0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: Gano skrivet 26 maj 2006, 09:07:00Fick till slut tag på ett lämpligt diagram i en servicemanual. Diagrammet graderat ner till 2 m rörlängd. Helt rak linje i diagrammet.Skillnaden för min del med superkorta rör (0,8 meter) gentemot SP:s värden (uppmätta vid 7,5 meter) skulle bli:- Cirka 1 grad varmare utblås. - Drygt 0,1 kW högre uteffekt, d v s pumpen kanske fixar en extra minusgrad (på vårt lilla hus) - Drivströmmen ökar något, likaså ökar rörtrycket (mindre tryckfall). MVH/Gano Fullmåne och ett fullt huvud.Drivströmmen skall minska pga att mindre tryck i sugledningen skall ge mindre kompressorarbete = mindre mängd pumpad gas!
Fick till slut tag på ett lämpligt diagram i en servicemanual. Diagrammet graderat ner till 2 m rörlängd. Helt rak linje i diagrammet.Skillnaden för min del med superkorta rör (0,8 meter) gentemot SP:s värden (uppmätta vid 7,5 meter) skulle bli:- Cirka 1 grad varmare utblås. - Drygt 0,1 kW högre uteffekt, d v s pumpen kanske fixar en extra minusgrad (på vårt lilla hus) - Drivströmmen ökar något, likaså ökar rörtrycket (mindre tryckfall). MVH/Gano Fullmåne och ett fullt huvud.
Eller Om man ökar rörlängden så borde trycket på sugsidan minska p g a tryckfallet. På andra sidan av kompressorn borde trycket öka, eftersom längre rör ger mer strömningsmotstånd.Ökad rörlängd borde ge ökad tryckdifferans=högre drivström.Varför lutar kurvan så att drivström/tryck ökar med kortare rör ?? Menar de om man inte kompenserar ner köldmediat när rören kortas ? Vad det så du menade, Bosse ?MVH/Gano
Splitmaskiner är menade att dom skall gå lite överfyllda och det sitter en liten tank (slurkeburk) som avkokning av ev kvarvarande köldmedium i vätskefas sker innan den sugs in i kompressorn, även skillnader om små mängder ytterligare köldmedium som blir om utpysning ej gjorts kan leda till kompressorhaveri det som händer är att avkokning sker inne kompressorn och denna blir då så kyld att kondensering av köldmedium uppstår i kompressionsutrymmet och kompressorn havererar (vätskeslag). givetvis måste vissa omständigheter uppfyllas för att senariot skall fullbordas. Men jag pyser till lite om rören är korta! om man är osäker så när slangen lossas efter att köldmedium släppts på så kan man lossa denna snabbt och sedan återansluta den och sen lossa den igen!
... Om den gör det är det ju bara o stänga kulventilen och släppa ut 20ml köldmedia på det viset kanske man kan ha full koll på mängden utan att väga eller?
Dalken har helt rätt metod!
På villamässan i Älvsjö häromveckan fick jag reda på att 3 m mellan innedel och utedel är ideallängden på röret. På frågan vad man gör om utedelen ligger precis på andra sidan väggen fick jag som svar att deras installatörer rullar ihop röret så att det ändå blir 3 m.