0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag håller med dig lexus, dessutom kan man väl anta att förbrukningen blir några hundra kWh lägre också om kurvan justerats som den ska (vilket inte alls är säkert).Problemet som jag ser det är när vi talar om den tidsperioden, i vissa fall t.ex. är det osäkert om kunden ens lever om 22 år, kanske är inte livslängden det första de funderar på om/när de skall byta värmepump?Samma sak för många i storstadsområdena, där boendet är en karriärstege och man sällan bor kvar i samma hus så länge.Jag är därför ödmjuk till de beslut som den enskilda kunden gör, bara kunden kan ta beslut om vad de väljer.I fallet här i byn hade jag nog kunnat övertala dem att göra annorlunda initialt, men å andra sidan så säljer jag ju inte värmepumpar - så det känns onödigt att jag skall ta på mig ansvaret för att de får en anläggning som de blir nöjda med, större risk att det slutar med osämja än en bättre vänskap om det skulle bli nåt krångel, även om det inte beror på systemlösningen...Dessutom finns en faktor som vi sällan talar om, och det är nyttan av ha ha en anläggning med lång livslängd.Ta min värmepump t.ex.Ineffektiva cirkpumpar, där värmebärarpumpen går året runt, att större värmeläckage från vvb än i en modern pump, sämre COP på kompressorn.Sammantaget har jag bara en SCOP på runt 3.0, med en modern värmepump skulle jag nog ligga på ca 4.0 i SCOP då min framledning aldrig behöver upp högre än 43 grader.Det skulle nog inte vara en dålig affär för mig om värmepumpen skar i vinter.... jämför med att den håller ytterligare 7 år. (är 15 år nu)Det jag menar är att den vinst man kan förvänta sig när det gäller livslängd i mångt och mycket är spekulation, vi vet inte ens om värmepump är en konkurrenskraftig värmekälla om 15 år, även om det är mycket troligt.
Jag försöker belysa alla möjligheter, förklara skillnaderna, och låter anläggningsägaren ta det slutgiltiga beslutet, vilket är speciellt viktigt i ett forum som detta där vi sällan eller aldrig vet exakt hur anläggningarna i fråga ser ut.
,,, tja när jag argumenterade likt Rickard i annan tråd mot nödvändigheten att 100% av tiden ligga på 100% rätt flöde så kallade du mig för forumstroll,,, eller liknande.Det är så här på alla forum, dvs att proffsen inte ser några som helst nyanser mellan svart och vitt och det har väl att göra med,,,, tja,,, i verkligheten ser det ofta ut på många olika sätt beroende på 100 olika faktorer. Jag är mycket imponerad av kunskapen proffsen besitter här och på andra forum men något mindre imponerad av bristen på nyanser hos dessa individer.Det är inte illa menat, trevlig helg på er./C
Ett exempel från verkligheten:Nybyggt hus här i byn, 1.5 plan på ca 175 m2 totalt, vind ej inredd.Välisolerat med FTX-ventilation.Killen som bygger sätter in en 9 kW IVT mot 100% golvvärme och trådlösa termostater, ingen tank.Husets effektbehov kanske som mest 7 kW innan vinden inreds, troligen mindre.Han ringer mig när det börjar bli kallt och undrar varför värmepumpen piper och stannar titt som tätt.Klart är som alla förstår att kurvan är för hög och samtliga termostater stryper, vilket gör att värmepumpen får 0 flöde och stannar på HP-pressostaten från tid till annan.Nu befinner vi oss i ett läge där man antingen kan sätta in en arbetstank eller försöka göra det bästa av situationen, ni kan ju gissa vad ett ungt par som just lagt ned 2.3 miljoner på sitt nya hus och har ett nyfött barn vill göra... Bästa möjliga av situationen.Jag förklara för honom vikten av att ha allt flöde tillgängligt hela tiden, och ingen bypass som kortsluter flödet, vi ställer upp alla termostater på max och justerar in flödet på de enskilda slingorna så att värmen i de olika rummen blir bra.Värmepumpen börjar gå utan att larma med ett OK antal starter dygn, även om de ligger i det övre intervall som jag tycker är acceptabelt.Jag hade innan hans beslut rekommenderat honom antingen en 6-7 kW värmepump och en golvvärme helt utan termostater (lågprisalternativet) eller en lösning med en större värmepump och arbetstank."kompromissen" de gjorde har alldeles säkert fått stöd från den som sålt och installerat värmepumpen, och som i vanlig ordning åkt därifrån utan att göra de mest grundläggande injusteringarna.Huset i sig har låg energiförbrukning, gångtiderna och antalet starter är OK, om än i det övre härandet av vad jag anser vara lämpligt.Nu kan man ställa sig frågan, skall de verkligen investera (minst) 10 000 kr för att sätta in en arbetstank och göra de extra besparingar som är möjligt, kanske ytterligare någon hundring/år?Jag är i alla fall inte i den situationen att jag tvärsäkert kan säga att de skall göra det, MEN, om de vill nyttja sina termostater så måste de...Jag tror för övrigt inte att termostater i drift skulle göra deras komfort bättre.
Vad behövs för utrustning för att kunna mäta tryckfallet över systemet?Och var mäter man?Före och efter cirkpumpen eller?
Helt rätt...varför krångla till det genom att komma med fakta.
,,, tja när jag argumenterade likt Rickard i annan tråd mot nödvändigheten att 100% av tiden ligga på 100% rätt flöde så kallade Cougar mig för forumstroll,,, eller liknande.
Det var jag som gjorde det Cougar. Förmodligen klumpas du nu ihop med mig o CC...Lexus är oxå i farozonen för att hamna i den klumpen. Perak är på god väg han med