Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ställa in grundflödet, kv-värdet. Coca-Cola eller annan kunnig?  (läst 102940 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19349
  • Karma +15/-15
SV: Ställa in grundflödet, kv-värdet. Coca-Cola eller annan kunnig?
« Svar #180 skrivet: 27 november 2015, 11:43:27 »
Då flödet är högre över värmepumpen än i den externa kretsen fungerar Nibes koppling med T i toppen utmärkt, man kan även sätta T i botten, det borde vara bäst kan jag tycka.
Faktum är dock att om flödet är högre i den interna kretsen så får man en kortslutning över tanken som gör att den returtemp som värmepumpen arbetar med kommer att vara någon eller några grader högre än returen från radiatorerna.
Hur mycket detta påverkar COP negativt beror på flera olika faktorer, dels hur  mycket högre flödet är i den interna kretsen, och dels hur bra skiktning man får i acktanken.
Med negativt menar jag då i förhållande till en värmepump som körs utan arbetstank, som hela tiden får arbeta med den kalla radiatorreturen.
Ett lågt flöde i externa kretsen för även att man måste öka kurvan så att få lika varmt inne som om man körde ett högre flöde och utan arbetstank.
En högre kurva ger sämre COP.
Arbetstankens funktion, att ge mindre översvängningar i slutet av en driftscykel, kanske gör att COP totalt sett blir lika bra, det kan jag inte uttala mig om, men skillnaderna är oavsett vilken lösning som är bäst väldigt små om vi bara talar om mindre flödesskillnader.
Har man DT10 över värmepumpen och DT20 över radiatorerna så blir det dock klart oekonomiskt med tank.
Alltså OM det finns möjlighet att istället öka flödet i radiatorkretsen.
Finns inte den möjligheten så krävs ju tanken, och man får acceptera en hög kurva och relativt låg COP.
Jag har högre flöde i interna kretsen än i den externa och returen till vp är oftast lägre än returen från radiatorerna. Det blir så eftersom radiator returen stiger efter några minuters drift av kompressorn men tanken fortsätter att leverera samma retur temp till vp. Vid kontinuerlig drift av kompressorn kommer det dock bli kortslutning av flödet i tanken. Min tank är inkopplad utan T-stycke utan har 4 rör mot tanken Hade jag haft en liten tank hade jag kopplat via ett T-stycke på returen för att minska omblandningen i tanken.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Perak

  • En viss erfarenhet av VP. Stor av värme/kylsystem i övrigt.
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 513
  • Karma +0/-0
  • Varför blir allt så komplicerat till en själv??
SV: Ställa in grundflödet, kv-värdet. Coca-Cola eller annan kunnig?
« Svar #181 skrivet: 27 november 2015, 12:24:46 »
Det visar sig, ej förvånande, att ErikB har rätt, dimensioneringen var inte som jag hade det för, 1280 l/h utan 811 l/h.
Flöde 0.22 l/s alltså högre än vad värmepumpen är designad för (0.18 l/s).
Med en arbetstank konventionellt inkopplad till mitt system skulle alltså tanken aldrig ackumulera någon energi, det flöde som kommer från värmepumpen skulle omedelbart lämna tanken i toppen och vidare till radiatorerna.

I ett äldre system med DT20, som cocacola ofta hänvisar till blir det annorlunda, där är flödet lägre i radiatorkretsen än genom värmepumpen och man får en kortslutning via acktanken, värmen från värmepumpen går alltså nedåt i tanken och värmer radiatorreturen, om skiktningen är bra ackumuleras även under tiden energi i tanken och man får längre gångtider och lite mindre temperaturvariationer i radiatorkretsen.

