0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag har följt denna tråd med stort intresse och är inponerad av vilken konpetens det finns härDäremot är jag förvånad över att så många värmepumpsanläggningar fungerar utan arbetstank/volymtank eller intrimmat flöde och tryckfallIngen jag känner har tankar eller intrimmat värmesystem och skulle inte kosta på en enda krona för att spara en eller två tusenlappar per årändå sparar dom kanske 10.000kr/år och pumparna verkar hålla lika länge.
Du får tycka att det är svammel.Men jag måste som installatör hålla mig Till dom ritningar och beräkningar som projektörerRäknar fram . Vi har regler vi ska gå efterVäljer man att gå utanför dom är det personens Egna ansvar . En rekommendation till Allmänheten måste vara enligt dom normer Vi proffs jobbar efter . Då finns i alla fall chansen att rådet fungerarDå ingen vet förutsättningarna utan att ha vart på platsNär du skriver svammel dömmer du ut Ingenjörers samlade kunskaper och Erfarenheter sen cirkulations pumpens inträde I värmesystem . 90-100 års världsomfattande Kunskap Jag vet vad jag är tvungen att jobba efterFör att kunna leverera resultat oavsettOm det är 7 kW VP eller en 6.5 MWh Flispanna som ska en flödesbild som fungerar75-125 Pascal . På flödet Har haft i beskrivningar där konsulten kräver ända ner till50pascall. Cc
Mitt systemtryckfall är 230 kPa mätt just ovanför värmepumpen på de 22 mm rör du anser skall vara 28 mm.
När det kommer till cirkulationspumpar så är det inte mottryck som gör att de drar mer eller eller mindre ström, det är designen av pumpen i sig, samt flödet som avgör strömförbrukning.Hade jag haft en modern cirkpump i min anläggning med 23 kPa systemdifftryck hade den troligen förbrukar mindre än 25W, nu förbrukar den 70W, och det har inte med ett stort tryckfall att göra.23 kPa är ett lågt tryckfall, eller i vart fall klart godkänt.