Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ställa in grundflödet, kv-värdet. Coca-Cola eller annan kunnig?  (läst 102880 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad på expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3685
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
Det här med tank är en het potatis. ;)

Gissningsvis vill ALLA ha kvar sina termostater, jag misstänker att INGEN säljare säger åt kunden att efter installationen skall ALLA termostater bort annars blir det fel. Tror dom flesta köparna skulle rygga tillbaka då.

Nästan alla väljer förmodligen det lägsta anbudet, därav tror jag det byggs massor med skitinstallationer dagligen, som att borra grundare för att man tar en inverter. :o

Min första bergvärmeanläggning var urkass, trots att vi borra djupare än vad offerten sa.  Om jag inte minns helt fel: Bostadsytan ca 160m2 "20cm isolering i väggarna och 36cm i tak" borrdjupet var på 175meter med en 9kw pump.
Ingen sa att jag skulle ta bort termostaterna, ingen sa att jag skulle haft tank eller byta vissa rör. Säljaren ville bara sälja en värmeanläggning och rörmokaren som montera in sakerna diskuterade jag ingenting med.

Jag kommer att konvertera hemma och installera bergvärme, vi kommer garanterat vilja ha termostater något annat är uteslutet, har även vattenburen golvslinga i badrummet.
Anläggningen måste bli bra, allt annat vore bottennapp och om det innebär att vi ska ha en tank för att kunna uppfylla dom krav vi vill ha så får det förmodligen bli det.

Kan inte någon starta en omröstning på forumet med värmepump och termostater. tummenupp
Tror faktiskt nästintill alla som har värmepump också har eller vill ha termostater på radiatorerna. dontknow
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 200kvm boyta + lägenhet 60 kvm. Garage 25 kvm.  Total uppvärmning 285kvm.
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.
2024:   12 228 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 1-2 mysbrasor om året.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/år. 
Vindandelar: SÅLDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förråd/garage, 4 luftkanalers till/från i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen på bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19349
  • Karma +15/-15
Jag har tank och termostater men använder dom endast i garaget där jag ibland brukar stänga av värmen om jag inte ska vara där på ett tag. Har man et hyffsat injusterat radiator system (lite skryt eftersom jag justerat själv) och har inne givare så får i alla fall jag jämn värme utan termostater.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4999
  • Karma +3/-0
Jag har tills nu haft:
inga termostater (bortmonterade), ingen tank, utgivare och innegivare. Injusterade ventiler på raddarna så att delta T vid VPn är 8K, mina raddar på övervåningen är överdimensionerade så de är kraftigt strypta så de har högt delaT, medan bottenvåningens är helt öppna med litet delta T . Egentligen är volymen på VB för liten för 8kW, men ändå upplever jag inga komfortproblem.
Nu har jag:
byggt till ett rum mot söder med många fönster och termostatreglerad golvvärme inkopplad. (3x60m 16mm? PEX via en Push12).
Jag upplever ingen skillnad mot tidigare utom att det blir varmare än önskat inne i nybygget i solsken.

VP:n (On/off 8kW) kopplades in med 2x4m 22mm rör med 2st 90° böjar till den gamla huvudstammen, som är 2". Det var min numera pensionerade röris som gjorde så år 2008. 5 gamla raddar matas från den stammen med 1" rör, 2st med 15mm Cu. Delstammen till övervåningen är 22mmCu och den matar 6 raddar med 15mm anslutning. Den nya golvvärmen är inkopplad med 2x2m 17mm PEX (dvs =15mmCu?) det gjorde så år 2015 av hans efterträdare, en ungdom som han lärt upp.

Jag har försökt använda ett datorprogram för att räkna fram Kv-värden för att kolla hur systemet borde vara i förhållande till min verklighet men gett upp eftersom jag saknar flödesmätare och komforten ju ändå är OK.

