0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Vi kanske istället för att införa fastighetsskatt ska titta på fördelningen av skatteintäkterna.Sverige fick in ca 800 miljarder i skatteintäkter, enl 2013.Pensionärerna får ca 40 miljarder av dom.Bidragen kostade 288 miljarder, ca 36% av alla våra inbetalda skatter. siffrorna kommer öka när åren 2014 och 2015 visas.Skolan får ca 104 miljarder.Sjukvården ca 104 miljarder.Försvaret ca 24 miljarder.Rättsskipning ca 24 miljarder.Skolan, sjukvården, försvaret och rättsskipning blir totalt 256 miljarder. Fortfarande en bra ifrån bidragstagarna på 288 miljarder. Finns det något land i hela världen som tar 36% av varje skattekrona för att ge bort till bidragstagare, flertalet snyltare, lata och simulanter? 1950 var siffran 10% av varje skattekrona.Det har varit bostadsbrist i Sthlm sen 1800-talet förutom vid några enstaka tillfällen, det kommer förmodligen fortfarande vara det om 200år också.Gör om alla bidrag till lån, bygg kommunala hyresbostäder av alla dessa minskade utbetalda miljarder.Skulle vi minska bidragen med 20% skulle vi kunna bygga ca 37300 kommunala hyreslägenheter som i sin tur generera hyresinkomster. Lägger man till dom ca 15000 som redan byggs blir det strax under 55.000 hyreslägenheter/år. Då har vi ändå en bra bit kvar toppåren 1969-72.
.Till syvende och sist så hamnar man i att det finns en viss mängd arbete, och de som är sämst anpassade att kunna få ett jobb hamnar utanför ekvationen, dessa ska på något sätt tas om hand.Det finns ett antal alternativ:1. De kan tas om hand av de anhöriga2. De kan få leva på spillrorna från de som arbetar (tigga/stjäla)3. Vi kan gemensamt ta om hand om dem genom olika former av matchningar, utbildning eller bidragssystemKanske om vi införde en ny stasi i Sverige, som hade järnkoll på alla som fick bidrag? Jag tror att alliansens väg, att minska ned de generella bidragen så att fler tvingas söka försörjningsstöd
Att sänka ingångslönerna för alla och ha dem låga i 5 år, som ett förslag nu är, skulle försämra efterfrågan
Att sänka ingångslönerna för alla och ha dem låga i 5 år, som ett förslag nu är, skulle försämra efterfrågan, vi skulle riskera att förlora utbildade unga till utlandet p.g.a. de låga lönerna, ....
De som har en utbildning som gör att de är eftertraktade utomlands kommer aldrig att behöva riskera arbeta till sänkt ingångslön. Sänkta ingångslöner kan möjligen hjälpa de som är på gränsen till gruppen 4 %.
?? Hur då?
Varför skulle just nyutexade ha större vilja att dra utomlands? Själv hade jag större vilja efter några år när jag såg alla gröngölingar gå om mig i lön... Tror de flesta sjuksköterskor som jobbar i Norge tex har jobbat några år här hemma först.