Antal personer som röstat: 38
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag vet att "myndigheterna" rekommenderar det omvända, men de har ju haft fel förr.
Nja, jag är skeptisk, typ 90% av bromsverkan kommer ju från framhjulen, kan man inte få stopp på fordonet så måste olycksrisken öka dramatiskt.Har man sämsta däcken fram så kommer dessa att halka omkring och man kan tappa styrförmågan, bromsar man hårdare så börjar bakhjulen bromsa också, men då har det ofta redan gått åt pipan.Det är väldigt många som i princip aldrig bromsar så hårt att bakbromsarna ens börjar bromsa, därför är det så vanligt med fastrostade och kärvande bromsar bak.Därför har tillverkarna allt mer börjat införa bromskraftsfördelning vid kraftig inbromsning, man VET att folk tror att de panikbromsar, men då har det inte ens börjat bromsa i bak - så man låter automatik hjälpa till...Det tar för lång tid.Man skall ha bästa däcken fram oavsett framdrivning av bilen, det är min bestämd uppfattning.
Man både accelererar, styr och bromsar med framdäcken (om man kör framhjulsdrivet) så allt annat än bästa däcken fram vore mycket märkligt prioriterat.Jag vet att "myndigheterna" rekommenderar det omvända, men de har ju haft fel förr.OK för en person som aldrig förr haft sladd på en bil, då kanske det kan vara bra att ha greppet i bak, men för alla som någon gång lärt sig köra bil så kan det aldrig vara rätt.Speciellt inte nu när vi har antisladd-system på alla nyare bilar, det är ju mer eller mindre omöjligt att få sladd idag - även om man försöker få sladd.Bästa däcken fram, oavsett årstid är min absoluta uppfattning.Killen som jag köper mina däck hos har samma uppfattning.
Så bra att man inte får sladd är inte anti sladd det går bara att köra lite fortare innan det släpper.
Nja, när det gäller bromskraftsfördelning så börjar alla bromsar ta redan vid lätt bromsning, om det är en bil med skivbromsar runt om. På bilar med skivor fram och trummor bak kan returfjädrarna i trumbromsarna hålla emot litegrann så att det inte blir någon bromsverkan bak vid MYCKET svag bromsning. På bilar utan ABS finns det oftast - men inte alltid - en tryckbegränsningsventil för att minska den maximala bromsverkan på bakhjulen, detta för att minska risken för bakhjulslåsning vid panikbromsning. Ofta är den där tryckbegränsningsventilen lastkännande, den kan t ex vara hopkopplad med bakaxeln eller bakre krängningshämmaren via en länk och en fjäder.