0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Splitmaskiner är menade att dom skall gå lite överfyllda och det sitter en liten tank (slurkeburk) som avkokning av ev kvarvarande köldmedium i vätskefas sker innan den sugs in i kompressorn, även skillnader om små mängder ytterligare köldmedium som blir om utpysning ej gjorts kan leda till kompressorhaveri det som händer är att avkokning sker inne kompressorn och denna blir då så kyld att kondensering av köldmedium uppstår i kompressionsutrymmet och kompressorn havererar (vätskeslag). givetvis måste vissa omständigheter uppfyllas för att senariot skall fullbordas. Men jag pyser till lite om rören är korta! om man är osäker så när slangen lossas efter att köldmedium släppts på så kan man lossa denna snabbt och sedan återansluta den och sen lossa den igen!
Hej! Det finns ju olika lösningar på det där med för korta rör..Många gör en slinga bakom utedelen för att inte behöva TÖMMA ur gas.Att pysa ut gas anser jag vara en ganska oseriös form då du inte har någon egentlig kontroll på hur mycket du tömmer ur och dett kan få konsekvenser.en digitalvåg är onekligen något som bör vara standard utrustning i en montörs bil!En värmepump har oftast inte mer än runt ett kilo gas i sig och små skillnader i gasmängden kan ge bla. fel kondensering, du kan få problem med is etc MVH Anders (som inte skulle klara sig en dag utan vågen.. )
Tänkte jag skulle väcka den här gamla tråden till liv igen. Den har ju trots allt haft ganska många läsare. Nu behöver jag lite hjälp. Alla maskiner som testas hos SP testas med 7,5 meter rörlängd, det är ganska långt det. Jag får det inte att stämma riktigt med värmebehovet i mitt hus och den effekt som SP mätte upp, min pump verkar ge mer än vad SP mätte i uteffekt (jag har 0,8 m rör), och därför grunnar jag på följande: -Vilken inverkan har rörlängden på uteffekten, är det en rak linje ? Har för mej att Bosse VP la ut ett diagram, men hittar det inte. Vad ger 1 m kortare rör ? För min del blir det ju 6,5 meter kortare, men det kanske är "dumt" att räkna så ?-Om uteffekten påverkas, så måste verkningsgraden också påverkas. Hur mycket ? Det är ju faktiskt ganska enkelt att räkna ut, ineffekten är ju oförändrad. MVH/Gano
Fick till slut tag på ett lämpligt diagram i en servicemanual. Diagrammet graderat ner till 2 m rörlängd. Helt rak linje i diagrammet.Skillnaden för min del med superkorta rör (0,8 meter) gentemot SP:s värden (uppmätta vid 7,5 meter) skulle bli:- Cirka 1 grad varmare utblås. - Drygt 0,1 kW högre uteffekt, d v s pumpen kanske fixar en extra minusgrad (på vårt lilla hus) - Drivströmmen ökar något, likaså ökar rörtrycket (mindre tryckfall). MVH/Gano Fullmåne och ett fullt huvud.