0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Eller är jag ute och bicyklerar nu igen
Citat från: VCL55 skrivet 14 mars 2006, 09:45:18Eller är jag ute och bicyklerar nu igen Nej inte cyklar kanske, men du har inget på fötterna då det bara baseras på antaganden & spekulationer. Jag har frågat tidigare, även i denna tråden, vilken skillnaden i COP skulle bli p g a CTCs jämna framledningstemp, eller vad det nu är för orsak man anger för lägre cop. Men ingen svarar......trots att det påstås (även i denna tråd) att vissa skulle "veta" hur det förhåller sig. Sen har jag inte heller sett det påstås att CTC skulle ha högre årsvärmefaktor, inte heller i denna tråd - det har bara du påstått att det påstås......För mycket spekulationer, mina herrar! Därför vore det bra om CTC var med i test. Jag föredrar HÅRD kunskap framför det MJUKA snack som växer som ogräs här.Själv tror jag (liksom ME och andra) att skillnaden, om den finns, är liten, och av mindre betydelse. Detta utifrån mitt eget värmesystem.
Klart skillnaden finns CTC jobbar hela tiden med högre temp än som erfordras, det är väl fakta eller hur!!5 grader högre är det flera som pratar om....
Sen drar CTC tillskottsel till vv produktionen hela tiden trots att massor av effekt finns från kompressorn. även om inställningen är enligt den rekommenderade.
Men med elaptronen avslagen eller lågt ställd så funkar en CTC i en villapplikation, men med en liite högre kostnad. Skillnaden blir inte stor även om verkningsgraden skulle skilja 10%.I en normalvilla kanske det går 5-6´kwh/år till värme o vv. 10% upp på det är ju ingen katastrof direkt!?
Det jag är arg på är installationer där besparingen nästan HELT uteblir.. jag har 2 exempel.
Tar man i sådär på andra håll i cyberspace blir man antingen missförstådd eller portad.Hoppas kombatanterna har ett rått MEN hjärtligt förhållande trots allt.
Jag själv kör med växelventil "växelvvis"med spetsning på framledningen vid längre VV uppvärmning för då kostar det en hel del energi att klarar av att höja 500l i en ack tank från 35-50grader efter ett fyllt bubbelbad. Under detta förlopp går elpanna in och värmer framledningen "pytsar in lite värme tills VV laddning är färdigt" Detta gör minimalt i extra förbrukning men inga knäppningar vid växling över till VP rad värme.Lite TS får hjälpa VP ibland? Samma med VV ibostaden närmare tappställe hjälper elberdare till och toppar upp VV.Kostar ca 5kWH per 1000l vattenförbrukning avläst på vattenmätaren. (aldrig brist på VV pga detta)
Citat från: GöranMelin skrivet 14 mars 2006, 17:27:50Tar man i sådär på andra håll i cyberspace blir man antingen missförstådd eller portad.Hoppas kombatanterna har ett rått MEN hjärtligt förhållande trots allt. Det tror jag nog därav bruket av s k "smileysar" försöker bara få den gode Bertil att vässa argumenten & jobba på sin research. dessutom har han själv efterlyst lite motståndhttp://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,5579.0/all.htmlcitat "Hmmm jag erkänner lite ful är jag nog med er Wink Ni är ju direkt trögstartade" och rentav menat att han tål lite kritik....så vi får väl se. Men ingen kan påstå annat än att det flyter runt en massa lösa påståenden här som skulle förtjäna att underbyggas och konkretiseras. Bertil säger ganska rakt ut att jag hade sparat 10% mer om jag hade haft en annan vp - jaså? säger jag. Eftersom ingen står upp för en lösning utan växelventil får jag visst den rollen.. Hur man löser problemet med tillskott med tidsstyrning har jag visat i en annan tråd, grunnar nu på en logikstyrning men det verkar ju vara läge att avvakta vad CTC har hittat på själva.Och nej, jag jobbar inte på CTC men pratar med supporten emellanåt.
-Ingen vp kör hela tiden med maximal cop. Eller ens i närheten.-Ingen här har kunnat kvantifiera hur mycket sämre cop ctc skulle ha utifrån diverse spekulationer. CTC har vp-temp 5 grader över framledning - så ge mig en siffra på vad det I PRAKTIKEN kostar i cop!! Borde inte vara omöjligt.