Vad kan jag vinna på att låta någon räkna igenom systemet och göra ev. justeringar?
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvåning + 80m2 källare byggd 1937 på västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm på vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiåtgången från 45 till 9MWh/år, efter uppvärmning av gårdshus till 11MWh/år
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Perak

  • En viss erfarenhet av VP. Stor av värme/kylsystem i övrigt.
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 513
  • Karma +0/-0
  • Varför blir allt så komplicerat till en själv??
SV: Ställa in grundflödet, kv-värdet. Coca-Cola eller annan kunnig?
« Svar #63 skrivet: 18 november 2015, 21:25:08 »
Lessen att jag lägger mig i igen, trots att jag lovade lägga ner. Kunde inte hålla mig.
Rickard: Ditt system är "designat" för 1250 l/h Efter utbyggnad snarare 1500 l/h.
Nej det Kan inte vara så. 1500 l/h blir 0,417 l/s vilket blir 17,4Kw vid dt10 som du tidigare har berättat att du har. Grattis du har ett system som levererar 17,4 kw med en VP som ger max 7,1.  Sc:,h.. Nej så är det ju naturligtvis inte, eftersom du omöjligt kan få igenom så mycket vatten genom ditt system med den pumpen. Ids inte ens spekulera i vad du i själva verket har. Lite för många okända parametrar för att komma fram till det.
Dessutom ger 0,417 l/s ett friktionstryckfall på 814 pa/m i ett cu dn22. Med dina totala 4,5meter rör + tryckfall i växelventil och kondensor blir det totalt någonstans straxt över 40kpa. Bara genom maskinen. Systemtryckfallet tillkommer. Å du har mätt upp 23kpa?? Nono. Kan inte vara möjligt.
I din VP Nibe 1210 7kw. Skall det vara ett Nominelt flöde på 0,18 l/s, enligt nibes tekniska data.
1500 l/h bör ha cu dn35. Även 1280 l/h.  0,18 l/s rekommenderas 28, men funkar med 22 om det inte är för långt.
Ditt Älvsbyhus från -75 är med Största säkerhet dimensionerat för 80/60. Skulle gissa att ditt system är "designat" för ca 400 l/h
Nä många grejjer som inte stämmer är det  Sc:,h.
Gör dig själv en tjänst och skaffa HyTool appen, montera in en Stad eller nått annat mätbart. Att "mäta är att veta" som är ett uttryck i branschen.
Egen VVS företagare sedan -85. I branschen sedan -76.
Inriktar mig inte specifikt på värmepumpar. Men installerar kanske 5-6 st per år. Märkesoberoende. Har mest jobbat med CTC, Nibe, Senast Thermia/Danfoss

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3353
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
Ähh .. sånt här blir man besviken av att läsa ..
Att tekniker som jobbar med sådant här blir tillfrågade om hur man gör för att ställa in kv värden
och räkna fram dem svarar så ärligt man kan , Jag instämmer till 100% på det svar som medlemmen PERAK
svara ,,
Nej då blir vi kallade för Fundamentalister :o
Det är i mina ögon sett ett grovt kränkande påstående ,
Jag skriver detta en sista gång i denna tråden
VVS funktioner är inte något politiskt tyckande eller "skrå"  när det gäller en sån simpel sak som att få ut
värme i Radiatorer,   Det är Matte och Fysik = naturlagar,   Anpassa effekter gentemot M2 avspeglingsyta och i vilka temperaturer  samt vad distributionen klarar att ta emot ,
Enkla Baskunskaper som alla som jobbar och ger råd till folk ska ha när det gäller Värme
Man kan inte säga rakt av att din värmepump ska ha detta delta tex .
Deltat är också flödet ut i kretsen i tillförd effekt ,,, det är Hur effekt dimensioneringen på vp  ser ut gentemot toppeffekten /avspeglingsytor/distribution som blir avgörande för det nödvändiga deltat på
Värmepumpen ,  När jag skriver en sån sak så är det inte Fundamentalism !
Det är enkel Fysik som ser likadan ut i hela värden !  inget skrå för den delen heller . :(
Kommentarer som fälls gällande Tank installationer och dess kostnad  dontknow
Jag kan bara utgå ifrån det jag själv debiterar och gör
Vp och tank ställes brevid varann , att bära in något som väger 80 kg om jag skulle välja en 200 liters UKV
 ::) tar ingen tid i en standard installation ,  jag bockar skiten som ska ihop så det blir väldig lite delar
Jag är inte värdens snabbaste montör ,, när allt står  på plats och det är dags för montage
är det inte en timmes extra jobb att göra i en standard  lösning,
Jag kan bara berätta så ärligt det går ,, sen får någon eller några tro vad dom vill  dontknow
En efter montering blir dyrare naturligtvis , Det blir en helt ny etablering att göra med alla kring jobb som det innebär ...


