0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jannes Ide var jättebra, men datat måste "normaliseras" så att det blir jämförbart.Annars blir jämförelsen godtycklig och det tycker inte vetenskapliga du om
Citat från: maha6305 skrivet 17 mars 2006, 15:40:57Jannes Ide var jättebra, men datat måste "normaliseras" så att det blir jämförbart.Annars blir jämförelsen godtycklig och det tycker inte vetenskapliga du om Jag tycker den var både ovetenskaplig och bra. Även R&R tester har sina begräsningar.Jag ogillar föregivet vetenskapliga "sanningar". _/-Jag gillar fingertoppskänsla och hantverkskunnande. Och verklighet går före teori. Så när en godhjärtad Thermiaägare talar om för mig femtielva ggr att min besparing är en illusion blir jag till slut lite öhhh irriterad. Om han i själva verket menade att jag kanske har 0,1 lr rentav 0,3 lägre cop så ok, och då kanske vi lägga det på hyllan och bli konstruktiva istället. Tips hur jag trimmar min kära Ecoheat mottages alltid med öppna armar. Gärna från nån som vet hur flödena går och styren är uppbyggd.
Häpp! Man tackar...nu låter jag ogärna shunten öppnas, så jag har maximal fördröjning (240 min) och eldar kalla kvällar. Om jag slarvat med att elda och shunten öppnar på morronkröken så blir det ont om vv med tillskottet avstängt. I praktiken kör vi nog med flytande kondensering nästan konstant så här års.Nu borde tråden kanske flyttas till CTC driftsforum
Skillnaden mellan Nibe, thermia m.fl och CTC är att t.ex. Nibe jobbar mellan -60 gradminuter och 0 gradminuter, CTC jobbar mellan 0 "gradminuter" och *typ* 60 gradminuter. Den borde rimligtvis i de flesta installationer få en något sämre verkningsgrad än de som reglerar med gradminuter och verkligt flytande kondensering.
Vid 0 grader ute vill vi ha i detta exempel 40 graders framledning = börvärde. När nu VP står stilla väntar den tills framledningen sjunkit under ca 20 min med 5 graders diff. Då uppnår min VP startpunkten. Går igång och gradmin fortsätter att sjunka tills kompressorn kommit i fatt med den förlorade temp diffen. Den måste över de 45 40graderna innan den börjar räkna baklänges mot 0 gradmin. Efter ca 5 min alltså 25 min efter stopp punkten kommer den ifatt säger vi.Sen börjar den att sakta stiga mot noll med exepelvis 45 graders framledning vilket gör 5 graders "översving". Över svinget ökar till ca 7-8 grader över börvärdet. När detta sker kommer den närmare mot noll ca -50 gradmin. Nu kommer det magiska att den uppnår 0 gradmin med fortsatt 47grader framledning. Det gör att den får stoppsignal om det ej finns VVbehov. Gradmin överskott stiger med framledningssvinget gradmin till ca 70-80 gradmin eller max +100 grad min.Vid VV behov skiftar växelventilen över och VV laddning startar. Under tiden ökar med gradmin (Detta sker även under radladdningsperioden) Efter mina max 7-8 VV laddning tid med periodtid på 15 min växlar VP och det visar sig att gradmin har sjunkit igen med ca 10-20 gradmin. Däför förlängs radladdningen mer och den går igen över till VV laddning etc...Detta sker under ca 1/2 timme vid tappning av VV efter flera duschar i vår familj. Finns inget behov stoppar VP och väntar ica 20-25 min tills nya 100 grad min uppkommer som ger startsignal igen.Så här fungerar Start-Värme-VV-Värme-stopp sekvensen.
Generellt så står jag forfarande för att gradminutreglering är den bästa, men som sagt var, i vissa hus och i vissa fall kan andra alternativ vara bättre.Som vanligt gäller, inga regler utan undantag.
Citat från: Rickard skrivet 17 mars 2006, 22:26:59Generellt så står jag forfarande för att gradminutreglering är den bästa, men som sagt var, i vissa hus och i vissa fall kan andra alternativ vara bättre.Som vanligt gäller, inga regler utan undantag.Det är nog så att grad minuter är ett mycket bra sätt att styra en vp, och jag måste hålla med om att det är idagsläget nog det bästa sättet att styra, håller med fullständigt.det jag invände emot är att ditt -60 till noll, resonemang ger en felaktig bild, inte effektiviteten på styrsättet. thermia och nibe kan faktiskt jobba mellan BÖR - 10 gr till BÖR + 8 gr frågan är med x starter, nu är frågan hur mycket sämmre ctc's läsning är med BÖR till BÖR+5 och x+y stater grader som ctc jobbar med ??för att krångla till det så kanske till och med att nibe i vissa hus skulle må bättre av lite fler starter och mindre temperaturskillnad ?Sedan har jag en fråga Vad är den igentliga tempertur skillnaden mellan börvärdet och stopp som ctc jobbar med ? är det verkligen +5 grader 4,1 grader eller +3,1 grader ? skulle sjölv säga 4,1 grader.