Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Omröstning

Var skall dom bästa vinterdäcken sitta, fram eller bak?

Fram
23 (60.5%)
Bak
15 (39.5%)

Antal personer som röstat: 38

 

Författare Ämne: Bästa vinterdäcken var?  (läst 45507 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bästa vinterdäcken var?
« Svar #105 skrivet: 16 november 2015, 15:41:54 »
Det finns väl en mängd högst relevanta skäl att ha de bättre däcken fram!

1. Mindre risk för vattenplaning eller att bilen planar ut på snö eller slask.
Det här kan ju ingen sunt tänkande individ ha en annan uppfattning om?
OM man kör så mycket för fort att man ändå får vattenplaning så lär den först komma på framhjulen även om de har bättre mönsterdjup än de som sitter bak, och man får inte sladd.
På de filmer vi sett i denna tråd har det varit väldigt  mycket vatten på vägen, och de som kört har kört vansinnigt fort efter omständigheterna.


Detta är huvudskälet till att jag skulle sätta bästa bak, vattenplaning/slaskplaning fram anser jag i stort sett riskfritt jämfört med samma sak bak.
Sedan så går ju bakhjulen oftast i framhjulens spår vilket gör det än viktigare att dom bak är iaf likvärdiga.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35978
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bästa vinterdäcken var?
« Svar #106 skrivet: 16 november 2015, 15:51:56 »
Nu var ju detta en tråd om vinterdäck, och som Norrbottning debatterar jag då främst om körning på vinterväglag, men ok, i södra Sverige är nog vattenplaning vanligare än snöhalka?

Men även om vi talar om vattenplaning..., bakhjulen går ju i spåren efter de bättre däcken, där allt vatten tryckts bort, så där får man ju inte vattenplaning.
När framdäcken börjar plana så kan det väl i och för sig börja plana även bak, men då har man ändå, tack vare de bättre däcken fram kört alldeles osedvanligt för mycket för fort, det skall i princip inte kunna hända om man inte kör vansinnigt dåligt/mycket för fort.
Med de bättre däcken fram skapar man alltså större säkerhetsmarginaler och färre olyckor.

Om/när det ändå planar så håller jag med om att det kan bli en allvarlig olycka.
Att minska marginalerna genom att sätta dåliga däck fram - och på så sätt skapa fler olyckor, bara för att några ytterst få olyckor skall undvikas tycker jag är ett ologiskt resonemang.
Roterar man däcken som jag agiterar för så kan man undvika att alls hamna i den situationen, det innebär i praktiken att de bättre däcken varje säsong skall sättas fram på en framhjulsdriven bil, och det är just det som gör att det generella rådet om att sätta de bättre däcken bak blir så fel, det motarbetar trafiksäkerheten, ökar antalet olyckor, och alldeles säkert antalet döda och svårt skadade i trafiken.

Då de dödliga olyckorna ofta är ett resultat av slumpen (Flera samverkande tillfälligheter), typ man åker av vägen och kör in i en sten, kommer över på fel sida och krockar med mötande trafik, o.s.v. så borde målet vara att minska det totala antalet olyckorna, för de svåra och dödliga olyckorna är ju bara en bråkdel av det totala antalet.
Inte minst borde antalet dödade i viltolyckor minska om man har de bättre däcken fram och kan hinna bromsa och styra undan för hinder på vägen.
« Senast ändrad: 16 november 2015, 15:58:22 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bästa vinterdäcken var?
« Svar #107 skrivet: 16 november 2015, 16:02:29 »
Hur tänker du då, bakhjulen går ju i spåren efter de bättre däcken, där allt vatten tryckts bort, så där får man ju inte vattenplaning.
När framdäcken börjar plana så kan det väl i och för sig börja plana även bak, men då har man ändå, tack vara de bättre däcken fram kört alldeles osedvanligt för mycket för fort.
Med de bättre däcken fram skapar man alltså större säkerhetsmarginaler.
För att ifall dom hamnar utanför i fall det svänger eller man möjligen får en liten sladd så är risken att bilen tvärvänder samt att dom bättre framdäcken kan ha gjort att det går fortare än det annars skulle gjort. Jag föredrar därför tidigare vattenplaning fram om alternativet är förmodligen ingen vattenplaning men om det händer avsevärt svårare att reda ut.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35978
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bästa vinterdäcken var?
« Svar #108 skrivet: 16 november 2015, 16:10:31 »
Ja, och jag föredrar att inte drabbas av vattenplaning alls.
Vi har olika syn på vad trafiksäkerhet betyder.
Om du tittar på filmerna igen så ser du dessutom att bakjulen trots att vägen svänger mer eller mindre går i samma spår, anledningen till sladden i filmerna är inte vattenplaning i sig, det är att de kör alldeles för fort i kurvan, och mot sånt finns inga skydd.
I exempelt med vi bilägare som kör rakt fram när det planar på framdäcken så hävdar jag att den normala (ovana) förare som får vattenplaning kommer att ha rattutslag till vänster när däcken återfår grepp, och en lika farlig sladd skulle då inträffa.
Skulle vägen vara lika vattenbemängd hela vägen skulle "bil 1" i vi bilägares film ha gått av vägen och kanske kört in i en lyktstolpe, en sten, en gångare eller en cyklist.
I fallet med "bil 2" så stannade bilen kvar på vägen, huvudsakligen dessutom på den egna väghalvan, hade eventuellt mötande bil haft normal vaksamhet, och bra däck fram (för bra bromsverkan) hade troligen en olycka kunnat undvikas helt.