CC
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna på kunskap  och inte på tyckande Nyanser !

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35943
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
När det gäller pumpar så har både den hydrauliska funktionen och själva elmotordelen utvecklats. Hur mycket som skett på den hydrauliska sidan vet jag inte, men när det kommer till eldelen har väldigt mycket skett. Framförallt gäller detta kapacitetsreglering med varvtalsstyrning exempelvis frekvensstyrning men också införandet av permanentmagnet i rotorn.

Eftersom att effekten är multiplikationen mellan tryck och flöde så är det ju inte alls överraskande att förbrukningen minskar när flödet stryps. Den teoretiska effekten är ju 0 vid 0 flöde, men verklikgeheten kommer som vanligt i vägen för oss. verkningsgraden på både pumphjul och motor ställer till det. I pumphuset blir överläcket från trycksidan tillbaka till sugsidan större vid högre tryck liksom förluster i själva vätskan, som alltså värms mer än vanligt. Elmotorn får en stor del resistiva förluster i statorlindningarna när varvtalet sjunker, dessa förluster hade varit noll i en ideal motor.

Man får inte lura sig på att effektkurvan ligger i samma diagram som qP-diagrammet. Varje effektkurva har en etikett som anger vilket pumpkurva den tillhör. Trycket, flödet och effekten hänger alltså ihop och kan inte separeras. Man kan naturligtvis plotta ut effekten längs en tryckaxel och få en liknande graf fast lodrät istället för horisontell.

Effekten är alltså arean som bildas av x- och y-axeln tillsammans med en lodrät linje från arbetspunkten och en horisontell från denna. När flödet går mot 0 minskar arean, hur snabbt beror på pumpkurvan som i sin tur beror på designen. Om vi i exempelbilden följer en av de fasta varvtalen (som motsvara hur en "gammal" pump funkar), exempelvis III, så ser vi att effekten ökar upp till en maxeffekt. Orsaken till att effekten inte ökar mer är att trycket sjunker med trycket. Pumpen orkar inte hålla ett lika högt tryck när flödet ökar.

Med detta sagt så ser vi ju att det för en villakund inte finns så mycket att tjäna på ett byte till en energisnål pump, speciellt med dessa extremt låg elkostnader.Den främsta anledningen att byta en gammal pump är att få del av konstanttrycksstyrningen som ger ett balanserat värmesystem under olika driftförhållanden.

Det är MYCKET mer lönsamt att byta till en snål pump än att dimensionera för lågt difftryck med grövre rör.
I övrigt håller jag med dig, effektförbrukningen är ett resultat av difftryck och flöde.
Tro nog att verken du eller jag utifrån de grafer vi sett kan säga vad som har störst inverkan, men det skulle förvåna mig om ökat difftryck kostar mer än ökat flöde.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35943
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Det här med tank är en het potatis. ;)

Gissningsvis vill ALLA ha kvar sina termostater, jag misstänker att INGEN säljare säger åt kunden att efter installationen skall ALLA termostater bort annars blir det fel. Tror dom flesta köparna skulle rygga tillbaka då.

Nästan alla väljer förmodligen det lägsta anbudet, därav tror jag det byggs massor med skitinstallationer dagligen, som att borra grundare för att man tar en inverter. :o

Min första bergvärmeanläggning var urkass, trots att vi borra djupare än vad offerten sa.  Om jag inte minns helt fel: Bostadsytan ca 160m2 "20cm isolering i väggarna och 36cm i tak" borrdjupet var på 175meter med en 9kw pump.
Ingen sa att jag skulle ta bort termostaterna, ingen sa att jag skulle haft tank eller byta vissa rör. Säljaren ville bara sälja en värmeanläggning och rörmokaren som montera in sakerna diskuterade jag ingenting med.

Jag kommer att konvertera hemma och installera bergvärme, vi kommer garanterat vilja ha termostater något annat är uteslutet, har även vattenburen golvslinga i badrummet.
Anläggningen måste bli bra, allt annat vore bottennapp och om det innebär att vi ska ha en tank för att kunna uppfylla dom krav vi vill ha så får det förmodligen bli det.

