Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Justering av golvvärme  (läst 15631 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Justering av golvvärme
« Svar #30 skrivet: 11 december 2015, 23:29:10 »
Hmm! Dn 22 från vp. Q tot= 0,3l/s. Ingen by-pass eller arbetstank. Frågar du mig, så får du svårt att få fram beräknat flöde med den installationen. Men det finns säkert andra åsikter här på forumet. Går säkert att få nästan bra. Eller kanske tom bättre?
(Obs. Vissa delar av inlägget skall läsas med ett visst mått av ironi).

Det är väl inte utrett om det finns ngn bypass eller inte?
Och om det är strypt i huvudventilen så lär det ju inte öka flödet direkt.
Går säkert att få bättre!
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Perak

  • En viss erfarenhet av VP. Stor av värme/kylsystem i övrigt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 513
  • Karma +0/-0
  • Varför blir allt sÃ¥ komplicerat till en själv??
SV: Justering av golvvärme
« Svar #31 skrivet: 11 december 2015, 23:36:27 »
Sorry! Såg just på bilden att det sitter en by-pass. Borde begripit det eftersom det sitter en pump sekundärt. Får skylla på fredagsbris. Tror ändå det blir svårt att få fullt flöde. Bättre ja. Men får nog köra lite Robin Hood där.
Egen VVS företagare sedan -85. I branschen sedan -76.
Inriktar mig inte specifikt på värmepumpar. Men installerar kanske 5-6 st per år. Märkesoberoende. Har mest jobbat med CTC, Nibe, Senast Thermia/Danfoss

Utloggad jappish

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Justering av golvvärme
« Svar #32 skrivet: 12 december 2015, 12:51:22 »
Återigen, jag är fullständig amatör inom området, så jag har många gånger svårt att hänga med på vad ni menar =)

Jag började med att ta foto på info-sidan på VP blev mycket reflektioner så jag skriver över värdena här:

Värmekurva 16,0/34,3
T1 Framledning 27,5
Framledning börvärde 30,1
T5 Rum 23,5
Rum 24,5

T6 Hetgas 38,6C
T8 Värmebärare ut 27,5C
T9 Värmebärare in 27,5C
T10 Köldbärare in 5,1C
T11 Köldbärare ut 3,3C

Delta T, är det skillnaden mellan framledning, och framledning börvärde? Värmebärare in, respektive värmebärare ut verkar alltid följa varandra.

Jag har också börjat logga alla ändringar jag gör, och detta är vad jag gjort hittils:

Öppnade alla ventiler fullt
fördelade 1: öppnade optiflow ventilen 5 hela varv (kom till stopp för skruven) - flödesmätare oberörd
fördelade 2: öppnade optiflow ventil 4, 3/4 varv (kom till stopp för skruven) - flödesmätare oberörd
Startade om VP (och då automatiskt cirkulationspumpen) - Optiflow oberörd

Att CP stannade/startade märktes i flödesmätarna som ligger på varje slinga
Mätarna på Optiflow ventilerna låg kvar på under 2 både när kompressorn var på och av.

CP snurrar på som vanligt när kompressorn är av (någon undrade tidigare vill jag minnas)

Är det inte märkligt att justerskruven inte gör något?


EDIT: När ska jag kolla värdena på VP? Strax efter att kompressorna stängt av är "framledning" och "värmebärare ut" betydligt högre än jag skrev, samtidigt sjunker de ner till värdena ovan på nån enstaka minut
« Senast ändrad: 12 december 2015, 13:21:33 av jappish »

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7662
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Justering av golvvärme
« Svar #33 skrivet: 12 december 2015, 13:44:34 »
Du ska läsa av värdena när pumpen gått minst 15 minuter, dom värden du ser när VP inte går säger nästan ingenting.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Perak

