0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
När det gäller pumpar så har både den hydrauliska funktionen och själva elmotordelen utvecklats. Hur mycket som skett på den hydrauliska sidan vet jag inte, men när det kommer till eldelen har väldigt mycket skett. Framförallt gäller detta kapacitetsreglering med varvtalsstyrning exempelvis frekvensstyrning men också införandet av permanentmagnet i rotorn.Eftersom att effekten är multiplikationen mellan tryck och flöde så är det ju inte alls överraskande att förbrukningen minskar när flödet stryps. Den teoretiska effekten är ju 0 vid 0 flöde, men verklikgeheten kommer som vanligt i vägen för oss. verkningsgraden på både pumphjul och motor ställer till det. I pumphuset blir överläcket från trycksidan tillbaka till sugsidan större vid högre tryck liksom förluster i själva vätskan, som alltså värms mer än vanligt. Elmotorn får en stor del resistiva förluster i statorlindningarna när varvtalet sjunker, dessa förluster hade varit noll i en ideal motor.Man får inte lura sig på att effektkurvan ligger i samma diagram som qP-diagrammet. Varje effektkurva har en etikett som anger vilket pumpkurva den tillhör. Trycket, flödet och effekten hänger alltså ihop och kan inte separeras. Man kan naturligtvis plotta ut effekten längs en tryckaxel och få en liknande graf fast lodrät istället för horisontell.Effekten är alltså arean som bildas av x- och y-axeln tillsammans med en lodrät linje från arbetspunkten och en horisontell från denna. När flödet går mot 0 minskar arean, hur snabbt beror på pumpkurvan som i sin tur beror på designen. Om vi i exempelbilden följer en av de fasta varvtalen (som motsvara hur en "gammal" pump funkar), exempelvis III, så ser vi att effekten ökar upp till en maxeffekt. Orsaken till att effekten inte ökar mer är att trycket sjunker med trycket. Pumpen orkar inte hålla ett lika högt tryck när flödet ökar.Med detta sagt så ser vi ju att det för en villakund inte finns så mycket att tjäna på ett byte till en energisnål pump, speciellt med dessa extremt låg elkostnader.Den främsta anledningen att byta en gammal pump är att få del av konstanttrycksstyrningen som ger ett balanserat värmesystem under olika driftförhållanden.
Det här med tank är en het potatis. Gissningsvis vill ALLA ha kvar sina termostater, jag misstänker att INGEN säljare säger åt kunden att efter installationen skall ALLA termostater bort annars blir det fel. Tror dom flesta köparna skulle rygga tillbaka då.Nästan alla väljer förmodligen det lägsta anbudet, därav tror jag det byggs massor med skitinstallationer dagligen, som att borra grundare för att man tar en inverter. Min första bergvärmeanläggning var urkass, trots att vi borra djupare än vad offerten sa. Om jag inte minns helt fel: Bostadsytan ca 160m2 "20cm isolering i väggarna och 36cm i tak" borrdjupet var på 175meter med en 9kw pump. Ingen sa att jag skulle ta bort termostaterna, ingen sa att jag skulle haft tank eller byta vissa rör. Säljaren ville bara sälja en värmeanläggning och rörmokaren som montera in sakerna diskuterade jag ingenting med.Jag kommer att konvertera hemma och installera bergvärme, vi kommer garanterat vilja ha termostater något annat är uteslutet, har även vattenburen golvslinga i badrummet. Anläggningen måste bli bra, allt annat vore bottennapp och om det innebär att vi ska ha en tank för att kunna uppfylla dom krav vi vill ha så får det förmodligen bli det.Kan inte någon starta en omröstning på forumet med värmepump och termostater. Tror faktiskt nästintill alla som har värmepump också har eller vill ha termostater på radiatorerna.
Jag har tills nu haft: inga termostater (bortmonterade), ingen tank, utgivare och innegivare. Injusterade ventiler på raddarna så att delta T vid VPn är 8K, mina raddar på övervåningen är överdimensionerade så de är kraftigt strypta så de har högt delaT, medan bottenvåningens är helt öppna med litet delta T . Egentligen är volymen på VB för liten för 8kW, men ändå upplever jag inga komfortproblem.Nu har jag:byggt till ett rum mot söder med många fönster och termostatreglerad golvvärme inkopplad. (3x60m 16mm? PEX via en Push12). Jag upplever ingen skillnad mot tidigare utom att det blir varmare än önskat inne i nybygget i solsken.VP:n (On/off 8kW) kopplades in med 2x4m 22mm rör med 2st 90° böjar till den gamla huvudstammen, som är 2". Det var min numera pensionerade röris som gjorde så år 2008. 5 gamla raddar matas från den stammen med 1" rör, 2st med 15mm Cu. Delstammen till övervåningen är 22mmCu och den matar 6 raddar med 15mm anslutning. Den nya golvvärmen är inkopplad med 2x2m 17mm PEX (dvs =15mmCu?) det gjorde så år 2015 av hans efterträdare, en ungdom som han lärt upp.Jag har försökt använda ett datorprogram för att räkna fram Kv-värden för att kolla hur systemet borde vara i förhållande till min verklighet men gett upp eftersom jag saknar flödesmätare och komforten ju ändå är OK.Vad kan jag vinna på att låta någon räkna igenom systemet och göra ev. justeringar?
