0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
HejUrsäkta om jag hamnar lite off-t här men tråden är intressant för mig och skapar en del frågor. Jag har en 1255(den stora) och har ingen arbetstank iaf. Frågorna blir:1: Hur ser man om man har By-pass?2: Hur vet man om man har "dålig drift"(eller hur man ska uttrycka sig) som skulle bli bättre med tank eller bypass?3: Är många och relativt stora radiator en +faktor som minskar behov av tank/bypass?MVH/LOB
1. Inget argument egentligen, det förekommer utan tank också.2. OK3. Försumbart. Att ha en kompetent installatör är åndå nödvändigt.4. Idag rekommenderar vi ju att sätta in 100% effekttäckning, bla pga risk för framtida prisökningar av oproportionerliga effektuttag (elvärme när det blir kallt i hela landet)5 Ok6. Och hur ska dessa förluster vägas mot att vp går med högre COP pga man kan sänka framledningen, allt annat lika? Även om tanken sitter i ouppvärmt utrymme ger det nog mer om man kan sänka framledningen nån grad eller mer.
OM du har en bypass så sitter det en extern cirkpump som sköter cirkulationen i radiatorkretsen.Du har även en rörkoppling som gör det möjligt för flödet från framledningen (ut från värmepumpen) att gå direkt tillbaks till returledningen om flödet genom värmepumpen är större än flödet genom radiatorkretsen. En genväg för vattnet kan man säga.Exakt hur du skall se om du har backflöde i en eventuell bypass vet jag inte, bäst vore om du hade en Logger och loggade temp in/ut ur värmepumpen, och in/ut på radiatorkretsen, då kan du se om du har flöden som funkar bra eller ej.http://www.energibutiken.se/sv/datalogger/7-logger-2020-belyst-display.htmlKan nog vara svårt att se bara utifrån de givare som värmepumpen är utrustad med.Det man vill undvika är kortslutning i bypassen, alltså att vattnet tar kortaste vägen mellan fram/returledning på värmepumpen.Det lär bara hända när värmepumpen går med relativt hög effekt, men det är ändå inte önskvärt.Det kan dessutom ske rätt ofta, även vid låga effekter om du har en för hög kurva och strypande termostater på dina radiatorer.Mitt råd till nya värmepumpsägare är att köra hela första vintern helt utan några termostater aktiva, det är bästa sättet att säkert veta att man har kurva och parallelljustering korrekt, och en förutsättning för att värmepumpen skall få bra driftsförutsättningar och lång livslängd.I ditt fall, om du INTE har bypass så kommer värmepumpen alltid att arbeta med rätt deltaT om det tillgängliga flödet är tillräckligt stort i ditt radiatorsystem, skulle det vara för litet kan du se det om deltaT mellan fram och returledning blir högre än vad Nibe vill att det skall vara (7°C?).När din värmepump går med låg effekt kommer den interna cirkpumpen att strypa flödet för att bibehålla önskad deltaT, detta innebär i sin tur att tryckfallet i radiatorkretsen ändras, och du skulle kunna få problem med utebliven cirkulation i vissa radiatorer. (om du inte har bypass alltså).
Citera3. Ja, det är nödvändigt, men handen på hjärtat, hur vanligt är det? Ni måste inse att jag inte skriver mina inlägg med tanke på att alla installatörer är kompetenta och engagerade i sitt jobb, utan tvärt om utifrån den bild jag fått av installatörerna baserat på vad jag läst i detta forum, och sett på de anläggningar som jag har kollat på. Om något kan göras "fel" så är chansen stor att det också sker, detta har de flesta lärt sig, och därför rör de inget i onödan, vilket i sin tur innebär att de flesta värmepumparna lämnas med default inställningar efter installation.Jo, och med tank är det mindre risk för problem. Visst kan den kopplas in fel också men...Citera6. Vi är absolut inte eniga om att man kan sänka kurvan med arbetstank, i bästa fall kan man ha samma kurva i båda fallen, men får en lite lägre maximal framledningstemp i slutet av varje driftscykel om man har tank.Kurva = börvärde = snitt-temp ut till radiatorerna.Utan tank:Lägre temp och högre COP vid kompressorstart och i början av driftscykeln.Högre temp och lägre COP i slutet av driftscykel. Då uteffekten minskar med ökad temp så kommer kompressorn att gå lite längre tid "över börvärde" i fallet när man kör utan arbetstank, och detta är i praktiken den enda förlust man får om man kör utan arbetstank.alltså en något sämre COP beroende på att tiden när kompressorn producerar temperatur över börvärde är längre än tiden som den producerar värme med temp under börvärdet.Skillnaden blir marginell, och det är inte omöjligt att den äts upp av den extra driftskostnaden på den externa cirkpumpen.Det jag pratar om är den ökade tiden radiatorer eller gv-slingor faktiskt är varma o avger värme, dvs mellan vpkörningarna när det utan tank svalnar på några minuter. Menar du att det inte hjälper till att värma huset?
3. Ja, det är nödvändigt, men handen på hjärtat, hur vanligt är det? Ni måste inse att jag inte skriver mina inlägg med tanke på att alla installatörer är kompetenta och engagerade i sitt jobb, utan tvärt om utifrån den bild jag fått av installatörerna baserat på vad jag läst i detta forum, och sett på de anläggningar som jag har kollat på. Om något kan göras "fel" så är chansen stor att det också sker, detta har de flesta lärt sig, och därför rör de inget i onödan, vilket i sin tur innebär att de flesta värmepumparna lämnas med default inställningar efter installation.
6. Vi är absolut inte eniga om att man kan sänka kurvan med arbetstank, i bästa fall kan man ha samma kurva i båda fallen, men får en lite lägre maximal framledningstemp i slutet av varje driftscykel om man har tank.Kurva = börvärde = snitt-temp ut till radiatorerna.Utan tank:Lägre temp och högre COP vid kompressorstart och i början av driftscykeln.Högre temp och lägre COP i slutet av driftscykel. Då uteffekten minskar med ökad temp så kommer kompressorn att gå lite längre tid "över börvärde" i fallet när man kör utan arbetstank, och detta är i praktiken den enda förlust man får om man kör utan arbetstank.alltså en något sämre COP beroende på att tiden när kompressorn producerar temperatur över börvärde är längre än tiden som den producerar värme med temp under börvärdet.Skillnaden blir marginell, och det är inte omöjligt att den äts upp av den extra driftskostnaden på den externa cirkpumpen.
Klart det inte lönar sig med tank COP-mässigt om vp går 100%. Men om man som idag dimensionerar för 100% effekttäckning, så kommer ju en on-off att just gå omkring 50% av tiden under stora delar av året.Och då sparar man alltså 2-3 K i lägre framledning.Invertar kommer ju och då faller detta argument eftersom vp kommer att gå konstant mer eller mindre hela värmesässongen, men, invertrar är effektivast på dellast (mkt pga i det läget överdimensionerade värmeväxlare), på fullast verkar det som de är mindre effektiva än en on-off med samma specade effekt.Så, är det så bra med inverter egentligen?Jag sticker ut hakan...:Med en tank kan man välja en pålitligare och billigare on-off, och få ut högre årscop jfrt med en inverter utan tank (om inte husets flöde är högre än vpn:s då som sagt).