Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Justering av golvvärme  (läst 15945 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4678
  • Karma +7/-5
SV: Justering av golvvärme
« Svar #45 skrivet: 14 december 2015, 11:25:04 »
IVT kopplar inga bypasser. Det är installatören.

I det här fallet är det endast ett rakt rör 22 mm utan möjlighet till avstängning. Det finns heller inget att vinna i funktion på att stänga ner flödet. Kravet är att den externa cirkpumpen pumpar de 0,3 l/s som golvet är designat för, och att den pumpar mer än flödet över kondensorn d.v.s. 0,26 l/s.



Utloggad jappish

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Justering av golvvärme
« Svar #46 skrivet: 14 december 2015, 11:45:53 »
Går det då inte att räkna fram om cirkulationspumpen är underdimensionerad?

Som sagt, ivt installatören och deras elektriker övertygade mig att dra extra tomslang till fördelarna så dessa kunde användas till extra cirkulationspump om det skulle behövas.


Kan det va så de tänkte av nån anledning?
« Senast ändrad: 14 december 2015, 11:56:22 av jappish »

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4678
  • Karma +7/-5
SV: Justering av golvvärme
« Svar #47 skrivet: 14 december 2015, 12:04:50 »
Det finns ingen anledning att du ska behöva två cirkpumpar för att pumpa 0,3 l/s.

I så fall har du väldigt långa och klena anslutningsrör till fördelarna.

Hur långa är 22 mm koppar och hur långa och vilken dimension är det på PEX:en som går till fördelarna.

Var finns förgreningen till resp. fördelare?

Utloggad jappish

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Justering av golvvärme
« Svar #48 skrivet: 14 december 2015, 13:11:09 »
Ok, då så

Kopparrören är ca 3m långa innan de ansluter med PEX röret som är 25mm. PEX röret är ca 5m innan det grenas i första fördelarna, se bild ovan (bild utan blixt, tagen rakt framifrån)

Efter förgreningar är PEXen ca 11m innan den kommer till nästa fördelade

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Justering av golvvärme
« Svar #49 skrivet: 14 december 2015, 13:54:12 »
IVT kopplar inga bypasser. Det är installatören.

I det här fallet är det endast ett rakt rör 22 mm utan möjlighet till avstängning. Det finns heller inget att vinna i funktion på att stänga ner flödet. Kravet är att den externa cirkpumpen pumpar de 0,3 l/s som golvet är designat för, och att den pumpar mer än flödet över kondensorn d.v.s. 0,26 l/s.

Om det där är bypassen (misstänkte det), så undrar jag hur en IVt är kopplad internt. Går bypassen till samma ställe som husets retur, internt?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4678
  • Karma +7/-5
SV: Justering av golvvärme
« Svar #50 skrivet: 14 december 2015, 14:33:27 »
Svar ja!

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4678
  • Karma +7/-5
SV: Justering av golvvärme
« Svar #51 skrivet: 14 december 2015, 14:34:58 »
Ok, då så

Kopparrören är ca 3m långa innan de ansluter med PEX röret som är 25mm. PEX röret är ca 5m innan det grenas i första fördelarna, se bild ovan (bild utan blixt, tagen rakt framifrån)

Efter förgreningar är PEXen ca 11m innan den kommer till nästa fördelade

Då bidrar inte rören med några problem.

De ger totalt ca: 6 kPa i tryckfall.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Justering av golvvärme
« Svar #52 skrivet: 14 december 2015, 20:54:30 »
OK, kan du förklara varför en bypass på en IVT så som det gjorts här, inte sänker totalflödet?
Sedan fattar jag ändå inte, huset tur och retur är längst till vänster, PEX igenom väggen, right?
Det finns även ett par tunnare rör som är påkopplade ser jag. De försvinner bort till höger och ner utefter vp på höger sida, vad är dessa till för? Kortslutande källarelement?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4678
  • Karma +7/-5
SV: Justering av golvvärme
« Svar #53 skrivet: 14 december 2015, 21:05:16 »
Bypass och extra cirkpump är till för att snabba upp flödet d.v.s. golvet vill ha högre flöde än vad värmepumpen vill ha över kondensorn.