Kan inte någon starta en omröstning på forumet med värmepump och termostater. tummenupp
Tror faktiskt nästintill alla som har värmepump också har eller vill ha termostater på radiatorerna. dontknow

Att vilja ha termostater och att behöva dem är två skilda saker.
Min anläggning är ett levande bevis för att de inte behövs, och vi har fullgod komfort, i vart fall lika bra som en högre kurva och strypande termostater skulle ge. Visst blir det varmt i solbelysta rum, men det blir det med termostater i drift också - det är ytterst små skillnader.
Det man gör om man sätter in termostater är att kompromissa med COP för att få en (möjligen) något bättre komfort.
Är man beredd att göra det så har jag inga problem alls med det, men man bör absolut sätta in en arbetstank i så fall, och troligen (i ett äldre system) byta ut alla termostater.
Tank + extern cirkpump + ca 15 nya termostater inkl installation är inte billigt, och det är högst tveksamt om det någonsin "tjänar in sig" eller ger nämnvärt bättre komfort.
Valet skall dock självklart vara fritt, och kunderna bör upplysas om kostnaderna, vinsterna, och den långsiktiga kalkylen för de olika alternativen.
I en omröstning om "termostater eller ej" utan att ta hänsyn till helheten skulle jag också kunna rösta ja till termostater, även om jag vet att komfortvinsten är minimal, och kostnaderna är rätt stora.
Isolerar man frågan till enbart termostater så kommer man att få nära 100% ja på frågan.

Egentligen är det rätt löjligt att diskutera termostater eller ej i samband med radiatorer, då de flesta som bygger nytt gjuter in golvvärme i sulan och får en katastrofalt trög reglering som gör komforten avsevärt sämre än med ett radiatorsystem med eller utan termostater - i vart fall om man med komfort menar en jämn temperatur.
Sen kan det vara skönt med varma golv.  tummenupp
« Senast ändrad: 19 november 2015, 06:01:32 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35943
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Jag har tills nu haft:
inga termostater (bortmonterade), ingen tank, utgivare och innegivare. Injusterade ventiler på raddarna så att delta T vid VPn är 8K, mina raddar på övervåningen är överdimensionerade så de är kraftigt strypta så de har högt delaT, medan bottenvåningens är helt öppna med litet delta T . Egentligen är volymen på VB för liten för 8kW, men ändå upplever jag inga komfortproblem.
Nu har jag:
byggt till ett rum mot söder med många fönster och termostatreglerad golvvärme inkopplad. (3x60m 16mm? PEX via en Push12).
Jag upplever ingen skillnad mot tidigare utom att det blir varmare än önskat inne i nybygget i solsken.

VP:n (On/off 8kW) kopplades in med 2x4m 22mm rör med 2st 90° böjar till den gamla huvudstammen, som är 2". Det var min numera pensionerade röris som gjorde så år 2008. 5 gamla raddar matas från den stammen med 1" rör, 2st med 15mm Cu. Delstammen till övervåningen är 22mmCu och den matar 6 raddar med 15mm anslutning. Den nya golvvärmen är inkopplad med 2x2m 17mm PEX (dvs =15mmCu?) det gjorde så år 2015 av hans efterträdare, en ungdom som han lärt upp.

Jag har försökt använda ett datorprogram för att räkna fram Kv-värden för att kolla hur systemet borde vara i förhållande till min verklighet men gett upp eftersom jag saknar flödesmätare och komforten ju ändå är OK.

Vad kan jag vinna på att låta någon räkna igenom systemet och göra ev. justeringar?