  • En viss erfarenhet av VP. Stor av värme/kylsystem i övrigt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 513
  • Karma +0/-0
  • Varför blir allt sÃ¥ komplicerat till en själv??
SV: Justering av golvvärme
« Svar #34 skrivet: 12 december 2015, 16:28:50 »
Schablonberäkningen du fått från LK är den du får. Dom gör ingen effektbehovsberäkning utan utgår från att byggnaden är byggd efter gällande normer. Dom räknar oftast dock med 50watt/kvm vid DUT.
DT är mycket riktigt skillnaden mellan ut och in. I det här fallet är det intressant att läsa av T1 och T9. När pumpen är igång. OBS. T1 skall vara monterad efter Perfektapumpen.
Men det förklarar inte ditt flödesproblem, så tillbaka till det.
Jo det är märkligt att det inte händer nått när du skruvar ut Optiflow. Verkar som slingventilerna bromsar istället.
I din dokumentation från LK finns en injusteringstabell. Kolla så den verkligen stämmer. Kolla varje slinga var för sig.
Börja med slinga 1 i den fördelaren som sitter närmast vp. ta bort den blå hatten som sitter där synglaset är. Skruva ner ventilen i botten och räkna varven uppåt. Finns dom som tror man läser av varven i liter/min. men det är fel.
Personligen tror jag det kan bli lite snÃ¥lt med flöde kvar pÃ¥ slutet, men dÃ¥ fÃ¥r du försöka fördela det som fattas över alla slingor. 
Egen VVS företagare sedan -85. I branschen sedan -76.
Inriktar mig inte specifikt på värmepumpar. Men installerar kanske 5-6 st per år. Märkesoberoende. Har mest jobbat med CTC, Nibe, Senast Thermia/Danfoss

Utloggad jappish

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Justering av golvvärme
« Svar #35 skrivet: 12 december 2015, 17:01:36 »
Du ska läsa av värdena när pumpen gått minst 15 minuter, dom värden du ser när VP inte går säger nästan ingenting.

Jag ska försöka tajma den och återkomma med ny avläsning. Om jag bara går på känslan så känns det som att den inte brukar jobba mer än 15-20 minuter åt gången. Av nyfikenhet kollade jag statistiken under "installatör"-inställningarna att kompressorn hittills gått 4504h och att antal kompressorstarter då var uppe i 13168st

Jag är inte så bra på matte, men om vi omvandlar timmarna till minuter får vi 4504 * 60 = 270 240 minuter
270240 / 13168 = 20,5
Så kompressorn går i genomsnitt 20 minuter per gång. Jag återkommer!


Schablonberäkningen du fått från LK är den du får. Dom gör ingen effektbehovsberäkning utan utgår från att byggnaden är byggd efter gällande normer. Dom räknar oftast dock med 50watt/kvm vid DUT.
DT är mycket riktigt skillnaden mellan ut och in. I det här fallet är det intressant att läsa av T1 och T9. När pumpen är igång. OBS. T1 skall vara monterad efter Perfektapumpen.
Men det förklarar inte ditt flödesproblem, så tillbaka till det.
Jo det är märkligt att det inte händer nått när du skruvar ut Optiflow. Verkar som slingventilerna bromsar istället.
I din dokumentation från LK finns en injusteringstabell. Kolla så den verkligen stämmer. Kolla varje slinga var för sig.
Börja med slinga 1 i den fördelaren som sitter närmast vp. ta bort den blå hatten som sitter där synglaset är. Skruva ner ventilen i botten och räkna varven uppåt. Finns dom som tror man läser av varven i liter/min. men det är fel.
Personligen tror jag det kan bli lite snÃ¥lt med flöde kvar pÃ¥ slutet, men dÃ¥ fÃ¥r du försöka fördela det som fattas över alla slingor. 

I häftet jag fått från LK finns en sida där det står att "Då LK ej erhållit värmebehov bygger beräkningen på en schablondimensionering..." precis som du skriver på just 50watt/kvm på en innetemp på +20C. Kan nämna att min energiberäkning visar 33watt/kvm.

Jag är rätt säker på att injusteringen aldrig är gjord efter LKs tabell tyvärr. Jag kontrollerar gärna men vore tacksam om du skulle kunna förklara lite närmare hur jag gör.

När ja tagit av skyddshuven, snurrar jag då på den svarta plasten medurs för att stänga slingan helt? Eller ska jag snurra på mässingdelen? För här finns väl risk för läckage om jag gör fel?

