0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
4/1 rumstemperatur 22.5-22.9° max framledning 50.1° nedre tank temp 49-51°
Om man tittar på bild 20160122_204038.jpg Där står det Övre tank: 50 (50) och nedre tank 46(50) Vad är vad här? Övre tank är varmvatten som rinner i kranen. Nedre tank är varmvatten till elementen. Diffen mellan dessa ska vara 5 grader? Men kikar man på Övre tank 50 aktuellt och 50 bör. Varför går då spetsen in och värmer upp till 55 om bör värmen är 50? Förstår in samspelet här mellan dessa tanks samt samspelet med VP. Förklaring? Sedan har jag lärt mig att när shunten är över hälften till vänster så drar spetsen in.
Övre tank är varmvatten som rinner i kranen. Nedre tank är varmvatten till elementen.
Nej, så är det inte! Nedre och övre tank är vatten som värmer elementen, varifrån radiatorvattnet tas, bestäms av shunten. Nedre tank värms av pumpen och övre tank värms av elpatron.Varmvatten som rinner i kranen, går i en rörslinga genom både nedre och övre tank.
Malisanatt din laddpump hela tiden går på 100% tycker jag ser konstigt ut. går det att ställa laddpumpen i olika lägen?om inte, testa att köra laddpumpen i 5.5.7 service . vad jag förstår ska den köra 0-100% då.du kan även passa på att test shunten. blev det någon skillnad när du ändrade fördröjning shunt till 240? jag tjatar igen testa att spärra shunt. är ingen fara att testa.. det som kan hända är att ni får lite kallare inne om VP inte orkar hålla värmen. men blir det så är det bara att ändra till 240 igen.
Fast när ni skriver att shunten räknar ner innan den startar elpatronen. Hos mig när det står vp-spets så stängs aldrig shunten, den är alltid öppen.
Jag ska testa att stänga av shunten och se vad som händer. Fast när ni skriver att shunten räknar ner innan den startar elpatronen. Hos mig när det står vp-spets så stängs aldrig shunten, den är alltid öppen.när shunt fördröjning räknat ner till 0 startar VP+spets och shunten öppnar till tank övre. shunten går över på vänstra sidan. När ni skriver att varmvatten inte räcker till då öppnas övre tank och elspetsen går in.VP orkar inte få upp temperaturen till börvärdet innan tiden fördröjning shunt har räknat ner till 0 Men kolla på bild 20160122_203417.jpg och bild 20160122_204038.jpg. Man ser att framledningen är 43 grader. Övre tank 50(50) nedre 46 (50) Förstår ej hur det hänger ihop. Om vatten kommer från båda så finns det så det räcker. skillnaden i grader är 7 mot övre 3 mot nedre. Finns gott om mellanskillnad. I detta läge borde väl inte elspet gå in. VP borde kunna värma vatten i nedre tank 3 grader till eller 2. Vet inte om den jobbar mot 5 eller 6 grader skillnad.VP har du ställt att den jobbar start/stop 7° över framlednings börvärde
Shunten har inget med elpatronen att göra. Elpatronen styrs av de inställda värdena i inställningarna och framledningstemperaturen. Den ser till att inställningarna hålls och om framledningen kräver det, så kör den över de inställda värdena.
det är rätt. men när tiden fördröjning shunt kommer ner till noll så styrElpanna övre spets °C 70 (30...70)Elpannans temperatur när värmepumpen kallar på hjälp att nå hög temperatur, elpatronen arbetar då upp till detta värde efter inställd tid på Fördröjning shunt.