Troligen ingenting rent driftsekonomiskt, det är dina gamla radiatorer på bottenvåningen som styr vilken kurva du måste ha, och de radiatorerna verkar ju alla vara "upptrimmade" vad gäller flöde.
Det du skulle kunna vinna är att på sikt slippa läckage i någon rörledning som beror på alldeles för höga flöden.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35943
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Lessen att jag lägger mig i igen, trots att jag lovade lägga ner. Kunde inte hålla mig.
Rickard: Ditt system är "designat" för 1250 l/h Efter utbyggnad snarare 1500 l/h.
Nej det Kan inte vara så. 1500 l/h blir 0,417 l/s vilket blir 17,4Kw vid dt10 som du tidigare har berättat att du har. Grattis du har ett system som levererar 17,4 kw med en VP som ger max 7,1.  Sc:,h.. Nej så är det ju naturligtvis inte, eftersom du omöjligt kan få igenom så mycket vatten genom ditt system med den pumpen. Ids inte ens spekulera i vad du i själva verket har. Lite för många okända parametrar för att komma fram till det.
Dessutom ger 0,417 l/s ett friktionstryckfall på 814 pa/m i ett cu dn22. Med dina totala 4,5meter rör + tryckfall i växelventil och kondensor blir det totalt någonstans straxt över 40kpa. Bara genom maskinen. Systemtryckfallet tillkommer. Å du har mätt upp 23kpa?? Nono. Kan inte vara möjligt.
I din VP Nibe 1210 7kw. Skall det vara ett Nominelt flöde på 0,18 l/s, enligt nibes tekniska data.
1500 l/h bör ha cu dn35. Även 1280 l/h.  0,18 l/s rekommenderas 28, men funkar med 22 om det inte är för långt.
Ditt Älvsbyhus från -75 är med Största säkerhet dimensionerat för 80/60. Skulle gissa att ditt system är "designat" för ca 400 l/h
Nä många grejjer som inte stämmer är det  Sc:,h.
Gör dig själv en tjänst och skaffa HyTool appen, montera in en Stad eller nått annat mätbart. Att "mäta är att veta" som är ett uttryck i branschen.

Om jag inte missminner mig designade jag systemet för 50/44 och 10 kW effekt.
(Helt nytt system som jag byggt från grunden med 3 stycken 22 mm stammar där flödet delas rätt lika mellan stammarna, 15 mm avstick till alla radiatorer.)
Jag har i praktiken ca 5 graders deltaT istället för 6 så jag kör lite högre flöde än systemet är designat för.
Det har inneburit att jag med min 7 kW värmepump bara kommer upp till 43°C på framledningen när värmepumpen går kontinuerligt, täcker ned till ca -30 grader, sen får sambon köra med IKEAS värmeljus om hon fryser. Själv kan jag strunta i att vädra för att jag tycker det är för varmt inne de dagar utetempen går under -30°C  ;)
Tittar man i den kurva jag bifogat så ser man att jag med mitt difftryck (23 kPa) bör ligga på ca 1.5 m3/timme i flöde idag, systemet designades för 1280 liter och jag har adderat ytterligare en fläktkonvektor som tar sitt vatten ca 1 meter från första förgrening, från en 22 mm stam.

Jag har alldeles säkert för högt tryckfall i de 4 + 1 meter rör som sitter i och just utanför värmepumpen, men att de ca 70 cm rör (i praktiken högst 35 + 35 cm) skulle göra någon nämnvärd skillnad i det stora hela är naturligtvis inte sant, 80-90% av det "onödiga tryckfallet" finns att hitta inuti värmepumpen och alla rörböjar som där sitter.
Jag anser att det var snålt av Nibe att inte sätta in 28 mm rör i värmepumpen när de byggdes, men jag är inte så extremt att jag för det skulle komma på tanken att sätta in 35 cm 28 mm rör fram till första förgreningen.
Jag säger inte heller att det är fel, för det är det absolut inte, men jag tycker ändå att man bör ha ett rimligt synsätt på vad som är rätt och fel - jag vidhåller att det blir gränsande till fundamentalism om man nödvändigt skall kritisera mina 35 cm 22 mm rör, allt annat invägt i ekvationen.

Ditt påstående om att jag skulle ha ett 80/60-system vet jag inte var du fått ifrån, men visst byggdes det många hus på 70-talet med enrörs 80/60, inte minst av Älvsbyhus, de är inte att rekommendera till värmepumpsdrift utan ombyggnad.
Trots detta så känner jag till ett antal personer som satt in värmepump i den typen av hus och som får det att fungera hjälpligt, de har självklart problem med att värmepumpen blir en elpanna när det blir riktigt kallt, lite som om de haft en luft/vattenvärmepump, men besparingen är ändå ansenlig och jag är inte den att "idiotkritisera" deras beslut ens med den vetskap jag har om de olämpliga förhållanden som radiatorsystemet ger värmepumpen.
Skulle jag idiotkritisera det, så skulle jag kritisera mer eller mindre alla som kommer in i forumet och frågar om luft/vattenvärmepumpar också. (Vilket jag i och för sig gör om de bor i norra Sverige).