Lessen att jag lägger mig i igen, trots att jag lovade lägga ner. Kunde inte hålla mig.Rickard: Ditt system är "designat" för 1250 l/h Efter utbyggnad snarare 1500 l/h.Nej det Kan inte vara så. 1500 l/h blir 0,417 l/s vilket blir 17,4Kw vid dt10 som du tidigare har berättat att du har. Grattis du har ett system som levererar 17,4 kw med en VP som ger max 7,1. .. Nej så är det ju naturligtvis inte, eftersom du omöjligt kan få igenom så mycket vatten genom ditt system med den pumpen. Ids inte ens spekulera i vad du i själva verket har. Lite för många okända parametrar för att komma fram till det. Dessutom ger 0,417 l/s ett friktionstryckfall på 814 pa/m i ett cu dn22. Med dina totala 4,5meter rör + tryckfall i växelventil och kondensor blir det totalt någonstans straxt över 40kpa. Bara genom maskinen. Systemtryckfallet tillkommer. Å du har mätt upp 23kpa?? Nono. Kan inte vara möjligt. I din VP Nibe 1210 7kw. Skall det vara ett Nominelt flöde på 0,18 l/s, enligt nibes tekniska data. 1500 l/h bör ha cu dn35. Även 1280 l/h. 0,18 l/s rekommenderas 28, men funkar med 22 om det inte är för långt.Ditt Älvsbyhus från -75 är med Största säkerhet dimensionerat för 80/60. Skulle gissa att ditt system är "designat" för ca 400 l/hNä många grejjer som inte stämmer är det .Gör dig själv en tjänst och skaffa HyTool appen, montera in en Stad eller nått annat mätbart. Att "mäta är att veta" som är ett uttryck i branschen.
Ähh .. sånt här blir man besviken av att läsa .. Att tekniker som jobbar med sådant här blir tillfrågade om hur man gör för att ställa in kv värden och räkna fram dem svarar så ärligt man kan , Jag instämmer till 100% på det svar som medlemmen PERAK svara ,, Nej då blir vi kallade för Fundamentalister Det är i mina ögon sett ett grovt kränkande påstående ,Jag skriver detta en sista gång i denna tråden VVS funktioner är inte något politiskt tyckande eller "skrå" när det gäller en sån simpel sak som att få ut värme i Radiatorer, Det är Matte och Fysik = naturlagar, Anpassa effekter gentemot M2 avspeglingsyta och i vilka temperaturer samt vad distributionen klarar att ta emot ,Enkla Baskunskaper som alla som jobbar och ger råd till folk ska ha när det gäller Värme Man kan inte säga rakt av att din värmepump ska ha detta delta tex .Deltat är också flödet ut i kretsen i tillförd effekt ,,, det är Hur effekt dimensioneringen på vp ser ut gentemot toppeffekten /avspeglingsytor/distribution som blir avgörande för det nödvändiga deltat på Värmepumpen , När jag skriver en sån sak så är det inte Fundamentalism !Det är enkel Fysik som ser likadan ut i hela värden ! inget skrå för den delen heller . Kommentarer som fälls gällande Tank installationer och dess kostnad Jag kan bara utgå ifrån det jag själv debiterar och gör Vp och tank ställes brevid varann , att bära in något som väger 80 kg om jag skulle välja en 200 liters UKV tar ingen tid i en standard installation , jag bockar skiten som ska ihop så det blir väldig lite delar Jag är inte värdens snabbaste montör ,, när allt står på plats och det är dags för montage är det inte en timmes extra jobb att göra i en standard lösning,Jag kan bara berätta så ärligt det går ,, sen får någon eller några tro vad dom vill En efter montering blir dyrare naturligtvis , Det blir en helt ny etablering att göra med alla kring jobb som det innebär ... CC
Jag TYCKER att man bör ge värmepumpen bästa möjliga förutsättningar att arbeta med adekvata flöden och temperaturer, i nykonstruerade/installerade system bör det vara ett krav, i äldre anläggningar måste kostnaderna kunna ställas mot vinsterna.