Men i de där filmerna bevisar man precis det man vara ute efter att bevisa, varken mer eller mindre.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35978
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bästa vinterdäcken var?
« Svar #109 skrivet: 16 november 2015, 16:16:28 »
Tänk så här:

På en tävlingsbana med vintervägsunderlag, vilken framhjulsdriven bil skulle ta sig snabbast runt banan, den med bra däck fram eller bak?

Självklart den med bra däck fram, vilket i sin tur betyder att en normalbilist som inte kör rally har större marginaler om de bättre däcken sitter fram, och det är vad jag anser vara trafiksäkert, ju större marginaler desto bättre.

Men åter igen, genom att rotera däcken varje säsong, så slipper man fundera över det där med bra och dåliga däck på en bil, då har alla däck samma status, är "färska", och bilen i sig bibehåller den karaktär den byggdes för oavsett däckslitage.
Det innebär på en framhjulsdriven bil att man varje säsong skall lägga de bättre däcken fram, vilket både motormännen och Auto Motor och Sport styrker, samt den samlade taxikåren, om det nu fungerar som Motormännen beskriver det hela.

Har man riktigt stor skillnad på däcken så vill jag egentligen inte rekommendera något annat än att köpa nya däck, och lägga de nya fram/på drivaxeln tills de är lika slitna som de äldre däcken, och sedan börja rotera mellan fram och bak varje säsong, oftare om man kör mycket.
« Senast ändrad: 16 november 2015, 16:24:10 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bästa vinterdäcken var?
« Svar #110 skrivet: 16 november 2015, 16:22:44 »
Jag föredrar också ingen vattenplaning men eftersom det är svårt att garantera det så vill jag helst ha den fram om jag tvunget måste köra omkring med olika slitna däck.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35978
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bästa vinterdäcken var?
« Svar #111 skrivet: 16 november 2015, 16:24:32 »
Har man riktigt stor skillnad på däcken så vill jag egentligen inte rekommendera något annat än att köpa nya däck, och lägga de nya fram/på drivaxeln tills de är lika slitna som de äldre däcken, och sedan börja rotera mellan fram och bak varje säsong, oftare om man kör mycket.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35978
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bästa vinterdäcken var?
« Svar #112 skrivet: 16 november 2015, 16:26:42 »
Att som myndighet uppmana till en däckbytesstrategi som motverkar trafiksäkerheten är inget annat än galet.
På en bakhjulsdriven bil skall de bättre däcken troligen sättas bak, för de slits fortare, och då blir det "rätt" oavsett om man är för "de bättre däcken bak", eller om man som jag vurmar för att ha lika bra däck på alla positioner.
Kanske lever rekommendationerna kvar sedan de flesta bilarna var bakhjulsdrivna?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bästa vinterdäcken var?
« Svar #113 skrivet: 16 november 2015, 16:30:36 »
Har man riktigt stor skillnad på däcken så vill jag egentligen inte rekommendera något annat än att köpa nya däck, och lägga de nya fram/på drivaxeln tills de är lika slitna som de äldre däcken, och sedan börja rotera mellan fram och bak varje säsong, oftare om man kör mycket.
Håller helt med, jag roterar varje säsong vilket då tvärsemot vad jag föredrar innebär att ibland har jag något bättre fram.
För egen del är resonemanget därmed mest hypotetiskt, jag skull köpa nya däck om skillnaden är påtaglig.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35978
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bästa vinterdäcken var?
« Svar #114 skrivet: 16 november 2015, 16:47:08 »
I så fall är vi mer eller mindre helt eniga.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 30446
  • Karma +20/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Bästa vinterdäcken var?
« Svar #115 skrivet: 16 november 2015, 17:38:28 »
Lägg märke till hur han gör för att få till "snurren" på bilen, han styr upp vänstra framdäcket utanför halkbanan så att det greppar bättre för att det ska se lite mer dramatiskt ut.  ::)

