0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Adam:Riktningskoeffecienterna skiljer där Thermia och IVT är flackare men har något sämre startvärde (vid låg VB).Har den sin förklaring i Scroll vs. Kolv?
Men å andra sidan behåller kolvkompressorn oljan där den skall vara och scrollen har stora problem med att oljan far ut i systemet och orsakar oljestopp eller hur Adam?
Trollat med siffror... Jag har plottat effekten mot framledningstempen för lite olika modeller samt illustrerat hur det slår i ett specifikt fall. Men vi är överens vad det gäller att man bör jämföra Nibes 10 mot Thermias 8 vad gäller effekt i och med att Thermia inte tappar effekt lika snabbt. Det samma gäller ju när man skall jämföra pris, Nibes 10 skall jämföras mot Thermias 8 om det inte rör sig om ett rent golvvärme case. Det är ju svårt för en kund som inte kan alla samband och inte vet att olika märken tappar olika mycket i effekt vid stigande framledning temp. Grafen tycker jag visar detta på ett tydligt sätt.Vad gäller COP är sambandet liknande de för effektgrafen även om skillnaden inte är lika stor. Men jag vågar inte plotta detta diagram för då tycker du kanske jag trollat på fel sida gränsen...Har lite svårt att hålla igen "lagom" vad gäller Thermias fördelar när det finns så många mvhAdam
Citat från: Adam skrivet 18 februari 2006, 17:19:16Trollat med siffror... Jag har plottat effekten mot framledningstempen för lite olika modeller samt illustrerat hur det slår i ett specifikt fall. Men vi är överens vad det gäller att man bör jämföra Nibes 10 mot Thermias 8 vad gäller effekt i och med att Thermia inte tappar effekt lika snabbt. Det samma gäller ju när man skall jämföra pris, Nibes 10 skall jämföras mot Thermias 8 om det inte rör sig om ett rent golvvärme case. Det är ju svårt för en kund som inte kan alla samband och inte vet att olika märken tappar olika mycket i effekt vid stigande framledning temp. Grafen tycker jag visar detta på ett tydligt sätt.Vad gäller COP är sambandet liknande de för effektgrafen även om skillnaden inte är lika stor. Men jag vågar inte plotta detta diagram för då tycker du kanske jag trollat på fel sida gränsen...Har lite svårt att hålla igen "lagom" vad gäller Thermias fördelar när det finns så många mvhAdamLite festligt är det att en utvecklingschef på Thermia är här och försöker övertyga....Trevligt men inte speciellt trovärdigt...Om nu Thermia vore så fantastiskt bra och deras scroll så överlägsen varför är den inte bättre??Effektiviteten är inte överlägsen på nått vis...
Citat från: Digital skrivet 18 februari 2006, 18:08:57Citat från: Adam skrivet 18 februari 2006, 17:19:16Trollat med siffror... Jag har plottat effekten mot framledningstempen för lite olika modeller samt illustrerat hur det slår i ett specifikt fall. Men vi är överens vad det gäller att man bör jämföra Nibes 10 mot Thermias 8 vad gäller effekt i och med att Thermia inte tappar effekt lika snabbt. Det samma gäller ju när man skall jämföra pris, Nibes 10 skall jämföras mot Thermias 8 om det inte rör sig om ett rent golvvärme case. Det är ju svårt för en kund som inte kan alla samband och inte vet att olika märken tappar olika mycket i effekt vid stigande framledning temp. Grafen tycker jag visar detta på ett tydligt sätt.Vad gäller COP är sambandet liknande de för effektgrafen även om skillnaden inte är lika stor. Men jag vågar inte plotta detta diagram för då tycker du kanske jag trollat på fel sida gränsen...Har lite svårt att hålla igen "lagom" vad gäller Thermias fördelar när det finns så många mvhAdamLite festligt är det att en utvecklingschef på Thermia är här och försöker övertyga....Trevligt men inte speciellt trovärdigt...Om nu Thermia vore så fantastiskt bra och deras scroll så överlägsen varför är den inte bättre??Effektiviteten är inte överlägsen på nått vis...Jag lyfter på Hatten för Adam!Gillar att man som Adam intresserar sig för sitt jobb och ställer upp här på sin fritid och liksom vi VP-ägare/nördar brinner för sitt jobb.Det visat att Termia kommer att vara bland de bästa i framtiden, (fast jag själv valt Nibe).Det vore önskvärt att fler vågar ställa upp som ADAM från andra tillverkare.
Jag tycker nog att det är vackert men lite märkligt trots allt...Att han är här på forumet gör väl inte Thermia till en bättre märke hur menar du...Skulle tex Nibe eller Ivt:es teckniska chefer va mindre intresserade av sitt job för att dom inte är här och får dom redan övertygade att bli mer övertygade...??Bästa jobbet görs dom nog på andra ställen än här trots allt
Citat från: Digital skrivet 18 februari 2006, 18:56:06Jag tycker nog att det är vackert men lite märkligt trots allt...Att han är här på forumet gör väl inte Thermia till en bättre märke hur menar du...Skulle tex Nibe eller Ivt:es teckniska chefer va mindre intresserade av sitt job för att dom inte är här och får dom redan övertygade att bli mer övertygade...??Bästa jobbet görs dom nog på andra ställen än här trots alltDet visar på engagemang, vilket är nog så viktigt för att göra ett bra jobb. Ibland tycker man nog att IVT skulle kunna göra lite bättre pumpar om de var här på forumet också...