0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det finns de facto bara den mängd arbete som erbjuds de som söker jobb till den kostnad som gäller på Svenska marknaden.
Kommunistländerna har visat att folk drivs av höga löner och utvecklingspotential, inte av låga jämlika löner.
På min gamla arbetsplats tog det 7 år att komma upp i full lön, efter 2 år tyckte jag att jag tillhörde de allra bästa/hårdast arbetande - jag tyckte det var ofattbart att jag skulle ha lägre lön i ytterligare 5 år.Tänk dig då till vad de som tar enklare jobb, som t.ex. i kassan på tunnelbanan, eller som trygghetsvakt utanför en butik skall tänka då de skall gå på extremt låg lön i 5 år.Och vad är chansen att de får ha kvar sitt jobb när det är dags att höja den?Att införa den där typen av löner är att skapa en ny underklass som utöver låg lön kommer att tvingas byta jobb så snart löneutvecklingen skulle kommit.Otrygga jobb med låg lön skapar ingen efterfrågan på nyproducerade lägenheter, eller boenden alls, men det skapar en ny underklass, arbetande fattiga som komplement till den underklass vi idag har, de som lever på bidrag.Det minskar dessutom incitamenten ytterligare för de snyltare som hellre lever på bidrag.Det är ett förslag som är dåligt på så många punkter att det inte ens borde diskuteras.Om det dessutom sprider sig till andra jobb än de allra enklaste så kommer det så småningom att slå igenom i alla typer av yrken.Senast idag läste jag statistik som säger att arbetslösheten bland "Svenskar" var 4.6% och bland nyanlända 15.2%.Vi närmar oss alltså de siffror där "Svenskars" arbetslöshet är så låg att de som finns kvar i statistiken helt enkelt inte är anställningsbara, och att de nyanlända kommer att börja få arbete i större utsträckning.Att nu införa en gräddfil med lägre löner, lägre skatt och arbetsgivaravgift (http://www.pt.se/opinion/debatt/vi-tror-pa-lagre-ingangsloner-for-nyanlanda-9867822.aspx) för nyanlända kommer troligen inte att ändra utvecklingen särskilt mycket, men det kommer att öka motsättningarna i samhället i de fall deras gräddfil gör att de slår ut de som tidigare haft en anställning men nu ersätts av anställda med lägre kostnader.Snart kommer "Svenskarna" som blir av med jobben att ropa efter lägre löner också - och sen är karusellen igång med allt lägre löner för en stor grupp löntagare, en utveckling som försämrar efterfrågan inte bara på bostäder utan på även varor och tjänster vilket kommer att sätta igång en lågkonjunktur som orsakar högre arbetslöshet och större offentliga utgifter.Nu med skillnaden att staten har mindre att fördela då de sponsrar de redan låga lönerna med skatterabatter både när det gäller inkomstskatten och arbetsgivaravgiften.Statsskulden kommer då att dra iväg ännu mer än den redan gör, och alla satsningar som staten eventuellt haft på byggande och infrastruktur får stryka på foten vilket ytterligare förstärker lågkonjunkturen.Det där är inte en utveckling som kommer att gynna vara sig byggande eller efterfrågande av bostäder, det kommer att skapa en ny underklass och ytterligare förstärka motsättningar mellan gammelsvenskar och nyanlända.