I injusteringstabellen står det att slinga 1:1 ska ha en ventilinjustering på 4,5, resterande 5 slingorna 0,25. Fördelare 2, precis samma, dvs. 4,5 på 2:1 och 0,25 på resten. Är detta antal helvarv då? eller missförstår jag?


EDIT: Läckagebiten ovan
« Senast ändrad: 12 december 2015, 17:04:21 av jappish »

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Justering av golvvärme
« Svar #36 skrivet: 13 december 2015, 22:32:21 »
Det troligaste är väl att alla slingor är nedstypta, då kan ju inte kretsventilen öka totalflödet.
Instruktion finns här:
http://www.lksystems.se/globalassets/inriver/resources/se.33.c.110_lk-varmekretsfordelare-rf3.pdf
Du ska ta bort de blå huvarna och där under med handen vrida den svarta justeringsringen.
För bästa info vore det intressant att se vad totalflödena i resp krets blir om du öppnar upp alla slingor max.
När du gjort det kan du försöka justera in det flöde beräkningen anger på resp slinga.
Slutligen kan optiflow användas om det är stor obalans i totalflödena till resp fördelare.
« Senast ändrad: 13 december 2015, 22:49:42 av karlmb »
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad jappish

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Justering av golvvärme
« Svar #37 skrivet: 14 december 2015, 09:09:33 »
Slingorna var rätt strypta faktisk, så jag öppnade alla slingor så långt jag vågade. Råkade snurra lite väl långt på en slinga i fördelade 2 så den började spruta ut vatten, fick rätt snabbt stopp på den dock.

Efter att jag öppnat alla ventilerna, och eftersom inget synbart hände med flödena startade jag om vp/CP, men ingen direkt skillnad i flödena. Optiflow ligger fortfarande i botten på båda fördelarna.

Jag kan nämna att CP alltid låter som att den har lite luft i sig efter en omstart. Slutar låta helt efter nån minut. Så har den varit sålänge jag kan minnas. Jag har med jämna mellanrum avluftat på fördelarna, men där har inte funnits luft precis.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Justering av golvvärme
« Svar #38 skrivet: 14 december 2015, 09:12:08 »
Vad har du för tryck på värmebärarkretsen?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Justering av golvvärme
« Svar #39 skrivet: 14 december 2015, 10:00:17 »
Det är svårt att se vad de indivduella visarna visar, ökade de inte heller ngt?
Tycker mig ana en fördömd bypass nere till höger på bilden, kan du ta en större bild på båda fördelarna, så vi får se hur det ser ut?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad jappish

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Justering av golvvärme
« Svar #40 skrivet: 14 december 2015, 10:36:22 »
Ja, glasen är väldigt förorenade, så jag får lysa på dem för att kunna läsa av... Drygt!

Jag kunde inte se någon direkt ökning i glasen, jag hörde dock att det blev en skillnad (hördes i det här svaga fködessuset man kan höra om man lyssnar noga)

Bifogar bild på båda fördelarna

Utloggad jappish

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Justering av golvvärme
« Svar #41 skrivet: 14 december 2015, 10:38:02 »
Vad har du för tryck på värmebärarkretsen?

Såg precis ditt inlägg, var/hur kollar jag trycket?

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Justering av golvvärme
« Svar #42 skrivet: 14 december 2015, 10:48:40 »
OK, ingen bypass pÃ¥ fördelarna iaf  tummenupp
Ngn skrev att det sitter en bypass vid cp, jag ser inte det, men isåfall, kan man blockera den?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4678
  • Karma +7/-5
SV: Justering av golvvärme
« Svar #43 skrivet: 14 december 2015, 11:01:39 »
OK, ingen bypass pÃ¥ fördelarna iaf  tummenupp
bypass vid cp, jag ser inte det,

PÃ¥ med glasöga  ;)
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=60317.msg632651#msg632651

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Justering av golvvärme
« Svar #44 skrivet: 14 december 2015, 11:10:27 »
Hmmm, inte helt självklart för mig, men jag vet inte hur en IVT brukar kopplas uppepå..
Går bypassen att stänga?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!