0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Att din vp går några minuter med kallare returvatten än i ett likadant hus med tank kompenserar inte för kanske en timmes eller mer högre framledning som kommer ur en arbetstank mellan körningarrna, det kan jag aldrig tänka mig. Sedan är det väl ingen som sagt att högre flöde inte är positivt för COP, om man nu kan ordna det. Det är ju en helt annan diskussion. De flesta kan inte ordna det ens med lite pengar och kompetens, det krävs mycket pengar o kompetens. Men det är klart det ska ordnas vid en nyinstallation. Enda gången säger du, men det är ju jätteofta detta just är fallet, att vp kräver högre flöde än vad systemet är dimensionerat för. Det då det är bra med arbetstank. Sen att alla varianter kan sabbas pga inkompetens eller lathet, det är ju en annan sak.
hur många anläggningar har du varit på där radiatorflödet är samma eller högre än minflödet för värmepumpen?Av alla mina installationer är det ca 1 om året där jag inte behöver montera tank därför att flödet är tillräckligt högt i radkretsen (alltid golvvärme).By-pass är en nödlösning som är svår att få att fungera bra i verkligheten, det krävs en tryckstyrd crush-over ventil och minutiösa injusteringar.Dessutom behöver systemet övertempereras för att få någorlunda långa drifttiderLexus kalkyl av förtjänsten/ hållbarheten stämmer för övrigt ganska bra med försäkringsbolagens statistik
Det skulle för övrigt vara väldigt intressant att veta hur du avgör vilka flöden som finns och är möjliga i det befintliga systemet då stadventiler är extremt ovanliga i en vanlig villainstallation, tror faktiskt aldrig jag sett dem annat än i större installationer.
Det finns andra mätmetoder än STAD ventiler, tex ultraljudsmätare.Men ofta går det att göra en rimlig beräkning utifrån radiatorstorlekar och stammar, är det golvvärme är det ju väldigt enkelt eftersom det ofta finns en proj då.För övrigt så upplever då inte jag att susande radiatorer är ett ovanligt problem, men ofta så "står man ut" med problemet eftersom installatören berättat att det är en "naturlig bieffekt av att man tjänar så mycket energi/pengar" Jag har hört hundratals varianter av det genom åren....
6. Ökade värmeförluster.
Om vi kunde släppa argumentet "dåligt injusterad" för det är lika illa vare sig där sitter tank eller inte. Vid nyproduktion har vi inte valet att väja en värmepump med 65-70% effekttäckning, där har vi en Max installerad effekt att ta hänsyn till så det blir inte många kW kvar till eltron...
Det beror ju naturligtvis var den står (i rum som skall värmas eller t.ex. i ett litet pannrum som blir varmare än nödvändigt p.g.a. värmeläckaget) men den har ju inte mindre värmeförluster än om den inte fanns.Det är dock på marginalen, och knappt värt att nämna, än mindre tjafsa om.Och dessutom ryms de sällan i ett pannrum, så som regel får man ta förrådsutrymme i anspråk, ytterligare en nackdel.varje kvadratmeter i ett nytt hus kostar ungefär 15 000 kr, så det där får man väl ta lite som man vill, om det är värt det eller ej.För mig som har oerhört lite förråd är det inte värt att offra plats för en tank.
Jag skulle verkligen vilja älska arbetstankar, men det finns ett antal skäl som gör att jag är smått skeptisk:1. Lätt hänt att man ligger för högt med kurva och parallellförskjutning så arbetstanken så att säga gör det fullt möjligt att låta termostater styra temperaturen utan att det ger någon som helst indikation på att något är galet i anläggningen.2. Det kostar rätt mycket, tank + a-klassad cirkpump går väl på ca 10 000 kr även om man som kund får ett bra pris, installationen alldeles säkert på 5000 kr. (med material)3. En arbetstank + en extra cirkpump innebär också större underhållskostnader, och i viss mån en högre driftskostnad med tanke på den externa cirkpumpen - hur mycket beror på hur styrdatorn ställs in, alltså att installatören vet vad hen sysslar med.4. I ett modernt radiatorsystem som dimensioneras på 55/45 vid DUT så skall man kunna montera in en värmepump med 70% effekttäckning utan att det innebär några problem att vara utan arbetstank, OM man bara kan finna sig i att ha så få termostater som möjligt aktiva. Detsamma gäller som regel golvvärmesystem. Att i fall som dessa komplicera anläggningen med en tank, termostater på alla positioner samt en extra cirkpump ökar risken för att anläggningen går oekonomiskt redan efter installation, men dessutom allt mer ju längre tiden lider och anläggningsägaren är där och pillar på inställningarna.5. I vissa fall sätts arbetstank in i högtempsystem i tron att det skulle göra så att man undviker att värmepumpen blir en elpanna, detta är i grunden fel då det inte på något sätt förändrar husets behov av hög framledningstemp vid låg utetemperatur, i fall som dessa måste man göra något åt distributionssystemet, och en tanklösning blir då i princip onödig om man gör sitt jobb seriöst när man åtgärdar distributionssystemet.6. Ökade värmeförluster.