0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Så snart kompressorn startar kommer temperaturen ut från värmepumpen att stiga med 10 grader (tillverkarens rekommendation) till 37 grader.Redan i starten så övertempererar man alltså 1 grad jämför med börvärdet, och 5 grader mer än vad jag gör i min anläggning utan arbetstank.
Varför håller du dig inte till samma flöde på värmepumparna. Nu presenterar du det som att du kan hålla 5° lägre framledning utan arbetstank. Du talar inte om att du har över det dubbla flödet. Längre upp i tråden skrev jag att arbetstanksvärmepumpen kan hålla lägre högstatemperatur. Betyder det att mitt påstående var fel?
Som sagt, det här är en debatt du inte kommer att få tolkningsföreträde i, det är alldeles för enkelt att förklara varför du har "fel" då du påstår att en tanklösning gör att man övertempererar mindre.Låt mig än en gång försöka förklara det så att alla förstår:Huset har ett energibehov som innebär att värmepumpens börvärde ligger på 35 grader, temperaturen som regleras är framledningstemperaturen.Som ni ser i min kurva så innebär det i mitt fall att värmepumpen startar med 26 grader på framledningen.Så snart kompressorn ger full effekt stiger framledningen till 32 grader (8 graders deltaT), den arbetar sedan några minuter med en framledning som ligger lägre än börvärdet - med mycket hög COP.Efter några minuter passerar den börvärdet och arbetar med "övertemperatur" i ytterligare ett antal minuter, som mest strax under 5 grader över börvärde.I slutet av driftscykeln är deltaT ca 5 grader, vilket indikerar att COP minskat med 37%.Hade jag haft en tank och något lägre flöde i mitt radiatorsystem så hade fortfarande huset behövt samma energi för att hållas varmt.Om man har ett lägre flöde i radiatorkretsen så behöver man ha lite högre temperatur på framledningen för att få lika varmt inne.I detta exempel tänker vi oss 7 graders deltaT istället för 5 grader.En radiator som är 35 grader in och 28 grader ut värmer inte lika mycket som en radiator som är 35 grader in och 30 grader ut.För att ge radiatorn samma effekt så behöver den ha 36 grader in och 29 grader ut.Detta innebär att man behöver öka kurvan så pass mycket att börvärdet blir 1 grad högre, alltså 36 grader.För att nå av värmepumptillverkaren designat flöde över värmepumpen (deltaT 10°C) så skall det interna flödet mellan tank och värmepump vara lägre än det i radiatorkretsen.Inkommande vatten till värmepumpen tas från arbetstankens botten, eller direkt från returledningen (kan se olika ut i olika installationer) då man vill låta värmepumpen arbeta med så låga temperaturer som möjligt.Man kan anta att temperaturvariationerna är mindre om man kör med tank (beror dock även på inställningarna i reglerdatorn och var man tillför värmen från värmepumpen och huruvida flödet är högre eller lägre i den externa kretsen än i den interna) så vi leker med tanken att framledningstemperaturen ut från tanken i detta fall varierar ligger på 34 grader när värmepumpen startar istället för som i mitt eget fall runt 26 grader (samma som returtempen).Om framledningen ut från tanken är 34 grader när kompressorn startar så kommer returtemperaturen vara 7 grader lägre, alltså 27 grader.Så snart kompressorn startar kommer temperaturen ut från värmepumpen att stiga med 10 grader (tillverkarens rekommendation) till 37 grader.Redan i starten så övertempererar man alltså 1 grad jämför med börvärdet, och 5 grader mer än vad jag gör i min anläggning utan arbetstank.Då värmeproduktionen startar när framledningen ligger 2 grader under börvärdet så kommer man att behöva värma tills framledningen ligger ca 2 grader över börvärdet, eller 38 grader för att framledningen skall ligga på i snitt 36 grader.Kompressorn får alltså arbeta med en rätt stabil temperatur på både retur och framledning, men hela tiden i intervallet 1-2 grader över det beräknade börvärdet.I fallet utan arbetstank så arbetar den delar av tiden med temperaturer under börvärdet, och delar av tiden över börvärdet.Beroende på var i arbetstanken man tillför värmen så kan man styra hur långa gångtiderna skall bli, tillför man värmen i toppen så kommer gångtiderna inte att bli just mycket längre än om man körde utan arbetstank (flödet genom värmepumpen är ju lägre än flödet i radiatorkretsen i de flesta fallen).Tillför man värmen i mitten av tanken kan man få lite längre gångtider, skillnaderna är dock inte så stora.Huruvida det är bättre eller sämre med en arbetstank eller ej är mycket oklart, klart är dock att framledningstemperaturen kommer att variera mindre (mellan 34 och 38 grader) i tankanläggningen än i min anläggning (mellan 26 och 39 grader) .Jag är helt övertygad om att COP inte blir lägre i min anläggning då den större delen av drifttiden får arbeta med en lägre framledningstemperatur än värmepumpen i anläggningen med arbetstank.