Helt jävla otroligt. Jag sa redan den 18 november att det inte kunde stämma med dina flöden. Jag har förklarat varför och vart bromsen ligger. Nämligen i VP. Du har hårdnackat vägrat att lyssna på mina argument. Men nu har ErikB rätt.
Nu återstår bara en fråga
Du berättade tidigare att du vid -30 hade en framledning på 43 grader och ett DT på 6grader vill jag minnas. Och nu har vi ett flöde på 811 l/s (0,23 l/s). Det blir en avgiven effekt på 5,77 kw. Men VP ger enligt dig 8,4 som du berättade i en tidigare tråd. Vart har skillnaden tagit vägen?  dontknow
Egen VVS företagare sedan -85. I branschen sedan -76.
Inriktar mig inte specifikt på värmepumpar. Men installerar kanske 5-6 st per år. Märkesoberoende. Har mest jobbat med CTC, Nibe, Senast Thermia/Danfoss

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Ställa in grundflödet, kv-värdet. Coca-Cola eller annan kunnig?
« Svar #182 skrivet: 27 november 2015, 12:27:51 »
Vet du varför det är så Perak.    För du e bara en sketen röris o ingen cool akademiker  ::)

Utloggad japp

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Pite
  • Antal inlägg: 97
  • Karma +0/-0
SV: Ställa in grundflödet, kv-värdet. Coca-Cola eller annan kunnig?
« Svar #183 skrivet: 27 november 2015, 13:34:46 »
Skulle man kunna tänkas byta  betraktningsvinkel på problemet?

Man har en byggnad, inne i byggnaden har man ett system för att tillföra energi (Värmesystem).
Byggnaden har ett värme läckage som ökar när ute temperaturen sjunker, värmesystemet måste då tillföra mera energi för att ersätta värme läckaget, elementen avger energi till byggnaden.
Värmebäraren i elementet krymper då elementet avger energi detta innebär att ny varm energibärare tas från värmesystemet som i sin tur avges till byggnaden också vidare. (Ex självcirkulation)
   
Byggnaden har rum som man kanske vill hålla olika temperaturer i vilket i sin tur kräver möjlighet att reglera energi tillskottet från  värmesystemet. (Ex termostater)

Skala sedan upp storleken på byggnaden. Då får man större förståelse för var man kan tänkas få energi förlusterna.

I ett hyreshus är till exempel varje element som avger värme en  typ av”pump” som hjälper till att frakta värmebäraren runt för att avge sin energi. (Ex på besparings potential)

Att försöka tvinga energin runt runt runt i ett energi system kräver extra tillförsel av energi.
Men ibland kanske man måste göra just detta för att att få en snabb och exakt temperatur reglering.
Men då kostar det energi. (Ex pumpenergi och värmeläckage) 

Liten byggnad liten besparings potential.
Stor byggnad stor besparings potential.
 
Då var det då detta med tank eller inte tank.

Tankens fördelar?
Tankens nackdelar?

Byggnadens fördelar?
Byggnadens nackdelar?

Vilken typ av reglering vill jag ha, fördelar, nackdelar?

 Jag valde en tank eftersom jag har alldeles för många rörkrökare i släkten. :)

Energi kan varken skapas eller förstöras, den kan endast byta form.
En process inom ett isolerat system förblir alltid den totala energin densamma.
I en  termodynamisk cykel är alltid mängden tillfört värme lika stort som mängden utfört arbete.

CTC EcoHeat 406 med 180 meters borrhål, Installerad hösten 2015, Värmer 130+40m3.
Värme och varmvatten 2016 - 2023 <4000kWh/år.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35943
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ställa in grundflödet, kv-värdet. Coca-Cola eller annan kunnig?
« Svar #184 skrivet: 27 november 2015, 15:37:47 »
Helt jävla otroligt. Jag sa redan den 18 november att det inte kunde stämma med dina flöden. Jag har förklarat varför och vart bromsen ligger. Nämligen i VP. Du har hårdnackat vägrat att lyssna på mina argument. Men nu har ErikB rätt.
Nu återstår bara en fråga
Du berättade tidigare att du vid -30 hade en framledning på 43 grader och ett DT på 6grader vill jag minnas. Och nu har vi ett flöde på 811 l/s (0,23 l/s). Det blir en avgiven effekt på 5,77 kw. Men VP ger enligt dig 8,4 som du berättade i en tidigare tråd. Vart har skillnaden tagit vägen?  dontknow