Hela denna diskussion rör sig runt gränsen för extremism, jag tycker att man kan ha en mer avslappnad inställning till vad som är rätt och fel, faktum är att besparingen även i en dåligt ananasspad anläggning för de flesta är god, och att det man kan vinna på att göra allt precis rätt är rätt liten, oftast i intervallet 2-10% ytterligare ekonomisk besparing. Kostnaden är dessutom i de flesta fall rätt hög, jag hävdar att den oftast hamnar på minst 20 000 kr - och att det är upp till kunden att avgöra om han anser det vara vettigt investerade pengar eller ej.
De skall självklart få den information som de har rätt till, men beslutet är deras - och gudarna skall veta att det finns ytterst få installatörer/säljare där ute som har kompetens eller intresse av att ge den informationen, tyvärr.
« Senast ändrad: 19 november 2015, 07:27:27 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35943
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Ähh .. sånt här blir man besviken av att läsa ..
Att tekniker som jobbar med sådant här blir tillfrågade om hur man gör för att ställa in kv värden
och räkna fram dem svarar så ärligt man kan , Jag instämmer till 100% på det svar som medlemmen PERAK
svara ,,
Nej då blir vi kallade för Fundamentalister :o
Det är i mina ögon sett ett grovt kränkande påstående ,
Jag skriver detta en sista gång i denna tråden
VVS funktioner är inte något politiskt tyckande eller "skrå"  när det gäller en sån simpel sak som att få ut
värme i Radiatorer,   Det är Matte och Fysik = naturlagar,   Anpassa effekter gentemot M2 avspeglingsyta och i vilka temperaturer  samt vad distributionen klarar att ta emot ,
Enkla Baskunskaper som alla som jobbar och ger råd till folk ska ha när det gäller Värme
Man kan inte säga rakt av att din värmepump ska ha detta delta tex .
Deltat är också flödet ut i kretsen i tillförd effekt ,,, det är Hur effekt dimensioneringen på vp  ser ut gentemot toppeffekten /avspeglingsytor/distribution som blir avgörande för det nödvändiga deltat på
Värmepumpen ,  När jag skriver en sån sak så är det inte Fundamentalism !
Det är enkel Fysik som ser likadan ut i hela värden !  inget skrå för den delen heller . :(
Kommentarer som fälls gällande Tank installationer och dess kostnad  dontknow
Jag kan bara utgå ifrån det jag själv debiterar och gör
Vp och tank ställes brevid varann , att bära in något som väger 80 kg om jag skulle välja en 200 liters UKV
 ::) tar ingen tid i en standard installation ,  jag bockar skiten som ska ihop så det blir väldig lite delar
Jag är inte värdens snabbaste montör ,, när allt står  på plats och det är dags för montage
är det inte en timmes extra jobb att göra i en standard  lösning,
Jag kan bara berätta så ärligt det går ,, sen får någon eller några tro vad dom vill  dontknow
En efter montering blir dyrare naturligtvis , Det blir en helt ny etablering att göra med alla kring jobb som det innebär ...


CC

Jag vidhåller att du uttalar dig som en fundamentalist när det gäller frågan om jag skulle satt in 28 (eller 32 mm) rör på sträckan 2 X 35 cm i min installation då nibe redan satt in 4 meter + ett antal böjar 22 mm rör internt i värmepumpen.
Om du i detta har tolkat att jag anser dig vara en fundamentalist i alla dina påståenden så har du missuppfattat, eller så har jag varit otydlig, har jag varit otydlig så ber jag om ursäkt.
Att du och ett fåtal installatörer har extrema uppfattningar om små små detaljer i specifika anläggningar är naturligtvis mycket bättre att att uppträda som den stora massan säljare/installatörer som mer eller mindre struntar i alla måste/ska och bör när det gäller värmepumpar.
Det är BRA att frågorna lyfts och får utrymme i forumet, men ingen vinner på att dra alla diskussioner till extremer.
När jag lutar mig tillbaks och funderar över hur "värmepumpssverige" ser ut så ser jag tre problem:

1. Det finns många installationer som inte är optimalt utförda med tanke på säkerställda flöden

2. Det finns många installationer som installatören lämnat i default läge, med termostater som sköter värmeregleringen.

3. Det finns ytterst få installatörer/säljare som upplyser sina kunder om de olika alternativ som finns, för och nackdelarna, och kostnader och besparingar som de olika alternativen ger.

