Antal personer som röstat: 38
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det finns väl en mängd högst relevanta skäl att ha de bättre däcken fram!1. Mindre risk för vattenplaning eller att bilen planar ut på snö eller slask.Det här kan ju ingen sunt tänkande individ ha en annan uppfattning om?OM man kör så mycket för fort att man ändå får vattenplaning så lär den först komma på framhjulen även om de har bättre mönsterdjup än de som sitter bak, och man får inte sladd.På de filmer vi sett i denna tråd har det varit väldigt mycket vatten på vägen, och de som kört har kört vansinnigt fort efter omständigheterna.
Hur tänker du då, bakhjulen går ju i spåren efter de bättre däcken, där allt vatten tryckts bort, så där får man ju inte vattenplaning.När framdäcken börjar plana så kan det väl i och för sig börja plana även bak, men då har man ändå, tack vara de bättre däcken fram kört alldeles osedvanligt för mycket för fort.Med de bättre däcken fram skapar man alltså större säkerhetsmarginaler.
Har man riktigt stor skillnad på däcken så vill jag egentligen inte rekommendera något annat än att köpa nya däck, och lägga de nya fram/på drivaxeln tills de är lika slitna som de äldre däcken, och sedan börja rotera mellan fram och bak varje säsong, oftare om man kör mycket.
Lägg märke till hur han gör för att få till "snurren" på bilen, han styr upp vänstra framdäcket utanför halkbanan så att det greppar bättre för att det ska se lite mer dramatiskt ut.
Att köra efter väglaget måste väl ändå anses vara ett råd som är rätt i alla lägen.Jag tycker dessutom att man kan hävda att en skiftningsstrategi som gör att man har så likt slitna däck som möjligt på bilen är rätt, då hamnar man aldrig i valsituationen var "de dåliga däcken" skall ligga.Detta är också själva grunden till varför jag ogillar det generella rådet att man skall lägga de bättre cäken bak i en bilpark som huvudsakligen består av framhjulsdrivna bilar - det innebär i förlängningen att vi kommer att ha en massa bilar på vägarna med gamla däck och dåligt mönsterdjup fram.Varför?Ja, om man kör med samma däck fram i 3-4 år innan de är så dåliga att man tvingas byta, så kommer de "sämre" bakdäcken att sättas fram då de nya monteras bak. Dessa däck har då tappat stora delar av sitt grepp p.g.a. ålder, och är "dåliga" redan utan att vara slitna, de kommer dock att ha en bra mönsterdjup i ytterligare kanske 2-3 år, och i slutet av sin livslängd vara totalt livsfarliga.En mycket dålig strategi.
Även motormännen motsäger sig själva:Vad är det för idioter som skriver?Hur kan myndigheter och offentliga personer ha trasslat in sig i ett generellt råd som de sedan själva motsäger genom att (som jag) rekommendera att man roterar mellan fram och bak, även om det i praktiken innebär att man på en framhjulsdriven bil sätter de bättre däcken fram varje säsong - för att ha ungefär LIKA BRA däck på alla positioner.I den vänligaste av världar kan man väl ge de som vill sätta de bättre däcken bak rätt, men bara i de fall man "övertar" en bil där tidigare ägare inte skött däckbytesstrategin på ett vettigt sätt, men då skall man helst byta upp sig så att man åter kan börja rotera mellan fram och bak som man skall göra.