Ja, jag skulle självklart nämnt även dig, men jag utgår från att du är medveten om att alla som ens tänkt tanken att jag mindes fel har rätt och jag har fel utan att jag nämner alla vid namn.
Jag har dessutom UPPREPADE gånger skrivit att det var så vitt jag mindes, och att jag kunde minnas fel.
Så skall man vara kinkig så har jag inte haft fel, men minnet har inte stämt med verkligheten.
Det var trots allt 15 år sedan, jag tycker det må vara förlåtligt att inte minnas exakt vilka siffror som presenterades då. Men vad vet jag?
Även jag är konfunderad över vart skillnaden tar vägen, jag tror det beror på att flödet ÄR högre än vad systemet är dimensionerat för.
Jag har öppnat mer på grundflödesventilerna än protokollet säger på i princip alla radiatorer, dels redan vid idrifttagningen i ekonomidelen där jag tyckte det blev lite för kallt, och dels när jag plockat bort radiatorer ur systemet.
Dessutom tar ju fläktkonvektorn (3 kW toppeffekt 80/60) rätt stort flöde.
Golvvärmen har jag ingen aning om hur stort flödet är i - har bara trimmat in det för ca 4 graders deltaT när värmepumpen går.
Det minst troliga är att värmepumpen tappat så mycket i uteffekt, det skulle jag ju ha märkt när det är kallt ute.
När den var ny höll den huset varmt ned till ca -32 grader, och nu efter 25 m2 utbyggnad håller den ned till ca -28 grader.
Tittar man på tryckfallsdiagrammet i manualen så indikerar 23 kPa tryckfall drygt 1000 liter flöde, och det känns rimligt att anta att jag ligger där någonstans.

Jag kanske måste tvångsköra värmepumpen några timmar i helgen så jag får upp temperaturen tills radiatorerna avspeglar all effekt för att bättre kunna se på temperaturerna exakt vad flödet borde bli.  dontknow
« Senast ändrad: 27 november 2015, 15:40:50 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35943
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ställa in grundflödet, kv-värdet. Coca-Cola eller annan kunnig?
« Svar #185 skrivet: 27 november 2015, 15:43:55 »
Kolla bara på avataren :-)
AE vrider sig i graven..
Forumet tappar en skatt av kunskap iom att CC och Oraklet lämnar  :'(

Avataren är ironi, men det kanske inte passar alla att ironisera över sånt, jantelagen ni vet.
Tror inte att de lämnar, men till syvende och sist kan jag inte styra över enskilda medlemmars beslut.
Att jag skulle ge tolkningsföreträde till de som har extrema uppfattningar i olika frågor,  bara för att de inte skall lämna forumet, kommer aldrig att hända.

Dessutom tror jag att de tycker att det är kul att stångas och utbyta idéer, annars skulle de ha lämnat någon av de andra 50 gångerna de hotat med det.
Även jag tycker att det är kul att gå till botten i olika frågor där det florerar fler påståenden än fakta.
Ett tydligt exempel på detta är att mitt långa inlägg om hur en arbetstank fungerar i ett DT 20-system knappt fått några reaktioner alls.
Jag är absolut inte säker på att alla mina slutsatser är rätt, och hoppas att någon tar sig tid att fundera över det jag skrivit, men OM jag har rätt så blir t.o.m jag mer tveksam till arbetstankar än jag tidigare varit.

Missförstå mig rätt, en arbetstank är ett krav om man vill optimera interna och externa flödet, och kunna köra med termostater som styr rumstemperaturen, vilket väldigt många vill, men den ekonomiska vinningen blir onekligen ifrågasatt av mitt resonemang i den tråden.
Det retar cocacola och Oraklet m.fl. och det förstår jag, men i stället för personangrepp på mig vore det väl klädsamt om de istället bemötte mina påståenden?