Jag TYCKER att man bör ge värmepumpen bästa möjliga förutsättningar att arbeta med adekvata flöden och temperaturer, i nykonstruerade/installerade system bör det vara ett krav, i äldre anläggningar måste kostnaderna kunna ställas mot vinsterna.

Det som absolut är enkelt, billigt, och gör största skillnaden är om vi tillsammans kan hjälpa alla de som begåvats med en värmepump där installatören drog iväg utan att göra bästa möjliga av flödessituationen, och struntade i att justera kurvan efter de förutsättningar som finns i huset - där kan vi hjälpa tusentals och åter tusentals att spara ytterligare 10-30% på sin elräkning, i vissa fall mer.

De installatörer och säljare som läser detta kan försöka förkovra sig så att de kan ge sina kunder en saklig genomgång av alternativen innan man gör upp affären.

Vi kan genom att förklara nyttan med en arbetstank kanske öka antalet tankar som installeras, och då också på marginalen öka den totala besparingen av el i samhället, men just diskussionen om tank eller inte tank får inte överskugga debatten då det finns så mycket annat som är enklare, billigare och därför viktigare att lyfta fram.
OM man nu skall gräla om något så kan vi väl gräla om sånt som verkligen gör skillnad.
PERAK och cocacola borde ju egentligen inte arbeta med installationer, utan istället få arbeta med att utbilda de som skall sälja och installera framtidens värmepumpar - där skulle ni verkligen kunna göra stor nytta.  tummenupp
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35943
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Ett exempel från verkligheten:

Nybyggt hus här i byn, 1.5 plan på ca 175 m2 totalt, vind ej inredd.
Välisolerat med FTX-ventilation.

Killen som bygger sätter in en 9 kW IVT mot 100% golvvärme och trådlösa termostater, ingen tank.
Husets effektbehov kanske som mest 7 kW innan vinden inreds, troligen mindre.

Han ringer mig när det börjar bli kallt och undrar varför värmepumpen piper och stannar titt som tätt.

Klart är som alla förstår att kurvan är för hög och samtliga termostater stryper, vilket gör att värmepumpen får 0 flöde och stannar på HP-pressostaten från tid till annan.

Nu befinner vi oss i ett läge där man antingen kan sätta in en arbetstank eller försöka göra det bästa av situationen, ni kan ju gissa vad ett ungt par som just lagt ned 2.3 miljoner på sitt nya hus och har ett nyfött barn vill göra... Bästa möjliga av situationen.

Jag förklara för honom vikten av att ha allt flöde tillgängligt hela tiden, och ingen bypass som kortsluter flödet, vi ställer upp alla termostater på max och justerar in flödet på de enskilda slingorna så att värmen i de olika rummen blir bra.
Värmepumpen börjar gå utan att larma med ett OK antal starter dygn, även om de ligger i det övre intervall som jag tycker är acceptabelt.

Jag hade innan hans beslut rekommenderat honom antingen en 6-7 kW värmepump och en golvvärme helt utan termostater (lågprisalternativet) eller en lösning med en större värmepump och arbetstank.
"kompromissen" de gjorde har alldeles säkert fått stöd från den som sålt och installerat värmepumpen, och som i vanlig ordning åkt därifrån utan att göra de mest grundläggande injusteringarna.

Huset i sig har låg energiförbrukning, gångtiderna och antalet starter är OK, om än i det övre härandet av vad jag anser vara lämpligt.

Nu kan man ställa sig frågan, skall de verkligen investera (minst) 10 000 kr för att sätta in en arbetstank och göra de extra besparingar som är möjligt, kanske ytterligare någon hundring/år?

Jag är i alla fall inte i den situationen att jag tvärsäkert kan säga att de skall göra det, MEN, om de vill nyttja sina termostater så måste de...
Jag tror för övrigt inte att termostater i drift skulle göra deras komfort bättre.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4832
  • Karma +7/-5
SV: Ställa in grundflödet, kv-värdet. Coca-Cola eller annan kunnig?
« Svar #71 skrivet: 19 november 2015, 12:32:01 »
Jag TYCKER att man bör ge värmepumpen bästa möjliga förutsättningar att arbeta med adekvata flöden och temperaturer, i nykonstruerade/installerade system bör det vara ett krav, i äldre anläggningar måste kostnaderna kunna ställas mot vinsterna.

