0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Eran tolkning blir lite fel genom att styrningen inte jobbar som ni tror på EcoHeat400:an..
Har lite frågor. 3. Inställning på Brine har jag, auto, till och 10 dagar. Vilken inställning ska man ha här. Till eller auto? 6. Om jag höjer shunten till 240 innebär det att det inte kommer komma varmvatten på 240 minuter i elementen utan det vatten som finns i radiatorerna är det det som cirkulerar runt?
jag förstår vad du menar. med det är vad som står i manualen.
3./ Auto.6./ Nej kommer att dröja 240 min innan el spetsen kommer att gå igång och hjälpa till att höja temperaturen på utgående värmebärare. Det är bara då kompressorn laddar den övre tanken som värmen ut till värmesystemet stängs. (Shunten stängs ut från vp'n i X antal minuter.
Förstår inte det sista.Elspetsen går inte igång på 240 men kompressorn förtsätter värma vattnet. Värmen i huset förändras ej, dvs att det sjunker under 240 minuter? Vid detta läge skickar den bara ut vatten i elementen som värms av VP?
Kompressorn fortsätter att värma vattnet. Värmen i huset kommer att minska med kanske en halv grad. Då tiden har gått ut går elpatronen in.
Går den säkert in eller hinner Vp värma? Vinner man något på det? Om elpatronen går igång sedan kommer den nog jobba med högre kw
Ja det kommer att bli mindre kWh i elspets men temperatur variationen i huset kanske ökar en halv grad. Spelar det någon roll om den går in med ett högre kW värde om kWh blir mindre? Sen så har vp styrningen en specialfunktion som gör att den kör en fejkad VV laddning i tanken som gör att man får 240 min till då man ligger precis på gränsen för elspets.
en liten fundering Malisan.din VP har gått 6:25h drygt 1h/start. betyder att den sedan står ca2:30h mellan varje start.jag tycker det låter länge.!?
fejkad VV laddning i tanken?
Det är så jag tolkar det. Jag hade förväntat mig att den går längre period. Detta är alltså ett genomsnitt också. Den har aldrig gått mer än 7 timmar. Vid -17 häromdan gick den samma. Vad det betyder vågar jag inte svara. Men idag med -7 i snitt har den dragit cirka 80kw totalt. 30 i elvärme. Känns inte som optimalt. Vid minusgrader borde den gå mer Tittar man på brine bilden så är brine ok i marken. Hålet känns ej som kallt. Detta att den går bara fåtal timmar per dag är också ett problem. Vet inte om trådlös rumsgivare spelar någon roll i detta?
LOL, Den kör +50'C vatten till övre tank fast den inte ska göra det.