0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Häpp! Man tackar...nu låter jag ogärna shunten öppnas, så jag har maximal fördröjning (240 min) och eldar kalla kvällar. Om jag slarvat med att elda och shunten öppnar på morronkröken så blir det ont om vv med tillskottet avstängt. I praktiken kör vi nog med flytande kondensering nästan konstant så här års.Nu borde tråden kanske flyttas till CTC driftsforum
OkJag skall ej diskutera jämförelse berg VP - L/V VP och grad min. Min förklaring var hur gradmin sving kan bete´sig.Tycker emmellertid att alla fabrikat oberoende av typ bör testas i oberoende ej specialanpassad av fabrikanterna.Detta under lång provtid minst 1 vecka i lika anläggningar som exv en grupphus område med barnfamiljer och där specificera att alla får duschning med max 5 min och specificerad anv av VV under veckan och även rumstemp lika i alla hushåll.
Citat från: drjukebox skrivet 17 mars 2006, 20:35:26Häpp! Man tackar...nu låter jag ogärna shunten öppnas, så jag har maximal fördröjning (240 min) och eldar kalla kvällar. Om jag slarvat med att elda och shunten öppnar på morronkröken så blir det ont om vv med tillskottet avstängt. I praktiken kör vi nog med flytande kondensering nästan konstant så här års.Nu borde tråden kanske flyttas till CTC driftsforum jag frågade tidigare om det gick å få varmvatten utan eltillskott och då gick ju bra men nu verkar det inte funka...hur ska du ha det
CTC med deras +5graders översvängning innan stopp av kompressorn, så därför är det med det resonememang liknande körning mot slutet av en radsystem uppvärmning hos nibe som hos CTC även om de kör mot en tank. Nibes gradmin kan nog sen jämföras med intergral värde hos andra fabrikat.CiteraMin VP stoppar också vid +5 till 10 gradmin vid normal körning och gradmin stiger sen till +100 gradmin.Så jag skulle gärna vilja vet hur Nibe kommer fram till sina höga COP och hur lång period det är. kanske digital vet
Min VP stoppar också vid +5 till 10 gradmin vid normal körning och gradmin stiger sen till +100 gradmin.
Janne är det inte så att du vintertid kör med lågt flöde för att du ska få hög framledning, och det för att din vp ska orka beta av gradmin underskottet? Kör med ca 400-450l/h ca 0,12l/s (enl mitt data blad 0,13l/s) vintertid. Nya 2005 vill man ha 0,17l/s=612/h. Och har man då ett lågt flöde å lite längd på rören från din vp ute så kommer du få gradmin + eftersom det tar tid för vätskan att kallna ner under börvärdet...Vad tror du om det...
Citat från: Janne El-Energi skrivet 16 mars 2006, 17:56:15CTC med deras +5graders översvängning innan stopp av kompressorn, så därför är det med det resonememang liknande körning mot slutet av en radsystem uppvärmning hos nibe som hos CTC även om de kör mot en tank. Nibes gradmin kan nog sen jämföras med intergral värde hos andra fabrikat.CiteraMin VP stoppar också vid +5 till 10 gradmin vid normal körning och gradmin stiger sen till +100 gradmin.Så jag skulle gärna vilja vet hur Nibe kommer fram till sina höga COP och hur lång period det är. kanske digital vet Digital. Vet du hur nibe kör (inställning) för att få fram sina höga COP över 5,0.CiteraJanne är det inte så att du vintertid kör med lågt flöde för att du ska få hög framledning, och det för att din vp ska orka beta av gradmin underskottet? Kör med ca 400-450l/h ca 0,12l/s (enl mitt data blad 0,13l/s) vintertid. Nya 2005 vill man ha 0,17l/s=612/h. Och har man då ett lågt flöde å lite längd på rören från din vp ute så kommer du få gradmin + eftersom det tar tid för vätskan att kallna ner under börvärdet...Vad tror du om det...Jag tycker det borde vara lite översving hos berg VP vid stopp speciellt med större radsystem och sep rad-cirkpump. Det är kanske det som skiljer min tillsammans med IVT system att man ej har stopp på rad flöde vid stopp av VP.
Sveriges Provnings- och Forskningsinstitut SP har uppmätt marknadens högsta värmefaktor för bergvärmepumpar. Världsnyheten FIGHTER 1230-10 har en värmefaktor (COP) på över 5,0 vid 0/35 °C. Detta innebär att värmepumpen avger 5 gånger mer energi än vad den förbrukar vilket ger marknadens största besparingsmöjligheter. Ingen kramar mer värme ur marken !
Jag kan med min lilla l/V VP tidvis under ca 1 min sommartid med pool uppvärmning på 35grader framledning och VP retur på 15 -20 grader få väsenligt höga COP. Med 8kW värme och ca 1,7-1,8kW VP förbrukning (inkl VB cirkpump och fläkt i högsta effekt vid +15-20 gr ute)
Det påminner om mitt fall:CiteraJag kan med min lilla l/V VP tidvis under ca 1 min sommartid med pool uppvärmning på 35grader framledning och VP retur på 15 -20 grader få väsenligt höga COP. Med 8kW värme och ca 1,7-1,8kW VP förbrukning (inkl VB cirkpump och fläkt i högsta effekt vid +15-20 gr ute)
Räkna ut hur mycke energi ni kör ut genom avloppen varje dag, där har ni ganska många kwhsom bara spolas ut i marken, ta reda på den energin iställe för att gnälla på en cirkpump.
På en Nibe mar/bervärmepump fungerar det så att när reglerdatorn ser att gradminuterna är 0 så stoppar kompressorn, cirkulationspumpen fortsätter att gå, men framledningstempen sjunker ju direkt kompressorn stoppar.VBf sjunker så mycket som deltaT över radiatorsystemet är, i mitt fall ca 6 grader.Om börvärdet tidigare var 35 grader och VBf just när kompressorn stannade var 41 grader så kommer ingen "översväng" att uppstå, men om VBf var 42 grader eller mer så uppstår en lite översväng, dock sällan mer än någon enstaka gradminut. Temperaturen sjunker ju relativt fort i systemet efter kompressorstopp.
Jag vet inte ens om pumpen står kvar i källaren eftersom jag inte observerar den. Enligt Heisenbergs osäkerhetsrelation skulle den kunna vara på andra sidan månen för ett ögonblick.
Måste hålla med Adam lite här, Trots att CTC numera kör med ZH kompressorn, CTC's huvud punkt är värme komforten dvs jämn värme. Och inte kanske att spara till sista kronan.