Känns lite som att när argumenten tryter så övergår man till personangrepp, men det kan naturligtvis vara en missuppfattning från mitt håll.
Kanske har de helt enkelt bara inte haft tid att svara.
« Senast ändrad: 27 november 2015, 17:10:27 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35943
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ställa in grundflödet, kv-värdet. Coca-Cola eller annan kunnig?
« Svar #186 skrivet: 27 november 2015, 15:47:53 »
Jag har högre flöde i interna kretsen än i den externa och returen till vp är oftast lägre än returen från radiatorerna. Det blir så eftersom radiator returen stiger efter några minuters drift av kompressorn men tanken fortsätter att leverera samma retur temp till vp. Vid kontinuerlig drift av kompressorn kommer det dock bli kortslutning av flödet i tanken. Min tank är inkopplad utan T-stycke utan har 4 rör mot tanken Hade jag haft en liten tank hade jag kopplat via ett T-stycke på returen för att minska omblandningen i tanken.
Skulle vara intressant att se en graf över hur värmen skiktar sig i en tank, det låter helt otroligt att skiktningen skall kunna bli så bra att temperaturen i tanken är lägre än på returen, men har du mätdata som bevisar det så måste jag ju tro dig.
Klart är i alla fall att om man som i mitt extrema fall med DT20 innan man någonsin kan komma upp över önskat börvärde på framledningen så måste temperaturen ut från värmepumpen vara högre än börvärdet - och då är returen från tanken = eller >10 grader varmare än radiatorreturen.
Allt annat vore magi, och det tror jag inte på.
Varken magi eller mirakel.

Kan du göra en graf över händelseförloppet Smurfen?
« Senast ändrad: 27 november 2015, 17:15:42 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35943
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ställa in grundflödet, kv-värdet. Coca-Cola eller annan kunnig?
« Svar #187 skrivet: 27 november 2015, 17:37:12 »
Skulle man kunna tänkas byta  betraktningsvinkel på problemet?

Man har en byggnad, inne i byggnaden har man ett system för att tillföra energi (Värmesystem).
Byggnaden har ett värme läckage som ökar när ute temperaturen sjunker, värmesystemet måste då tillföra mera energi för att ersätta värme läckaget, elementen avger energi till byggnaden.
Värmebäraren i elementet krymper då elementet avger energi detta innebär att ny varm energibärare tas från värmesystemet som i sin tur avges till byggnaden också vidare. (Ex självcirkulation)
   
Byggnaden har rum som man kanske vill hålla olika temperaturer i vilket i sin tur kräver möjlighet att reglera energi tillskottet från  värmesystemet. (Ex termostater)

Skala sedan upp storleken på byggnaden. Då får man större förståelse för var man kan tänkas få energi förlusterna.

I ett hyreshus är till exempel varje element som avger värme en  typ av”pump” som hjälper till att frakta värmebäraren runt för att avge sin energi. (Ex på besparings potential)

Att försöka tvinga energin runt runt runt i ett energi system kräver extra tillförsel av energi.
Men ibland kanske man måste göra just detta för att att få en snabb och exakt temperatur reglering.
Men då kostar det energi. (Ex pumpenergi och värmeläckage) 

Liten byggnad liten besparings potential.
Stor byggnad stor besparings potential.
 
Då var det då detta med tank eller inte tank.

Tankens fördelar?
Tankens nackdelar?

Byggnadens fördelar?
Byggnadens nackdelar?

Vilken typ av reglering vill jag ha, fördelar, nackdelar?

 Jag valde en tank eftersom jag har alldeles för många rörkrökare i släkten. :)

Energi kan varken skapas eller förstöras, den kan endast byta form.
En process inom ett isolerat system förblir alltid den totala energin densamma.
I en  termodynamisk cykel är alltid mängden tillfört värme lika stort som mängden utfört arbete.