precis som du skriver så börjar den ju värma vid lägre temp också så det man förlorar i slutet av körningen vinner man kanske i början
Nja...det går tre gånger snabbare i början av Rickards körning än i slutet. De första 20 minutrarna har hans framledning höjts 6°, men nästkommande 20 minuter bara 2°. När det blir kallare ute, så blir också skillnaden större.Däremot med större volym blir det som du skriver d.v.s. framledningen stiger nästan linjärt.
Även om du tillför värmen i toppen kommer du få längre gångtider eftersom returen hålls nere i en anlägging utan tank stiger returen inom ca 5 minuter. Hos mig är ofta radiator returen som stiger efter några minuter varmare än returen in till vp tack vara att det skiktar sig i tanken. Jag har helt klart högre flöde genom vp än i rad kretsen hur mycket är dock oklart. Sen om det ger bättre cop och längre livs längd det beror ju på om man förlorar mer på att övertemperera några grader extra utan tank men precis som du skriver så börjar den ju värma vid lägre temp också så det man förlorar i slutet av körningen vinner man kanske i början. Menar du att din vp endast värmer till 39 grader när börvärdet är 36 grader mycket bra i en anläggning med kraftig vp utan tank Min vp värmer högre än så ca 4 grader och max 5 grader med tank men jag har antagligen mindre antal starter.
Men tänk på att COP är 37% högre i början av körningen, det kompenserar för en hel del tid över börvärde.Vad tänker du i övrigt om min beskrivning av vad som sker i en arbetstank.Stämmer resonemanget om man har ett radiatorsystem designat för DT 20 och en värmepump för DT 10?
Om jag förstår saken rätt så använder bägge systemen som diskuteras om en "volymtank med ackumulerad värme". Ena varianten är en vattentank andra varianten är en byggnad eller? allt beror vilket perspektiv man har.
Ja, det var ju det jag ville förmedla d.v.s. den tid som har högt COP är i ditt fall väldigt kort i jämförelse med om du har haft en arbetstank.På bifogad bild ser man att din pump har ökat framledningen 4° från 31,5° till 35,5° på 15 minuter. Nästa 4° tar 40 minuter d.v.s. nästan dubbelt så länge. Det betyder att den högre COP på 37% är endast 27% av tiden. (avser körningen vid 05:00)Jag klagade ju på att du inte jämförde tank och utan tank med samma flöde över kondensorn d.v.s. att du hade dubbla flödet för tankpumpen.Som svar på det så dubblade du en gång till. Jag fattar inte någonting, så jag vågar inte kommentera dina inlägg.
Om du skulle ansluta vp till mitten på tanken av nån anledning som jag inte förstår skulle du hamna på gm+100 efter varje värmekörning dvs gradminut räkningen slår i toppen. Nu antog jag att du skulle flytta framlednings givaren till efter tanken också.