Ser man till LCC (Life Cycle Cost) så är jag ganska säker på att en arbetstankslösning är den mest lönsamma.

Får man dessutom ett system som kan utnyttjas på alla tänkbara sätt, så blir en arbetstanklösning den absoluta vinnaren.  tummenupp

Exempel:

Installation utan tank och driftkostnad 7 500 kr/år samt livslängd 16 år:
150 000 kr + 16 x 7 500 = 270 000 kr
270 000 kr / 16 år = 16 875 kr/år

Installation med tank och driftkostnad 7 500 kr/år samt livslängd 22 år:
162 000 kr + 22 x 7 500 kr = 327 000
327 000 kr / 22 år = 14 863 kr/år

Det betyder i det här exemplet att arbetstanken minskar den årliga kostnaden med minst 2 000 kr för de första 22 åren, i jämförelse utan arbetstank.
Sedan kan man anse att skillnaden blir ännu högre, mellan år 16 och 22.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4999
  • Karma +3/-0
Hur kom du fram till den ökade livslängden, Antal starter minskar med 30% och livslängden är direkt proportionell mot livslängd?
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvåning + 80m2 källare byggd 1937 på västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm på vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiåtgången från 45 till 9MWh/år, efter uppvärmning av gårdshus till 11MWh/år
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35943
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Jag håller med dig lexus, dessutom kan man väl anta att förbrukningen blir några hundra kWh lägre också om kurvan justerats som den ska (vilket inte alls är säkert).
Problemet som jag ser det är när vi talar om den tidsperioden, i vissa fall t.ex. är det osäkert om kunden ens lever om 22 år, kanske är inte livslängden det första de funderar på om/när de skall byta värmepump?
Samma sak för många i storstadsområdena, där boendet är en karriärstege och man sällan bor kvar i samma hus så länge.
Jag är därför ödmjuk till de beslut som den enskilda kunden gör, bara kunden kan ta beslut om vad de väljer.

I fallet här i byn hade jag nog kunnat övertala dem att göra annorlunda initialt, men å andra sidan så säljer jag ju inte värmepumpar - så det känns onödigt att jag skall ta på mig ansvaret för att de får en anläggning som de blir nöjda med, större risk att det slutar med osämja än en bättre vänskap om det skulle bli nåt krångel, även om det inte beror på systemlösningen...

Dessutom finns en faktor som vi sällan talar om, och det är nyttan av ha ha en anläggning med lång livslängd.

Ta min värmepump t.ex.
Ineffektiva cirkpumpar, där värmebärarpumpen går året runt, att större värmeläckage från vvb än i en modern pump, sämre COP på kompressorn.
Sammantaget har jag bara en SCOP på runt 3.0, med en modern värmepump skulle jag nog ligga på ca 4.0 i SCOP då min framledning aldrig behöver upp högre än 43 grader.
Det skulle nog inte vara en dålig affär för mig om värmepumpen skar i vinter.... jämför med att den håller ytterligare 7 år. (är 15 år nu)

Det jag menar är att den vinst man kan förvänta sig när det gäller livslängd i mångt och mycket är spekulation, vi vet inte ens om värmepump är en konkurrenskraftig värmekälla om 15 år, även om det är mycket troligt.
« Senast ändrad: 19 november 2015, 15:57:39 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad froskog

  • Vem f-n hittade på att kalla mig
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +0/-0
  • Daikin bvp installerad 2014-03-17
Hmm min tråd utvecklas nu långt bortom det jag kan greppa men en sak vet jag i alla fall, om CC eller annan kunnig funnits närmre så hade jag nog bokat in ett besök på någon timme för att justera befintligt system så gott det var möjligt.

/C
1½-plans Green Line-villa från Trivselhus 296m2 byggår -00. 2010-33700kW/h. 2011-31200kW/h. 2012-29600kW/h. 2013-31600kW/h. 2014- 17900kW/h. 2015- 12980kW/h. 2016- 12300kW/h 2022- 7850kW/h

Daikin inverter installerad 2014-03

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!