PEX genom väggen är kall/varmvatten. Kopparrör som går mot höger är till golvvärmen.

Utloggad jappish

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Justering av golvvärme
« Svar #54 skrivet: 14 december 2015, 21:06:36 »
Hehe, som Lexus skrev ;)

Fan var du med och drog rören eller?

Utloggad Perak

  • En viss erfarenhet av VP. Stor av värme/kylsystem i övrigt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 513
  • Karma +0/-0
  • Varför blir allt sÃ¥ komplicerat till en själv??
SV: Justering av golvvärme
« Svar #55 skrivet: 14 december 2015, 21:08:36 »
Hur räknar du då Lexus? Eller tolkar jag det fel? Som jag förstår det så är det 3 meter cu+ 5m pex till första fördelaren. Sedan 11m till fördelare 2. Sen skall returen tillbaka igen. då blir det x2.
Delsträcka 1 22 cu 0,3 l/s= 2x3x521 pa/m=  3126
Delsträcka 2 25 pex 0,3 l/s = 2x5x427 pa/m= 4270
Delsträcka 3 25 pex 0,16 l/s= 2x11x136 pa/m= 2992
+10% i böjjar och delar                              =   1039
Fördelare 2 enligt beräkning                        =  2760
Summa Tryckfall                                         = 14187 Pa = 141,87 Kpa
http://www.perfecta.se/pumpguiden/show_pump_details.asp?pump=6298780
Som du ser funkar det dåligt med den pump som sitter på golvkretsen. Flödet ligger antagligen någonstans på drygt hälften skulle jag tippa utan att räkna på det.
Men! Vad som antagligen händer är att när värmepumpen går, strävar vp cirken att hålla DT7. Den bygger upp ett tryck på sekundärpumpens sugsida vilket gör att den varvar ner. By-passen kortsluter så att vp får tillbaka lagom varmt vatten för att hålla DT7.
Mitt råd i frågan är. Börja med att sätta Perfektapumpen på konstant drift (gult sken tror jag det var). Helst borde nog by passen bort och ersättas med en volymtank i mitt tycke. Kanske tom. en arbetstank. Eftersom systemvolymen kommer bli för liten för VP att jobba mot. Flödena 0,26/0,3 l/s ligger ju ganska lika i nuläget. Men det kommer bli svårt att uppnå beräknat flöde likförb. Ta ett snack med Lk och be om dom kan göra en ny beräkning baserad på 33w/kvm. Dom brukar vara behjälpliga eftersom det ligger i deras intresse att deras system funkar på avsett vis. Då kommer säkert flödesbilden se lite gynnsammare ut.
Min slutsats är att det inte är pumpen det är fel på. Det är dimensioneringen av ledningarna från VP till fördelarna som bromsar upp flödet.
Egen VVS företagare sedan -85. I branschen sedan -76.
Inriktar mig inte specifikt på värmepumpar. Men installerar kanske 5-6 st per år. Märkesoberoende. Har mest jobbat med CTC, Nibe, Senast Thermia/Danfoss

Utloggad Perak

  • En viss erfarenhet av VP. Stor av värme/kylsystem i övrigt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 513
  • Karma +0/-0
  • Varför blir allt sÃ¥ komplicerat till en själv??
SV: Justering av golvvärme
« Svar #56 skrivet: 14 december 2015, 21:12:24 »
PS. Ett tips! Passa på att sätta in en magnetitavskiljare om du börjar rodda med installationen. Renare vatten å det blir lättare att läsa av.
Egen VVS företagare sedan -85. I branschen sedan -76.
Inriktar mig inte specifikt på värmepumpar. Men installerar kanske 5-6 st per år. Märkesoberoende. Har mest jobbat med CTC, Nibe, Senast Thermia/Danfoss