Med tank har man två cirkpumpar, utan tank bara en, så den större energiåtgången för att pumpa hårdare går nog på ett ut.
Finns nog fler hus med 3 eller fler cirkpumpar (helt i onödan) än det finns hus med arbetstankar i Sverige, så ett större fokus på sånt skulle nog vara bra.
Det finns onekligen många fall där en tank är att föredra, men det finns även många fall där man klarar sig utan.
Hela detta "bråk" beror ju i grunden inte på att det är ekonomisk idioti att strunta i en arbetstank, utan den beror på att det finns ett antal personer som anser att det är viktigare att man kan använda termostater i rummen än att investeringen blir så låg som möjligt.
Jag tycker att anläggningsägaren själv skall kunna bestämma den prioriteringen, men att vi skall ge dem verktygen att ta initierade beslut.
Sen håller jag med om att vi inte skall rekommendera alla som läser här att köra högre flöden än systemen är designade för, eller med ett större tryckfall än 100 Pa/m, men det finns mycket annat i världen som upprör mig mer än att ligga på 115 Pa/meter...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19349
  • Karma +15/-15
SV: Ställa in grundflödet, kv-värdet. Coca-Cola eller annan kunnig?
« Svar #188 skrivet: 27 november 2015, 18:26:08 »
Skulle vara intressant att se en graf över hur värmen skiktar sig i en tank, det låter helt otroligt att skiktningen skall kunna bli så bra att temperaturen i tanken är lägre än på returen, men har du mätdata som bevisar det så måste jag ju tro dig.
Klart är i alla fall att om man som i mitt extrema fall med DT20 innan man någonsin kan komma upp över önskat börvärde på framledningen så måste temperaturen ut från värmepumpen vara högre än börvärdet - och då är returen från tanken = eller >10 grader varmare än radiatorreturen.
Allt annat vore magi, och det tror jag inte på.
Varken magi eller mirakel.

Kan du göra en graf över händelseförloppet Smurfen?
Har tyvärr ingen loggning över radiator returen men är naturligtvis öppen för sponsring om du vet nån som säljer loggers  ;) Lägger in en logg ändå som visar att efter 20 min kompressor drift har returen till vp stigit med 0,5 grad och efter knappt 1 timmes drift med ca 2,5 grader vid ca -1 grad ute. Bt25 sitter monterad på framledningen efter tanken och det är den som styr gradminuterna resten av givarna är fabriks monterade. Ändrar fil ändelsen på loggen från log till txt annars går den inte att bifoga.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad på expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3685
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
Jag måste bara skriva av mig lite. :'(

Bara för att man själv har ett system som tycks fungera och har fungerat över tid betyder det inte att det alltid är rätt att rekommendera andra att göra samma sak.

1, INGEN normal Svensson som investerar i en bergvärmeanläggning vill köra utan termostater.
2, INGEN bergvärmeinstallatör rekommenderar sina kunder att dom ska köra utan termostater!
Att köra utan termostater blir en efterkonstruktion för att anläggningen inte är fackmannamässigt byggd för det tilltänkta ändamålet.


Har läst om rörisar från forumet som träffat CC som känner sig små i VVS-kunskap brevid CC, det borgar för att han besitter en viss kunskap. CC sitter INTE på forumet för att ragga kunder utan för att han brinner över sin yrkesstolthet som han lärt/ärvt av sin far och för att hjälpa andra.     

För att återgå till tank eller inte, det behövs verkligen inte alltid men vad pratar vi om i pengar? För att göra ALLA nöjda säger vi mellan 10-20 tusen och då får man ett värmesystem som man förväntar sig, för jag tror att ALLA förväntar sig att man kan ha termostater eftersom INGEN säger att man ska ta bort dom.
 

Som ErikB sa, inte för att ta någons parti tycker jag det är svintråkigt om rörisarna slutar på forumet.
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 200kvm boyta + lägenhet 60 kvm. Garage 25 kvm.  Total uppvärmning 285kvm.
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.
2024:   12 228 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 1-2 mysbrasor om året.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/år. 
Vindandelar: SÅLDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förråd/garage, 4 luftkanalers till/från i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen på bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad japp

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Pite
  • Antal inlägg: 97
  • Karma +0/-0
SV: Ställa in grundflödet, kv-värdet. Coca-Cola eller annan kunnig?
« Svar #190 skrivet: 27 november 2015, 20:11:05 »
Hela detta "bråk" beror ju i grunden inte på att det är ekonomisk idioti att strunta i en arbetstank, utan den beror på att det finns ett antal personer som anser att det är viktigare att man kan använda termostater i rummen än att investeringen blir så låg som möjligt.

