiatorerna. Skulle väl i så fall vara om man förvärmer tappvarmvatten i arbetstanken, men annars så är ju alltid det vatten som sist lämnnar radiatorsystemet det kallaste i hela systemet.När vattnet i radiatorerna snurrat ett varv så stiger returtempen och först då kan arbetstanken bidra med svalare vatten, förutsatt att flödet är högre i interna kretsen än i den externa.
Flöde som går bakvägen i en bypass är en direkt kortslutning.Sämsta kortslutningen ger alltså en bypass, för den har ingen ackumulerande effekt.
Eftersom det endast är Bosch som har bypass om vi ska hålla oss "on topic", så är det väl den du syftar på antar jag. Om värmepumpen har ett flöde över kondensorn som är högre än vad distributionssystemet kan ta emot, så blir kontentan att bypassen får ett återflöde.Det resulterar i att värmepumpens funktion och verkningsgrad påverkas positivt. Likaså distributionssystemet. Allt detta i jämförelse med att sänka flödet över kondensorn, alternativt höja flödet över distributionssystemet.
För att ackumulera i ditt radiatorsystem, så måste du kortsluta och övertemperera med andra ord...om man nu ska vrida till det så det ger dålig klang.
Fel skrivet av mig menade naturligtvis att returen är kallare efter några minuters drift när radiator returen stiger så fortsätter tanken att leverera samma låga retur temp till vp vilket håller nere framledningen.
Sen du Rickard. Om du läste mitt inlägg Har jag lyckats räkna om system till ett 60/4570% på VP för vi behöver spets hjälp Blanda inte ihop det för att dölja något nu Du vet jag har gjort massor med högtemperatur system Årsfaktorn i dem ligger över 3 Anser du att man skall lägga dryga 90 tkr för att spara 1500 kWh om året ?Ovanpå VP Det ät vad du säger ! Jag och fler med mig levererar installationer som fungerar 100% Och maximerar besparingen efter förutsättningarna på plats Du förstår inte lösningarna i brist på erfarenhet och skall därför ej förkasta dem eller förtala dem ! Det som händer i denna tråd är ett exempel på varför det inte är roligt att hjälpa till ! Längre .Forumets läsare får välja. ! Råd och kunskap från skribenter som faktiskt Jobbar med detta. Eller gissningar
Skulle vara trevligt om någon kunde göra en beräkning som faktiskt visar att det är bättre med kortslutning i en bypass för att bibehålla "önskad" deltaT över kondensorn, än att sänka flödet och få samma vbf, men några graders lägre returtemp.Det går i alla fall emot allt vad jag lärt mig.Det är troligen ingen större skillnad, men det vore konstigt om det inte vore mer effektivt att låta värmepumpen arbeta med ett lite lägre flöde och större deltaT över kondensorn än med ett högre flöde och lägre deltaT för att nå samma framledningstemp.Är det verkligen ingen av er erfarna experter som kan redovisa den typen av beräkning som bevisar detta.Jag tror allvarligt att det är fler än jag som skulle vilja ha ett klart svar på detta, uppbackat av annat än bara tro och erfarenhet.Det är alltså inte för att ifrågasätta dig/er på något sätt.Jag tror inte riktigt att vi talar om samma sak, JAG utgår hela tiden från att vbf skall vara samma i båda fallen, men ni andra verkar mena att man "måste" få en högre temp på vbf om man ökar deltaT, vilket alltså inte är fallet.Speciellt inte med fallet inverter, där det är helt uppenbart att värmepumpen komer att arbeta med samma börvärde oavsett bypass eller ett lite lägre flöde över kondensorn. (Men inte heller på en on/off)Med bibehållen framledning, och större deltaT så vill jag absolut påstå att COP skulle öka om man sänkte flödet för att få hela flödet över kondensorn.
Inte behöver du vara förtvivlad över det, det är ju just det du beskriver nu som är arbetstankens fördel, att den kan mata in svalare vatten en tid efter att kompressorn startat.Under vissa förhållanden, som Roland beskriver, så ger den ett mycket bra utfall - när gångtiderna är så pass långa att man inte hinner få kortslutning, men ändå omsätter större delen av vattenvolymen i arbetstanken innan kompressorn stoppar. UNder perioder med lågt energibehov är gångtiderna på kompressorn så korta att man knappt hinner omsätta vattnet i radiatorkretsen, och då har tanken inte lika stor effekt.Samma sak när kompressorn går större delen av tiden, då får man en korstlutning via tanken som gör att vinsterna med tank blir små.Över året så gör en rätt installerad och injusterad arbetstank att man kan spara någon/några enstaka procent jämfört med om man kör utan tank.Den stora fördelen med tank är att man kan köra med termostater utan att det påverkar flödet över kondensorn, och de längre gångtiderna som den större volymen ger gör att livslängden påverkas positivt.Det är bra med arbetstank, men inte alltid nödvändigt eller ekonomiskt försvarbart.Som t.ex. i mitt fall.
Intresserad att höra vad dom sa.
Vem tror du får många av samtalen här i Sthlm när det gäller skräp lösningarOm jag nu får sticka ut hakan .Ändrar du föreskrivet delta ändrar du i processen !Jag skulle aldrig köra 15 idiotiska grader utan en climacheck uppkopplad Som logga driften . Växlarn är anpassad för en viss driftförhållandeMakalöst ! Justera flöden och kurvor är ett min krav !Det ni missar är distributionen ! Det är den avgörande faktorn i ett system Har nicko och pulver vart framme och satt in en VP som är fel projat Är det en skam om man försöker styra bort ett VVS tekniskt fel !Lös VVS felet och få ut Max av din investering efter dem förutsättningar som finns!Sen det här med Inverter och hur den ska kopplas Det har en simpel röris redan gjort . Jag hade kunnat berätta det . Men med det bemötande och smutskastning Av min yrkesgrupp är det inget roligt att hjälpa till längre !Kör på nu! Erat resonemang kommer skapa mycket jobb på service avtalen Cc