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4678
  • Karma +7/-5
SV: Justering av golvvärme
« Svar #57 skrivet: 14 december 2015, 21:30:46 »
Hur räknar du då Lexus? Eller tolkar jag det fel? Som jag förstår det så är det 3 meter cu+ 5m pex till första fördelaren. Sedan 11m till fördelare 2. Sen skall returen tillbaka igen. då blir det x2.
Delsträcka 1 22 cu 0,3 l/s= 2x3x521 pa/m=  3126
Delsträcka 2 25 pex 0,3 l/s = 2x5x427 pa/m= 4270
Delsträcka 3 25 pex 0,16 l/s= 2x11x136 pa/m= 2992

Om rören bidrar med 6 kPa eller 10 kPa, har ingen större betydelse i det här fallet.
Speciellt när du anser totalen ligger på 141 kPa. Det är väl mer troligt att totalen ligger på 30-40 kPa.

Som jag har fattat det så är inte cirkpumpen maxad ännu. Kan ju vara värt att testa.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Justering av golvvärme
« Svar #58 skrivet: 14 december 2015, 21:31:24 »
OK.
Rejäla rör för vv och sugrör för en krävande gv-installation...
Men att säkerställa att inte Perfectan varvar ner är ju ett bra första steg, som Perak skriver.
Du svarade inte på frågan om varför bypassen inte sänker flödet i gv-kretsen, Lexus?
Två pumpar i serie skulle ju öka gv-flödet.
Steg två borde vara att blockera bypassen med en ventil.
Steg 3 öka rördimensionerna, eller hellre en arbetstank.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Perak

  • En viss erfarenhet av VP. Stor av värme/kylsystem i övrigt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 513
  • Karma +0/-0
  • Varför blir allt sÃ¥ komplicerat till en själv??
SV: Justering av golvvärme
« Svar #59 skrivet: 14 december 2015, 22:16:11 »
Om rören bidrar med 6 kPa eller 10 kPa, har ingen större betydelse i det här fallet.
Speciellt när du anser totalen ligger på 141 kPa. Det är väl mer troligt att totalen ligger på 30-40 kPa.

Som jag har fattat det så är inte cirkpumpen maxad ännu. Kan ju vara värt att testa.

Öhh! Tryckfall över slinga och delar då? Bara fördelare 2 med slingor ligger enligt LK på 27,6 kpa. Å ja, det kan vara så att tryckfallet ligger på 30-40. Men inte vid det dimensionerande flödet. Min beräkning visar bara det orimliga i att flödet kan uppnås med den installation som är utförd.

karlmb: Jo det är riktigt att 2 pumpar i serie ökar trycket. Men inte i det här fallet eftersom tryckfallet är så stort över golvvärmen. All pumpkapacitet på Perfectan går åt till att skyffla runt vatten över slingorna, så sekundära flödet över golven antagligen blir Lägre än nominellt flöde över vp. Å då kortsluter by-pass istället.
Tanken med by-passen i det här fallet är att sekundärkretsen skall kunna flöda fritt från tryckfallen i VP. Och att flödena skall kunna skilja. Mao ta med sig lite från by-pass å resten över vp när vp går. När vp står, går det mesta via by-pass. En arbetstank skulle inte hjälpa heller dessvärre. Inte så länge man inte kommer ner i flöde efter ny beräkning från LK.
Jag skulle gissa att, varför inte flödesmätarna ger utslag. Beror på att det är OptiFlow den större. 4-36 l/min. Svårt att få rätt mätning vid låga flöden och lågt tryckfall över ventilen.
jappish: Prova stänga fördelare 2 helt, och kolla vad som händer med Optiflow på fördelare 1. (med konstanttryck på perfectan förståss)
Egen VVS företagare sedan -85. I branschen sedan -76.
Inriktar mig inte specifikt på värmepumpar. Men installerar kanske 5-6 st per år. Märkesoberoende. Har mest jobbat med CTC, Nibe, Senast Thermia/Danfoss

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!