Antal personer som röstat: 38
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Detta är egentligen det ultimata skälet till varför det är direkt kontraproduktivt, iaf på framhjulsdrivna bilar, att alltid sätta sämsta däcken på drivhjulen. Helt riktigt, då blir de bara sämre o sämre när mjölktänderna efterhand lämnar!Jag som kör bakhjulsdrivet har faktiskt heller inte alls det där problemet att däcken slits mer på någon axel, istället är det enbart om det skulle bli skador eller snedslitage pga felaktigt inställd framvagn som kan få mina däck att slitas ojämt. Så jag roterar istället så alla efterhand blir lika slitna och med samma antal dubb kvar.Och så stod de i iaf äldre instruktionsböcker till Mercedes, och då det var ovanligt med rotionsstyrda däck hade man tom en variant av bytesschema där reservdäcket (som ju alltid var ett fullgott sommardäck), fick vara med och slitas.Jag håller mig till rotationen däcket har gått med, och sätter det bästa fram, då brukar det alltid sluta med 4 ungefär lika utslitna däck.
Det där med framkomlighet handlar mer om chauffören än om det är fwd eller rwd...Och angående att köra BMW och att det är dyrt motsätter jag mig starkt. Det är relativt billiga service/reservdelskostnader på BMW och att de är lite dyrare i inköp gör ju inte så mycket när även andra, tredje, fjärdehansvärdet är mycket högre än på de som är "billigare".Personligen kör jag hellre en något år äldre bmw, mercedes etc än en lite nyare peugot etc
Hade en storjägare här för en vecka sedan som intygade att hans gamla Volvo 240 med bakhjulsdrift var överlägsen den nyare V70 med framhjulsdrift när det kom till att köra på snöiga skogsvägar, han tog sig helt enkelt längre med Volvon.