Att du får ett eltillskott fastän temperaturen är över inställt värde beror på att, trotts att det är för varmt i huset, är begärd framledningstemperatur till radiatorerna högre än vad värmepumpen mäktar med utan el-understöd. Att det blir så har att göra med hur regleringen av innetemperaturen fungerar i niben, och de flesta andra värme-reglersystem. Det är fullt normal (till och med orimligt, om man inte har andra värmekällor i huset) att en frånluftsvärmepump inte klarar sig utan el-tillskott när det är mer än -10 grader ute.
Grunderna är som följer: Utetemperaturen ger, via en inställningsbar värmekurva, en framledningstemperatur till radiatorerna. Radiatorerna i sin tur avger värme till huset som då får en viss innetemperatur.
Saknar man, eller om man inte aktiverar den, innetempgivare så styrs innetempen enbart av utetemperaturen via värmekurvan. Värmekurvan har, lite förenklat, bara två parametrar som man kan ändra, (1) lutning, och (2) parallellförflyttning. Justerar man in dessa två parametrar bra så får man en inomhustemperatur som ligger hyffat konstant oberoende av utomhustemperatur, dock tas ingen hänsyn till solinstrålning, vind, extra värmekällor, o.s.v.
För att kompensera för störningar (sol, vind, o.s.v.) kan man lägga till innetempgivaren i regleringen. Det den då påverkar är parallellförflyttningen av värmekurvan, och ingenting annat.
Jag kan ta ett exempel från vårat hus, hur det såg ut för några dagar sedan med några olika rumsgivarinställningar. Kurvlutning: 6 och (Parallell)förskjutning: 0, Önskad innetemperatur 21grader, nuvarande innetemperatur 22.1, d.v.s. det är 1.1 grad för varmt inne.
Med -19.7 grader ute och rumsgivarinställningen ställd på 0, ger en beräknad framledningstemperatur av 44.5 grader. Sätter jag värmefaktorn för rumsgivaren till 2 så sjunker beräknad framledningstemperatur till 41.1 grader. Ändrar jag värmefaktorn till 4 sjunker beräknad framledningstemperaturen till 37.6 grader.
Jag gjorde dessutom några fler tester och räknade lite på det och kom fram till att innertemperaturens inverkan på framledningstemperaturen är i storleksordningen: innetemperaturdifferens*värmefaktor*1.5. D.v.s. 1 grad fel i innertemperatur, ger med värmefaktor 2, en förändring av framledningstemperaturen på 3 grader.
Sammanfattningsvis. För att få den innetemeperatur man vill ha, oberoende av utetemperatur, måste man justera kurvlutning och parallellförskjutning av värmekurvan. Aktiverar man kompensering via innetemperaturen så påverkar denna parallellförskjutningen av värmekurvan, d.v.s. framledningstemperaturen ökar eller minskar för att kompensera för fel i innetemperaturen.
Angående isolerade ventilationskanaler i Älvsbyhus kan jag konstatera att i vårt 1 1/2 plans Lodur är rören på övervåningen isolerade med 2*45mm isolering. De borde vara samma på enplanarna kan man tycka.