0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Rickards retur verkar stiga direkt då pumpen startar, jämfört min retur där den stiger kanske efter 10 min och sedan mest i slutet.Är detta tecken på kortslutning? Är det inte bättre att fördela flödet lite mer jämt om man tänker COP?
Vad missa du i förklaringenDu blandar begreppen felaktigtSkilj på faktiskt delta och delta på tillfördEffekt. Tjorvar till det Det som står beskrivet ovan som förklaringPå skillnaden av shuntade system ochFlytande är enkla baskunskaper för ossVvsare. . Är beskrivningen för tekniskRickard? Vi som inte jobbar med tejp och ir mätare för oss är detta en självklarhet Cc
Att vinna? Är det vad det handlar om Rickard? Trodde Forumets uppgift var att komma till konsensus.Du hänvisar åter och åter igen till din egen anläggning som mer eller mindre exemplarisk. Vi har nu i efter veckors argumenterande kommit fram till att ditt system, Designat" för 1280 l/h. Men "troligen närmare 1500 l/h". Numer motvilligt är nere på 1080 l/h. Det tog ca 2 veckor för dig att vilja förstå att även värmepumpens tryckfall påverkar flödet.Kanske dags att öppna sinnet och lyssna på erfarenheter från fälten. Jag är inte den som kan avgöra om CC har rätt eller fel. Men jag har fullt förtroende över att han vet vad han pratar om. Ställ gärna motfrågor. Bak kolla om du vill. Men var öppen för att du själv kan vara ute och cykla. Citat från Regler: För att detta skall ske är det bra om medlemmarna använder sig av sakligt och väl underbyggda argument, att man är öppen för andras åsikter, och tar till sig av andras goda argument - målet som sagt, är att vi skall komma till konsensus i så många frågor som möjligt, det är bra för stämningen i forumet, och det är bra för alla de som söker stöd och hjälp här i forumet, detta oavsett om de är medlemmar eller bara besöker forumet.
Ville. Det är Rikard som pratar om shuntar inte CC. Det beror på att Rikard förutsätter att radiatorsystemet fungerar exakt så som det endast gör om man har en elpanna, FJV eller i värmepumpsfallet,, en shuntad krets. Det ni ser när justerar in era 7-10 K över radiatorn är lyftet kompressorn gör från det att returen lämnat radiatorn tills dessa att VP höjt tempen och det kommer tillbaka till radiatorn igen. Ni ser INTE DT över radd i det läget.En annan av Rikards farhågor med tank är att installatören sätter VP på default o det skulle då innebära att systemet skulle gå med för högt börvärde för evigt. Det har han ju rätt i, att det är bättre ju lägre bör vi kan ha, men han gör den felaktiga satt samtliga radiatorsystem är byggda för hela det flöde som kompressorn faktiskt vill ha. Tanken försämrar anläggningen på 1 enda sätt, den tar en halv kvm i anspråk. Fördelarna är för många för att räkna upp.Fortsätt gärna ge era tips till de som redan har en anläggning och som har problem med den. Rekommendationen till folkk som skall investera i en NY anläggning borde vara ett unisont -KÖP TILL EN TANK och slipp alla problem. CC kanske inte skriver bäst i världen, men han har högsta i betyg i VVS/KYL teknik .
Det du visar nu är medeltempen under perioden övertemperering .( som förklaring till andra vad det är) Det är den tiden man Momentant tillför under en 60 minuters period ( i vanligast fall) energin som behövs , sen räknar datorn fram efter returtempens skillnad i stilleståndet bär nästa start ska komma för att snitt tempen under denna 60 minutersperiod ska vara om vi nu tar som i exemplet 35°. shuntar vi systemet har vi en konstant temp på radkretsen och då kan man se radiatorns faktiska delta när flödet är konstant och växlingsytan är Faktisk och det som varierar effekten blir framledningen , vid ett 55-45 system där alla radiatorer har samma beräknings förutsättningar (adekvat inte ta en så stor du får plats med) har man vid 35° i framledning en retur på ca 32°när man Shuntar systemet ,,, som du vet kopplar och bygger jag det som kallas Anpassade lösningar . med dom + tider intergralet räknar upp då jag ligger 1-4 ° över börvärdet i körningarna beroende på vart i kurvan man ligger ,Den skiktade bufferten är beräknad för huset , Medeltempen som jag buffrar gör att jag nästan alltid kan ligga runt kurvan och verkligen kyla av vattnet och nyttja tillförd övereffekt max .Så har man radiatoryta som är rätt och beräknad volym blir sker beräkningen för tid i övertemperering som ovan beskriven , är börvärdet 35° och vi har 36 grader på framledningen räknar datorn åt rätt håll , Har man sen en --- Tank släpper den i ca 40 min en temp som ligger från graden på producerat temp till den avkylning som kretsen lämnat av .. Datorn räknar sjuukt långsamt och håller koll på snitt tempen . så Tankevurpan jag tror du hade va att du tänkte med referenserna shuntat värmesystem konstant temp efter kurva , istället för flytande Momentana tillförd max effekt och gångtider i cyklercc
Hej,Jag har en fråga om Rickards kurva som är annorlunda än min. Rickards retur verkar stiga direkt då pumpen startar, jämfört min retur där den stiger kanske efter 10 min och sedan mest i slutet.Är detta tecken på kortslutning? Är det inte bättre att fördela flödet lite mer jämt om man tänker COP?Rickards framledningen får jobba i slutet mycket på högsta tempen, med kallare Kb in antar jag. Sedan verkar returen satt att stiga 9,5C, jag hade 6C sänkte till 5C, blev jämnare (vet inte temp och annat så kan väl inte jämföra egentligen)Känns som en tank vore bra här för att hålla jämnare temperatur i systemet, om man kör lika länge jämfört utan tank, är det detta ni menar?Sist undra jag Rickard hur du lyckats få så låg dT över pumpen, mindre än 5C, varför har du det så? Är det bra? Hur gjorde du? Varför inte 7-10C?Ursäkta om jag missförstått något, har jag säkert gjort...
Richard. Varför inte såga av ett rör och installera flödesmätare så du vet? Det har du väl ändå på hyllan😏