0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
Och nu till en riktig cliffhanger.Jag har hittat all dokumentation sedan jag designade systemet, gjorde det när jag fotograferade rördjungeln ovanför min värmepump.Kommer att scanna dessa och lägga in dem för allmän åskådan senare idag.
Väntar med spänning!
Rickard-> har du dubbelt så stort flöde i raddarna än över värmepumpen??Det är nog i så fall den första anläggningen jag har hört talas om som är bestyckad på det sättet.Jag kan för mitt liv inte förstå hur du får det till att din värmepump utan tank skulle få högre cop totalt sett därför att den får 37% bättre cop några minuter i början av körningen när in likadan anläggning MED tank får många fler minuter med samma högre cop En tank kopplas ju oftast in med T på tilloppet så det varmaste vattnet går direkt ut i radkretsen och med ett delflöde i tanken ( en normal anläggning alltså, med högre flöde över VP än raddar) sedan ansluts returen från VP i botten och returen från raddar i anslutningen över, då får VP alltid det kallaste vattnet
jag vet inte hur du vänder och vrider skriver sönder och får för dig på det jag svarar ,Så du vill inte ta åt dig fakta väljer att skriva bort dina felaktiga tankevurpor och påståenden som skrivs . fördömer funktioner som du inte vet hur det fungerar i flertalet år och spaltmeter med inläggfrån rörisar som har velat dela med sig av kunskap och sen i princip fått det beskrivet som floskler, (Du skrev , Lexus, jag är väldigt ödmjuk inför att jag kan ha resonerat fel när det gäller arbetstanken med ett radiatorsystem som kräver 20 graders deltaT och vill verkligen ha kommentarer så vi får rätta eventuella fel för framtida referens.) Vi gör så här ,,, Du får fortsätta med dina "kunskaper och rekommendationer" Det kommer skapa arbeten åt oss rörisar som har koll på naturlagarna , , Jag trodde i mitt enfald att hjälpa till genom att förmedla kunskap skulle vara något positivt ,så är inte fallet ,, Man kan inte ha en spets kompetens inom allt ,, du är säkert jätteduktig på något och har en spetskompetensinom något område ... Men du det är inte som VVSare Det beteende du uppvisar mot en hel bransch och dom kunskaper som alla vvs ingenjörer har som du förkastar i inlägg efter inlägg är en tråkig situation för hela branschen . Du sprider nämligen felaktiga Fakta! Det beteende du uppvisar mot en hel bransch och dom kunskaper som alla vvs har är något man måste undra över vad som egentligen ligger bakom så Rickard innan jag blir lika oförskämd som du varit gentemot mig så ska jag avsluta nu,Jag kan bara hoppas att övriga VVsare gör samma sak ,Eftersom vi inte är välkomna som skribenter och vår kunskap i dina ögon är lika med 0. Varför ska vi då hjälpa till?over and out cocacola
Hybris?
En tank kopplas ju oftast in med T på tilloppet så det varmaste vattnet går direkt ut i radkretsen och med ett delflöde i tanken ( en normal anläggning alltså, med högre flöde över VP än raddar) sedan ansluts returen från VP i botten och returen från raddar i anslutningen över, då får VP alltid det kallaste vattnet
Då flödet är högre över värmepumpen än i den externa kretsen fungerar Nibes koppling med T i toppen utmärkt, man kan även sätta T i botten, det borde vara bäst kan jag tycka.