Ska väl kommentera detta lite, till att börja med sladdar bilen lite mer med dåliga bakdäck, precis enligt alla råd, men för att få bilen att snurra sådär dramatiskt behövs lite extra "hjälp", troligen skulle man kunna få kontroll genom att frikoppla och styra emot.
Nu styr han emot lite grand men inte tillräckligt utan han riktar framhjulen så att det vänstra hamnar utanför den hala ytan och vips snurrar bilen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2592
  • Karma +4/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Bästa vinterdäcken var?
« Svar #116 skrivet: 16 november 2015, 17:54:20 »
Nu hör ni!


Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Bästa vinterdäcken var?
« Svar #117 skrivet: 16 november 2015, 18:07:57 »
Hehe, bara kopparpastan som fattades.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör från Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Bästa vinterdäcken var?
« Svar #118 skrivet: 16 november 2015, 20:15:42 »
Att köra efter väglaget måste väl ändå anses vara ett råd som är rätt i alla lägen.
Jag tycker dessutom att man kan hävda att en skiftningsstrategi som gör att man har så likt slitna däck som möjligt på bilen är rätt, då hamnar man aldrig i valsituationen var "de dåliga däcken" skall ligga.
Detta är också själva grunden till varför jag ogillar det generella rådet att man skall lägga de bättre cäken bak i en bilpark som huvudsakligen består av framhjulsdrivna bilar - det innebär i förlängningen att vi kommer att ha en massa bilar på vägarna med gamla däck och dåligt mönsterdjup fram.
Varför?
Ja, om man kör med samma däck fram i 3-4 år innan de är så dåliga att man tvingas byta, så kommer de "sämre" bakdäcken att sättas fram då de nya monteras bak. Dessa däck har då tappat stora delar av sitt grepp p.g.a. ålder, och är "dåliga" redan utan att vara slitna, de kommer dock att ha en bra mönsterdjup i ytterligare kanske 2-3 år, och i slutet av sin livslängd vara totalt livsfarliga.
En mycket dålig strategi.

Detta är egentligen det ultimata skälet till varför det är direkt kontraproduktivt, iaf på framhjulsdrivna bilar, att alltid sätta sämsta däcken på drivhjulen. Helt riktigt, då blir de bara sämre o sämre när mjölktänderna efterhand lämnar!
Jag som kör bakhjulsdrivet har faktiskt heller inte alls det där problemet att däcken slits mer på någon axel, istället är det enbart om det skulle bli skador eller snedslitage pga felaktigt inställd framvagn som kan få mina däck att slitas ojämt. (Jo, jag gillar att gasa när det är halt, men ser då till att göra det på ställen där ingen asfalt kan slita drivdäcken i förtid) Så jag roterar istället så alla efterhand blir lika slitna och med samma antal dubb kvar.
Och så stod de i iaf äldre instruktionsböcker till Mercedes, och då det var ovanligt med rotionsstyrda däck hade man tom en variant av bytesschema där reservdäcket (som ju alltid var ett fullgott sommardäck), fick vara med och slitas.
Jag håller mig till rotationen däcket har gått med, och sätter det bästa fram, då brukar det alltid sluta med 4 ungefär lika utslitna däck.
« Senast ändrad: 16 november 2015, 20:24:14 av karlmb »
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Bästa vinterdäcken var?
« Svar #119 skrivet: 16 november 2015, 20:21:44 »
Även motormännen motsäger sig själva:
Vad är det för idioter som skriver?
Hur kan myndigheter och offentliga personer ha trasslat in sig i ett generellt råd som de sedan själva motsäger genom att (som jag) rekommendera att man roterar mellan fram och bak, även om det i praktiken innebär att man på en framhjulsdriven bil sätter de bättre däcken fram varje säsong - för att ha ungefär LIKA BRA däck på alla positioner.

I den vänligaste av världar kan man väl ge de som vill sätta de bättre däcken bak rätt, men bara i de fall man "övertar" en bil där tidigare ägare inte skött däckbytesstrategin på ett vettigt sätt, men då skall man helst byta upp sig så att man åter kan börja rotera mellan fram och bak som man skall göra.

Precis! Rattmuff på där också!
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!