Men vad är problemet? Dom har ju helt rätt då dom rekommenderar en fullt fungerande anläggning.
CTC EcoHeat 406 med 180 meters borrhål, Installerad hösten 2015, Värmer 130+40m3.
Värme och varmvatten 2016 - 2023 <4000kWh/år.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7747
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Och för mig skulle det vara helt ekonomiskt förkastligt med en tank som jag är övertygad om att jag inte behöver. Så det är som vanligt inte svart eller vitt utan det finns oändligt många gråskalor däremellan.
Jag har mycket svårt att se hur jag ekonomiskt eller komfortmässigt skulle kunna motivera en arbetstank. Övertyga mig gärna, men gör det så att jag förstår, så skaffar jag genast en tank.  tummenupp
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

egeninstallationkaninget

  • Gäst
egeninstallationkaninget
SV: Ställa in grundflödet, kv-värdet. Coca-Cola eller annan kunnig?
« Svar #192 skrivet: 27 november 2015, 22:00:26 »
Det är mitt höga flöde och systemets relativt lilla vattenvolym som gör att returtemperaturen fort börjar stiga.
Jag har inte satt något värde för hur mycket returen skall stiga, Nibe reglerar värmen genom att räkna fram en genomsnittligt önskad framledningstemperatur, sedan arbetar reglerdatorn utifrån detta. Hur mycket fram och returtemperaturen varierar beror på vattenvolym, uteffekt och vilka inställningar man gör i reglerdatorn.
En tank skulle göra att det blev mindre temperaturvariationer ut till systemet, men då jag inte upplever några nackdelar (ett hus är mycket värmetrögt) med de svängningar jag har så ser jag nyttan med en tank som mycket marginell.

Jag har designat hela mitt system för att högt flöde, för att kunna ge värmepumpen förutsättningar att arbeta med så låg temperatur som möjligt.
Jag hade kunnat sätta in större radiatorer och istället designat för ett lägre flöde, men valde lite mindre (billigare och snyggare) radiatorer och högre flöde istället.
Huruvida det påverkar COP negativt eller ej att köra med ett lägre deltaT är ju en av sakerna som diskuteras i denna tråd.
Jag har ännu inte sett några bevis för att COP blir sämre med lägre deltaT, och de som testat öka/minska deltaT i praktiken (som loggar COP) har inte kunnat säkerställa att det påverkar vare sig till det bättre eller sämre.
Jag väljer att tills vidare ha uppfattningen att deltaT inte påverkar COP nämnvärt, men att en så låg framledning som möjligt definitivt påverkar COP positivt.

Tack för att du tar dej tid att svara :)
Jag ser du behöver ryggskydd men du verkar ändå klara dej rätt bra!

 Jag förstår hur du tänker. Jag ser också du inser att en tank kan spara lite på pumpen etc. Men du verkar ju behöva framledningen du ställt in. Svårt att säga emot detta.

Jag personligen vill inte ha flöde-temp som på 70 talet, detta är inte bästa lösningen om man tänker pengar.
Ponera att du får 20.000kr att förbättra din uppvärmning? Vad väljer du göra? ArbTank och termostater eller något annat??

 Jag fattar fortfarande inte varför du har dT 5C, vi har ju samma effekt och liknande CP 0.26l/s? Har jag mina rad för mycket strypta?
Och det är väl bra att ha bra flöde över båda värmeväxlarna speciellt med lågenergi CP, kanske Roland kan bekräfta?



Utloggad ErikB

  • Guldmedlem
  • Expert på värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
    • Optimation AB
SV: Ställa in grundflödet, kv-värdet. Coca-Cola eller annan kunnig?
« Svar #193 skrivet: 28 november 2015, 00:57:27 »
Hej!

Jag hoppas kunna bringa lite klarhet i mysteriet med Rickards försvunna dT och kW men först värmebärarens flöde.
Jag har antagit följande indata
Tryckfall kondensor =  3,4 kPa @ 648 l/h (nibedata)
Tryckfall 22 mm rör inuti VP = 17 kPa @ 648 l/h (rördimensioneringsprogram)
Tryckfall radiatorsystem = 15 kPa @ 811 l/h enligt Rickards dimensionering 18 kPa men med lite öppnare ventiler så har jag antagit 15 kPa.

