0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Skattemyndigheten och branschen kommit överens om schabloner och det går till så att man tar 30% av totalpriset och betraktar det som installationspris.
Hej!Jag har haft min F730 sedan Februari -16 och nu senaste månaderna när temperaturen sjunkit under nollan har kompressorn börjar gå upp till 50+ Hz och låter som ett flygplan precis innan lyftning. Är detta vanligt med dessa pumpar?
Hmm, konstigt? Vår torktumlare låter mer än vår värmepump, och den är knappt hörbar vägg i vägg.Visst är värmepumpen fristående från vägg/skåp m.m?Har ni ljudisolerat väggen enligt instruktion?Har nån justerat värmepumpen så den står i våg?Har ni kollat om det är någon specifik frekvens som gör att pumpen lever om extra mycket? För mig hamnar den i självsvängning vid 48-49 Hz, men det är då bara störande i samma rum som värmepumpen.Om den djävlas vid en viss frekvens så kan man ställa in ett s.k spärrband som förhindrar att kompressorn träffar de jobbiga frekvenserna...
Tyvärr är min upplevelse som springer runt på pumpar att 730 och 750 låter en hel del, är som en borrmaskin på höga varv, när kompressorn varvar upp, men se till att den inte tar i någon vägg. Skulle jag mot förmodan ha en sådan i huset, skulle jag extraisolera det utrymmet.