Om man beräknar systemkurvan för VP + radiatorsystem så blir tryckfallet för några olika flöden enligt:
5 kPa, 250 l/h
18 kPa, 500 l/h
40 kPa, 750 l/h
70 kPa, 1000 l/h

Jag har plottat systemkurvan i pumpkurvan för Nibe 1210-7:
Där kan man utläsa att flödet borde bli ca 700 l/h på hastighet II och ca 800 l/h på hastighet III

Ponera att din nya fläktkonvektor tillsammans med ostrypta radiatorer ger dig så lågt dP som 10 kPa vid 811 l/h. Flödet blir då ca 750 l/h på hast. II och 850 l/h på hast. III.
Min hyfsat välgrundade gissning är att flödet ligger runt 800-850 l/h om inte den nya fläktkonvektorn och golvvärmen kortsluter systemet.

Då åter till dP och effekt.
7,5 kW innebär dT på 8°C vid 825 l/h, om man läser av din temperaturgraf så har du inte mer än kanske 5-6°C, men det är här Rickard och ni andra glömmer att det är ett dynamiskt system som inte kan avläsas momentant och statiskt. Eftersom returtemperaturen hela tiden ökar in till VP så ökar också framledningen, ökningen sker med tidsfördröjning eftersom det finns dynamik och tidsfördröjning mellan givarna. För att man ska kunna utläsa dT utifrån momentanvärden så måste returtemperatur vara konstant ett längre tag.

Jag tror dessutom att du har en felvisning på framledning eller returledning eftersom givarna visar lika när VP inte går. Framledningen borde släpa lite efter returledningen (visa lite högre värde) när temperaturen faller. Hur ser temperaturerna ut när pumpen har stått ett längre tag?

Jag kanske överdriver dynamikens inverkan, men man kan nog hitta en del av förklaringen där.

/ErikB

 
Villavarm 1 1/2 plan, 220 m2. Fristående garage på 65 m2. Golvvärme nedre plan, radiatorer på övervåning. CTC EcoPart 7,5kW. Ackumulatortank 500 l. Energibrunn 180 m varav 160 m i berg. Beläget i södra Norrbotten.
Egenkomponerad styrning i en Wago PLC

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35943
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ställa in grundflödet, kv-värdet. Coca-Cola eller annan kunnig?
« Svar #194 skrivet: 28 november 2015, 07:33:10 »
Jag måste bara skriva av mig lite. :'(

Bara för att man själv har ett system som tycks fungera och har fungerat över tid betyder det inte att det alltid är rätt att rekommendera andra att göra samma sak.

1, INGEN normal Svensson som investerar i en bergvärmeanläggning vill köra utan termostater.
2, INGEN bergvärmeinstallatör rekommenderar sina kunder att dom ska köra utan termostater!
Att köra utan termostater blir en efterkonstruktion för att anläggningen inte är fackmannamässigt byggd för det tilltänkta ändamålet.


Har läst om rörisar från forumet som träffat CC som känner sig små i VVS-kunskap brevid CC, det borgar för att han besitter en viss kunskap. CC sitter INTE på forumet för att ragga kunder utan för att han brinner över sin yrkesstolthet som han lärt/ärvt av sin far och för att hjälpa andra.     

För att återgå till tank eller inte, det behövs verkligen inte alltid men vad pratar vi om i pengar? För att göra ALLA nöjda säger vi mellan 10-20 tusen och då får man ett värmesystem som man förväntar sig, för jag tror att ALLA förväntar sig att man kan ha termostater eftersom INGEN säger att man ska ta bort dom.
 

Som ErikB sa, inte för att ta någons parti tycker jag det är svintråkigt om rörisarna slutar på forumet.

1. Det finns många exempel på medlemmar i detta forum som kör huvudsakligen med helt öppna termostater. Tillverkarna rekommenderar ofta att man öppnar sina termostater fullt och låter värmepumpen + rumsgivaren styra temperaturen.
Exempel från manualen till min värmepump:
Citera
OBS! En höjning av rumstemperaturen kan ”bromsas”
av termostaterna till radiatorerna eller golvvärmen,
varför dessa i så fall måste vridas upp.
Citera
Vid inkoppling till system med termostater i alla radiatorer
(slingor) monteras antingen överströmningsventil
alternativt demonteras ett antal termostater, så att tillräckligt
flöde garanteras.
Citera
Orsak: Dålig cirkulation i värmebärarkretsen.
Åtgärd: Kontrollera värmebärarpump (16).Öppna
eventuella radiatortermostater. Kontrollera
att smutsfilter (63) ej är igensatt.
Ingenstans i manualen nämn arbetstank, volymtank eller ens ordet tank.

Vore arbetstanken så viktig som vissa påstår så skulle tillverkarna självklart rekommendera dessa.

2. Alla installatörer borde rekommendera att de flesta termostaterna lämnas fullt öppna om man väljer att inte installera en arbetstank, gör man inte det så kommer man att få en anläggning som fungerar mycket dåligt och sparar mindre pengar än den annars skulle gjort. OM installatörerna läst manualen till den produkt de levererar så borde det rådet vara obligatoriskt, men jag håller med om att det nog är ytterst få som ger det rådet, vilket mer bevisar deras inkompetens och förakt mot kunden än deras kunskap och seriositet.

JAG har aldrig påstått att cocacola inte besitter en osedvanligt hög kompetens, tvärt om, jag skulle vilja se honom som lärare i VVS-utbildningarna hellre än som installatör - även om han säkert gör stor nytta även i det värv han idag gör.
Jag vänder mig bestämt emot att du och andra framställer det som om jag påstår att cocacola är okunnig eller oseriös, det gör jag inte.

När det gäller arbetstankens fördelar och nackdelar så finns det de facto både för och nackdelar, det är absolut inte så att alla kunder får den anläggning de förväntar sig bara för att man installerar en arbetstank. Det krävs mycket stor kompetens för att installera en arbetstank på rätt sätt, justera in kurva, flöden och cirkpumparnas hastigheter för att en installation med arbetstank alls skall spara några pengar eller ge en nämnvärd komfortförbättring.
Att framställa det som om arbetstanken är en garant för en väl fungerande anläggning är därför i grunden fel.
Det som är rätt är att en väl fungerande anläggning förutsätter väl injusterad kurva, säkerställda flöden, och en bra inställning av systemets grundflöden.
När detta väl är gjort så kan man i vissa fall få en marginellt bättre fungerande anläggning om man har en arbetstank, speciellt i hus som har flera våningar, rums som påverkas i stor utsträckning av solinstrålning, eller om man eldar i braskamin.
Huruvida man väljer att satsa 10 000 - 20 000 kr för att åtnjuta de eventuella fördelar som en arbetstank kan ge är och skall vara upp till kunden, forumets uppgift är att på ett så adekvat sätt som möjligt förklara fördelar och risker med de olika alternativ som står till buds, anläggningsägaren bestämmer.

Jag vill också göra klart att jag vänder mig emot era antydningar om att jag skulle rekommendera alla att köra utan arbetstank, så ÄR INTE FALLET.
Att antyda detta är därför inget annat än att ge mig en etikett som inte stämmer. Man kan kalla det för lögn, förtal eller smutskastning, hur som helst så stämmer det inte.
Jag rekommenderar tank om frågeställarna har hus i flera våningar, skall elda i braskamin, eller på andra sätt låter förstå att de förväntar sig att kunna ha termostater som reglerar rumstemperaturen.
Jag rekommenderar även tank om investeringskostnaden är lägre prioriterad än kravet på komfort i alla lägen.

Dock, ju mer jag analyserar fördelar, nackdelar och risker så får jag en klar och tydlig bild som pekar mot att det är extremt viktigt att installatören och/eller anläggningsägaren ser till att installationen görs på rätt sätt, och att man är väldigt noga med optimeringen av kurva och grundflöden om man installerar en arbetstank, annars är risken överhängande att man i och för sig får en bättre komfort, men en högre uppvärmningskostnad om man installerar en tank.
« Senast ändrad: 28 november 2015, 08:15:44 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!